Проектите са били готови още преди 4 г., през това време строителството поскъпна, а можеше магистрала вече да е задминала отбивката за Плевен
Христо Николов, „24 часа“
На 4 февруари регионалният министър Иван Иванов издаде разрешение за строеж на нов участък от магистрала “Хемус”. Т.нар. лот 4, или по-точно само едни 14 километра от него – от пътен възел “Плевен” до пътен възел “Летница”, за който е издадено разрешителното, е от прословутите отсечки, които се правят по силата на инхаус договори с авансово платени средства.
Преди няколко дни в регистъра на министерството бе публикувано самото разрешително (виж факсимилето) и то разкрива любопитна подробност.

Оказва се, че всичко необходимо, за да започне строеж на такъв важен обект – парцеларни планове, разрешения за вземане на вода и за депониране на изкопна маса, както и напълно изплатени и влезли в сила отчуждения на терени, са били готови още в края на 2020 и началото на 2021 г. Заедно с техническите проекти. Излиза, че тези 4 години са били проспани, защото
нито един от общо 5-имата министри, изредили се на поста, не е посмял да сложи подписа си под
разрешителното
За сравнение, срокът за строителството на целия участък 4 е 36 месеца – 3 години. И ако бе почнало навреме, сега магистралата щеше да е преминала поне отбивката за Плевен. А може би дори щеше да е стигнала Велико Търново, защото същият казус засяга и другите отсечки.
През тези 4 години “24 часа” питаше съответния министър защо не дава старт на строителството на новите участъци. Отговорите гласяха, че няма готови и утвърдени проекти. Ако се гледа издаденото сега разрешително, това се оказва невярно.
Истината е, че още служебният кабинет на Стефан Янев се хвърли с огромен ентусиазъм
да осветли схемата,
Регионалният министър на Янев – Виолета Комитова, даде поредица от пресконференции, на които разгроми подготвителната работа на много от фирмите. Основната ѝ теза беше, че няма как да се копае пръст и да се подготвя трасето за работа, без да е издадено разрешително за строеж. А тогавашният шеф на ДНСК Влади Калинов дори
наложи 11 акта за незаконно строителство
Вътрешният министър по онова време – Бойко Рашков, пък заговори за разследване къде са отишли парите за “Хемус”, и начерта сложни схеми за какво босовете на строителните фирми са похарчили парите. Но пропусна, че фирмите не могат да строят не защото не искат, а защото никой не им разрешава да започнат.
Разследванията, включително и едно от ГДБОП, и досега не са довели до някакъв конкретен резултат. Освен една прокурорска проверка, потънала безследно.
През цялото това време никой от управляващите не отговори на логичния въпрос защо тези договори не се канселират, щом са незаконни.
Един отговор на парламентарен въпрос, даден от вицепремиера и регионален министър в кабинета “Петков” – Гроздан Караджов, който сега пак е вицепремиер и министър на транспорта, дава поне някаква представа за това поведение.
“Може би ви се иска да бъдат прекратени тези договори и
държавата да загуби половината от тези 4 млрд. лв.
Но това никога няма да се случи”, каза Караджов по време на блицконтрол в парламента през 2022 г.
Казусът тогава беше, че Караджов бе разрешил текущи плащания по инхаус договорите в размер на 37,5 млн. лв. и с право бе попитан от депутата от ГЕРБ Александър Иванов защо го е направил, след като всички твърдят, че инхаус договорите са незаконни.
А Караджов прехвърли топката на парламента и пожела депутатите да наредят прекратяването на договорите. Което не е станало и до днес.
Горещият картоф с договорите за “Хемус”, естествено, не бе поет и от следващия служебен регионален министър Иван Шишков. И той твърдеше публично, че тези договори са порочни, но нито архитектът, нито служебният премиер Гълъб Донев пожелаха да вземат тежкото решение и да прекратят сагата.
Иронията е, че точно по времето, когато управляваха най-големите борци срещу инхаус договорите – ПП-ДБ, се стигна на практика до оскъпяването им и към раздадените навремето аванси бяха добавени още стотици милиони.
В правителството на сглобката регионален министър беше Андрей Цеков от “Продължаваме промяната”. Той беше принуден да инициира през преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет промени, които дават възможност да се изплащат индексации по договори, сключени на принципа на инхаус поръчките. Което пък даде възможност на въпросните частни фирми
да получат още 1 милиард лева, далеч преди да са започнали работа
И не само – Цеков започна да сключва гаранционни споразумения с въпросните фирми, чрез които те поеха задължения да изпълняват възложената им работа, както се изисква по Закона за устройство на територията. Т.е. с гаранции за свършената работа.
С други думи фронтът за работа най-сетне бе открит. Но сглобката се развали, минаха още два служебни кабинета и действителната работа по тези исторически договори най-после може да започне едва сега.
По същите тези отречени и оплювани договори. Но с четири години по-късно.