Националното тол управление не издава маршрутни карти, парите отиват в частните фирми
Стефан Ташев
Правителството в оставка на Кирил Петков, ден след вота на недоверие с което бе свалено, реши от 1 юли второкласните пътища да се таксуват с тол такса. Това стана по предложение на вицепремиера в оставка Гроздан Караджов за въвеждане на тол тарифа за второкласната пътна мрежа и за поетапно увеличение на тол таксите за тежкотоварни автомобили.
„Това е завършена реформа и успех за нас. С правителственото решение за повишаване на тол таксите вече този, който ползва повече и замърсява повече, ще плаща повече“, коментира вицепремиерът Караджов.
Според прогнозата за 2023 г. приходите от винетки ще са в размер на близо 280 млн. лв., а тези от тол такси – около 520 млн. лв. За сравнение през тази година заложените приходи от винетки са в размер на малко над 252 млн. лв., а от тол – 173 млн. лв.
От 1 юли тази година автомобилите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екокатегорията си, ще плащат между 6 и 9 стотинки за изминат километър по автомагистрала. Тарифата за движение по пътища първи клас ще е между 5 и 8 стотинки на километър, а за второкласните пътища – между 2 и 3 стотинки.
Многомилионните прогнози и хвалбите на Караджов и „промяната“ обаче не отговарят на истината, съобщиха пред Breaking.bg недоволни шофьори. Според тях държавата вместо да печели милиони губи хиляди левове към момента заради некомпетентност на новото ръководство на Националното тол управление и по-специално на неговия шеф Радослав Миленов. Той е назначен на поста в деня на вота на недоверие, който свали правителството на „промяната“ (Кой е Миленов виж по-долу).
Какъв е проблемът и защо държавата губи пари, вместо да печели, от въвеждането на тол такси за второкласните пътища ?
Агенция „Пътна инфраструктура“ предлага на собствениците и ползвателите на пътно превозно средство с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т, които нямат бордови или GPS устройства, да ползват платената пътна мрежа след закупуване на маршрутна карта.
Предплатената тол услуга – маршрутна карта, може да бъде купена чрез каналите за продажба на АПИ на касите на областните пътни управления – чрез заплащане в брой, картово разплащане, в това число и чрез карта за гориво, на терминал за самотаксуване, по електронен път от сайта www.bgtoll.bg или мобилното приложение, пише на сайта на АПИ. Обаче…….Пристигането на Миленов в Националната тол система се оказва пагубно за идеята за таксуване на камионите по второкласните пътища. Защото тихомълком той връща стара система, стар софтуер от 2019 година за работа. В него обаче половината от второкласните пътища ги няма и закупуването на маршрутна карта…Маршрутната карта е еднократен продукт за заплащане на тол такса, която дава право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен маршрут и е подходяща за еднократни инцидентни пътувания или транзитно преминаване.
Затова всичките искания на шофьори за купуване на маршрутни карти и през посочените от АПИ методи- карта за гориво, на терминал за самотаксуване, по електронен път от сайта www.bgtoll.bg или мобилното приложение не работят. Служителите в Националното тол управление просто ги отказват. Или пренасочват шофьорите към частниците-Национални доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол. Това са „Интелигентни Трафик Системи“ АД и „Конкорд Смарт Инфраструктура“, които са партньори на АПИ. Те работят срещу 7% комисионна от събирането на парите за тол такси.
И се получава така, че двете фирми издават маршрутни карти на шофьорите, а държавното управление-не. Това създава хаос, защото дори шофьорите да успеят да се закупят маршрутна карта, те ще са в явно нарушение на закона, защото много от второкласните пътища не са включени в нея и могат да бъдат санкционирани от камерите на тол управлението или от проверяващите екипи по пътищата, оплакаха се шофьори.
Кой е новият директор Миленов ?
Според публикация на агенция ПИК новият началник на Националното тол управление Радослав Миленов, е разследван за злоупотреби и изнасяне на информация от системата за преминавания на автомобили, собственост и собственици на МПС.
Миленов е дългогодишен служител на Агенция “Пътна инфраструктура”. Преди да постъпи в Националното тол управление, лицето е работил в дирекция “Оперативна програма транспорт”. Често е засичан да изнася информация за ремонтните дейности, касаещи определени фирми.
Източници на ПИК разкриват, че същият е подозиран, че е изнасял информация за изграждането на “Обхода на Монтана” и околовръстен път “Северна тангента”.
През годините Миленов се е ползвал с различни протекции. Неговата ракета носител е покойният Димчо Михалевски. В последствие се приютява под крилото на Мая Манолова. С нея го свързва връзката им от Кюстендил.
Запознати с миналото на Миленов твърдят, че той често е засичан да работи в служебната си фирма, въпреки че е на държавна позиция. Многократно му е търсена дисциплинарна отговорност за перманентното му отсъствие от работа. Възбудено му е разследване от МВР за злоупотреби и изнасяне на класифицирана информация. В досието му пък липсва всякаква информация, длъжностна характеристика, както и предишен трудов стаж. Освен това многократно му е отказван допуск до класифицирана информация.