Често не се издават касови бележки, в Банско пък продължават да начисляват по 9% ДДС вместо 20
Масови нарушения при издаването на касови бележки и начисляване на ДДС са установили от Националната агенция по приходите в ресторанти и хотели като част от зимната данъчна кампания. Проверени чрез методите таен клиент и пряко наблюдение са 1500 обекта в курортите, а в 479 от тях са открити нарушения, съобщава БНТ.
В търговските обекти у нас продължава старата практика да не се издават касови бележки с цел укриване на доходи. Такива са наблюденията на Смилена Петкова, която невинаги получава фискални бележки за нощувки в хотели, например.
„Все още има места, на които като си поискаш касова бележка, дори и те гледат лошо, някои магазини, частни услуги като фризьор, маникюр там не съм виждала досега“, коментира Смилена Петкова.
„По кафетата масово не дават, един чай и едно кафе и питам колко струва, донесете ми бележка и ме пита за какво ви е?“, сподели Мария Димитрова.
Хотелиери и ресторантьори в Банско пък продължават да начисляват по 9% ДДС, вместо 20.
„121 от нарушенията касаят ДДС, тоест имаме несъответствие при начисляването на ставката. Сигурна съм, че голяма част от търговците са наясно, че 20 процента е ДДС от началото на годината“, подчерта Лиляна Димитрова – главен експерт дирекция „Комуникации“ в Централното управление на НАП.
„Те знаят, че беше за ковид намалено ДДС, знаят, но така им е угодно“, отбеляза Мария Димитрова.
Разлика между маркираната на фискалното устройство сума и наличната в касата, както и некоректни документи за продажби са друга част от опитите на търговци да укрият приходите си.
„479 са обектите, в които имаме констатирани нарушения, издадени са 453 акта за констатирани такива нарушения, имаме 57 запечатани търговски обекти“, обобщи Лиляна Димитрова.
От НАП напомнят, че законът за ДДС позволява на клиента да задържи плащането, докато не получи фискален бон.