Предвижда се нов мост с дължина от 2 км и инфраструктурата за достъп до него по около 15 км от Гюргево и от Русе
Европейска изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда съобщи, че отпуска 7 млн. евро за предпроектни проучвания и проект за изграждане на нов железопътен и автомобилен мост над река Дунав между Русе и Гюргево.
Финансирането идва по военната линия на механизма „Свързана Европа“, който е основният инструмент за финансиране на трансевропейската транспортна мрежа.
Мостът е част от нея и е от ключово значение за реакция на югоизточния фланг на НАТО в случай на военна заплаха.
Одобреният проект предвижда изграждането на мост с дължина от 2000 метра и инфраструктурата за достъп до него по около 15 км от румънска и от българска страна.
Проектът ще подобри както гражданската, така и военната мобилност в Румъния и България и ще премахне съществуващо затруднение при пресичането на границата, където сега се образуват километрични колони от тирове.
Средствата от Европейската комисия ще стигнат само за проектирането на съоръжението и достъпа до него. За изграждането на моста България и Румъния ще трябва да осигурят финансиране. Възможните източници са няколко – кандидатстване по различни европейски програми, както и на НАТО, заеми или осигуряване на пари от бюджета.
Идеята за строителство на втори мост над Дунав при Русе лансира преди десетина години тогавашният премиер Бойко Борисов. Първоначално румънците настояваха съоръжението да е на друго място между двата бряга на Дунав. След избухването на войната в Украйна и позицията на НАТО за осигуряване на транспортна и железопътна инфраструктура за бързо придвижване на войски и оборудване по югоизточния фланг, Букурещ смени позицията си за мястото на третия мост.
Миналата седмица след завръщането си от САЩ военният министър Тодор Тагарев съобщи, че в България ще бъде изградена инфраструктура за 6 милиарда евро за нуждите на НАТО и за граждански цели. По думите му за съфинансирането на тези проекти ще могат да се използват както пари от европейските фондове, така и от програмите на Алианса. Приоритет са изграждането на пътища, железопътни линии, нефтопроводи, складове, сгради за настаняване, каза още Тагарев.
Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов допълни, че изграждането на магистралата между Бургас и Варна е ключов приоритет за НАТО като част от транспортния коридор VIII Дуръс – Варна и изграждането на коридора от Констанца до Солун.
Става въпрос за инфраструктура – пътна и железопътна, която да позволи транспортирането на стоки от гръцкото пристанище Александруполис до Констанца, като проекта се оценява на 3 милиарда евро, пише днес румънският вестник „Адевърул“.
Това е нещо подобно на предложението на Бойко Борисов, който предложи „Околовръстния път на Балканите“, с което през 2019 г. ухажва Китай за финансиране, заедно с колегите си, премиерите на Гърция и Румъния.
През октомври 2023 г. тази идея беше възобновена на тристранна среща между премиерите на България Николай Денков, на Гърция Кириакос Мицотакис и на Румъния Марсел Чолаку.
Заедно с Маргаритис Схинас, заместник-председател на Европейската комисия, тримата се споразумяха да ускорят изграждането на коридора, който започва от пристанището на Александруполис, минава през Кавала и стига до Констанца. В по-голямата си част този коридор от Гърция до Румъния съвпада с трасето на планираната от България магистрала „Черно море“, но дублиран с жп линия и енергийна инфраструктура, отбелязва румънското издание.