Ще ограничим правомощията на Гешев, но не знаем кои!

0
1599
съд
Реформаторите не знаят какви са правомощията на главния прокурор

До 2016 година Главният прокурор е имал реалната власт и право да контрол върху същинската прокурорска дейност. Такава власт към момента той няма !

Адвокат Росен Димитров

Росен Димитров

Събота 11.12.2021 г. бе денят, в който Президентът връчи управленския мандат на лидера на ПП “Продължаваме промяната“ Кирил Петков. Едно от първите му изявления бе за съдебната реформа и разбира се за правомощията на Главния прокурор.

Линията относно правомощията на главния прокурор бе и в основата на изказването на новоназначения Министър на правосъдието Надежда Йорданова, отразено в 24 часа https://www.24chasa.bg/novini/article/10494014 – от същата дата със заглавие “Правосъдният министър първо се заема с правомощията на главния прокурор.“

Бомбастични заглавия в медиите – първи сигнал за манипулация!

Вероятно за по-голямата част от гражданите заглавието “Правосъдният министър първо се заема с правомощията на главния прокурор“ звучи бомбастично и автоматически превръща министър Йорданова в рицар в борбата срещу злото.

Без да принизявам качествата на новия министър Йорданова, но поне за мен тя до днес беше неизвестна. Тоест аз днес за пръв път чух името й. Затова естествено (както вероятно и Вие) го проверих в гугъл. Така разбрах, че е била адвокат в Разград. В 46-ото Народно събрание била шеф на т. нар. комисия „Магнитски“, била съветник на проектната инициатива „Отворено управление” на Американската агенция за международно развитие. Това означава (за мен), че е стана известна около средата на тази година.

Но да не се отклонявам от основаната тема на настоящата статия, която няма за цел да анализира професионалните качества и авторитет на правосъдния министър. Все пак трябваше да й отдам известно внимание, тъй като това изказване е основаната причина да четете тези редове.

Какви са правомощията на Главния прокурор?

По-долу ще бъдат разгледани правомощията на Главния прокурор, съгласно Конституцията и Закона за съдебната власт, а не твърдените и вменени му правомощия от различни лица.

Конституционна уредба!

Съгласно чл. 126 от Конституцията на Република България Главният прокурор осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори. Какво означава надзор и ръководство? Означавали ли, че главният прокурор може по закон да нарежда на подчинен прокурор да прави или да не прави нещо по служба? Или казано иначе може ли да му се меси в работата – пак казвам по закон? По тези въпроси разяснения е дал Конституционният съд на РБ.

Изясняването на въпроса налага да споменем и чл. 117 ал. 1 и 2 от Конституцията. Съгласно тези разпоредби съдебната власт е независима, а при осъществяване на своите функции съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите се подчиняват само на закона. Влизат ли във взаимно противоречие двата текста от Конституцията?

Как така съдиите и прокурорите се подчиняват само на закона и в същото време може да бъдат ръководени от Главния прокурор?

Конституционните съдии са се произнесли по този въпрос. Това е сторено с  Решение № 11 от 23.07.2020 г. на КС на РБ по к. д. № 15/2019 г. Относно за функционалната и институционалната независимост на прокурорите. Според това решение правомощията на Главния прокурор по надзор и ръководство чл. 126, ал. 2 не противоречи на нормата на чл. 117 ал. 2 от Конституцията за подчиненост на прокурорите само на закона.

Надзор и ръководство – значение!

Това означава, че когато прокурорите осъществяват своята дейност надзорът за законност, упражняван от главния прокурор, е само за правилното приложение на закона. Извън обхвата на надзора за законност, осъществяван от главния прокурор, остава съществената прокурорската дейност по разследване, повдигане и поддържане на обвинение. По тази основна дейност и по свободно формиране на вътрешното убеждение на прокурора не може по закон да влияе друг по-горестоящ прокурор, дори главния. Това е защото именно законът предвижда, че магистратите са подчинени само на закона.

Правомощия на Главния прокурор по Закона за съдебната власт!

Съгласно чл. 138 ЗСВ Главният прокурор ръководи и представлява прокуратурата, организира дейността й. Организира и разпределя работата на своите заместници, назначава и освобождава служителите във Върховната касационна прокуратура, във Върховната административна прокуратура, в Националната следствена служба и в администрацията на Главния прокурор.

Ръководи контролната дейност в прокуратурата с цел да обезпечаване точното и еднакво прилагане на законите от прокурорите и следователите. Установява пропуски и нарушения в дейността и основанията за предприемане на съответни организационни и/или дисциплинарни мерки. За да не отегчавам читателя правомощията не са изброени изчерпателно. При интерес всеки може да прочета закона.

Съгласно чл. 138А ЗСВ Главният прокурор ежегодно до 30 април внася в пленума на Висшия съдебен съвет годишен доклад за прилагането на закона и за дейността на прокуратурата и на разследващите органи и го публикува на интернет страницата на прокуратурата.

По искане на Народното събрание или по своя инициатива внася в Народното събрание и други доклади за дейността на прокуратурата по прилагането на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика.

Внимание – отменени права на Главния прокурор!

Внимание заслужава чл. 142 от ЗСВ. Ако погледнете този член ще забележите следното: Чл. 142. (Изм.- ДВ, бр. 33 от 2009 г.; отм., бр. 62 от 2016 г..). Тоест няма такъв, той е отменен през 2016 г. Някои от Вас ще се запитат защо, както и какво е било предишното му съдържание, нали?

Ще представя само първата алинея на отменения чл. 142, която гласеше следното:

Главният прокурор лично или чрез определени от него прокурори извършва ревизии и контролира работата на всички прокурори.

Какво означава това?

Отговорът на този въпрос не е труден и изглежда ясен. До 2016 г, съгласно тогава съществувалото правомощие, Главният прокурор е имал реалната власт и право да контрол върху същинската прокурорска дейност. Такава власт към момента той няма!

Защо тогава е този вой срещу правомощията на главния прокурор и кои правомощия следва да се ограничат?

Тоест какво говори прочитът на цитираните разпоредби – чл. 126 ал. 2 от Конституцията и чл. 138 и следващите от Закона за съдебната власт? Вероятно на всеки ще говори различно, но според мен нормативната уредба (пак напомням – по закон, а не по усмотрение и предположение) на правомощията на Главния прокурор са ръководни, организационни – такива каквито има всеки един ръководител във всяка една прокуратура в страната от най-низката в йерархията – районна, през окръжна, апелативна и върховна прокуратури !

Какви правомощия има управител на месарница?

Правомощията на Главния прокурор са такива каквито има всеки един ръководител въобще във всяка една фирма и учреждение. Някой от Вас чувал ли е за определен ръководител (супервайзор, тийм лидер) от магазини и месарници до банки, и държавни учреждения, който да няма право да дава указания на по-ниските нива в структурата на предприятието? Не знам за Вас, но аз поне не съм..

Тоест, някой се опитва да взриви установеният с хилядолетия ред и да се установи нов, съгласно който по-ниските нива в произволна структурата да не могат да получават указания от по-високите!

Мои изводи

Не знам за Вас, но пишейки тези редове стигам до няколко извода. Извинявам се употребените изрази, но ги копирам от проф. Иво Христов.

Първи: Най-твърдите противници на Главния прокурор (на личността му, а не институцията) не са чели цитираните законови разпоредби и нямат представа какво пише в тях.

Втори: Чели са ги , но са функционално неграмотни и не разбират техния смисъл!

Трети: Разбират смисъла им, но мислят, че обществото се състои в голямата си част от дебили (по проф. И. Христов, извинение по-горе), на които е достатъчно да им заявиш нещо заучено, да им го повтаряш и те ще ти повярват.

Кои правомощия на Главния прокурор да се намалят?

Чували ли сте кои правомощия идват в повече на Главния прокурор и следва да се редуцират? Тоест тези които искат да ги намалят споменали ли са какви права точно ще премахват? Аз не съм! Тоест публичното говорене се концентрира около гръмки изявления да направим нещо полезно, но без да казваме какво полезно нещо ще направим! Поправете ме ако бъркам…

Защо никой от новите политици не е заявил кои правомощия на Главния прокурор са в повече?

Какъв извод се налага от факта, че никой от новите политически лица до момента не е заявил кои точно правомощия на Главния прокурор са в повече? Остава ли естественият извод, че проблемът не е в институцията и провомощията на Главния прокурор, а в личността му? Какво цели целият шум около държавното обвинение – смяна на конкретни личности със “свои” и удобни, които новата власт харесва?

И още един последен въпрос: Може ли Премиерът да призове Главния прокурор да си подаде оставката, за да не се занимава с него и това да се третира като израз на спазване на законността и разделение на властите?

Тези отговори оставам за всеки от Вас от собствения си опит и битие от колач в месарница до лидер на промяната…

П.П. Настоящата статия не е изчерпателна, отразява личното мнение на автора, и разглежда правомощията на Главния прокурор, а не неговата личност.