За 3 години без поддържане пътищата са в много лошо състояние, казва министърката
„Срещу АПИ има дела, които агенцията губи и ще трябва заради бездействието на ръководствата на МРРБ през последните 3 г. да плаща стотици милиони левове лихви за забава, и то само по договори за текущ ремонт и поддържане“, обяви пред „24 часа“ служебният регионален министър Виолета Коритарова.
С днешна дата дължимата сума за лихви за забава по груби сметки се очаква да е над 200 млн. лв. Парите ги няма предвидени в бюджета ни, проблемът е изключително сериозен.
„Няма как да са планирани текущи летни ремонти, след като през последните три години има проблем с договорите за текущ ремонт и поддържане на пътищата, а финансовият ресурс е ограничен“, обясни тя и подчерта, че липсват такива договори с необходимия предмет в пълен обем.
„Затова по републиканската пътна мрежа се работи само по спешност, и то по договорите за аварийно поддържане, които също вече са изчерпани. Политическата нестабилност се отрази пряко на тези дейности – търгове се обявяваха, спираха, пак се пускаха… Така на финала за 3 години без поддържане пътищата са в много лошо състояние. Резултатите ги виждаме – създават се условия за рушене на пътищата и прилежащите съоръжения, социалните мрежи изобилстват от снимки на компрометирани участъци, банкетите на пътищата често са обрасли с трева, маркировката не е на необходимото ниво“, разказа тя.
„Аз самата също шофирам и със съжаление констатирам занемарения вид на републиканската пътна мрежа. На това трябва да се сложи край. След като компетентните институции – КЗК и ВАС, отхвърлиха действията на предшественика ми, който беше спрял търговете, Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) възстанови работата на конкурсните комисии по процедурите за избор на изпълнители. Процедурите за текущ ремонт и поддържане са върнати на фазата, на която са били прекратени и в момента АПИ довършва избора на изпълнители за договори за поддържане със срок на действие 4 години“, категорична е Коритарова.
Предстои в кратък срок да се подпишат и договорите за полагане на пътна маркировка и знаци.
„Ако не се придвижат всички процедури сега, следващият регионален министър ще бъде изправен пред невъзможна ситуация. А аз не искам да оставям в наследство тежки проблеми, пред каквито съм изправена аз в момента като министър“, обобщи тя.
Коритарова напомня, че в момента сме 2024 г. и магистрала „Хемус“ вече можеше да е на привършване.
„Когато тръгнаха проблемите с инхаус договорите, чухме много твърдения. Три години по-късно съм министър и колегите от АПИ ме информират, че предходното правителство е възстановило работата по същите инхаус договори, но след значителна индексация. Равносметката е, че с няколко години беше отложено завършването на така важната за Северна България магистрала“, коментира министърът.
До края на седмицата се очаква докладът на вътрешния одит на министерството по проверка, която да установи дали МРРБ в мандата на предишното ръководство законосъобразно е възложило по т. нар. инхаус процедури изпълнението на договори на Националния център за териториално развитие. Става дума за три договора на стойност няколко милиона лева./Tribune.bg