Президентът наложи вето върху данъка за старите коли

Това е спекулация и популизъм, обявиха кметовете

0
142
коли
Системата "Бонус-малус" се отлага за пореден път.

Националното сдружение на общините е „За“ данъка, иска спешна среща с държавния глава

Президентът Румен Радев наложи днес вето на Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане /ЗИД ЗКПО/, приет на 7 ноември т.г., като изразява несъгласие с разпоредби от него.

С разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане се препятства осъществяването на конституционно признати граждански права и вменени задължения, посочва Радев в мотивите си към ветото, обясняват мотивите на ветото от пресслужбата на държавния глава.

Държавният глава изразява несъгласие с разпоредбите относно данъка върху моторните превозни средства, „чиято уредба няма да стимулира замяната на по-старите автомобили с по-нови, нито ще доведе до постигане на търсения екологичен ефект“.

Състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея. Приетите правила ще стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес, посочват от президентската институция.

Уредбата на данъка върху превозните средства не провежда последователно принципа „замърсителят плаща“, тъй като не отчита нито честотата на използването на превозните средства, нито наличието на устройства за намаляване на вредните емисии, нито вида на използваното гориво. Принципът „замърсителят плаща“ няма как да се въведе с екологичен компонент в имуществен данък. Замърсяването не се дължи на притежаването на пътното превозно средство, а на неговото използване.

Постигането на екологичния ефект ще бъде затруднено и поради липсата на гаранции в закона, че събраните средства от този данък ще се разходват за екологични цели, смята държавният глава. Във връзка с въведения в данъка върху превозните средства екологичен компонент се отменят съществуващи досега данъчни облекчения. С отпадането на тези облекчения цялостната уредба на данъка върху превозните средства, която включва не само данъчната основа и данъчните ставки, а и предвидените облекчения, става небалансирана.

Както в мотивите, така и в оценката на въздействието, е премълчан реалният процент на увеличение на данъка с оглед отпадането на тези облекчения. Така се прикрива фактът, че се засягат над 50% от превозните средства на възраст над 15 г., които по официални данни са над 70 % от всички регистрирани 4 130 195 превозни средства. Реалното увеличение на данъка включва както утежнението, предвидено с въведения екологичен компонент, така и утежнението, предизвикано от премахването на досегашните данъчни облекчения.

Така на практика увеличението на данъка е значително по-голямо, отколкото се представя на обществеността, пише още президентът. Държавният глава не е съгласен и с отлагането на реформата за таксата върху битовите отпадъци, „направено без никакви мотиви“. Според него не е справедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат.

Това е особено неприемливо, когато се удължава прилагането на конституционно нетърпима уредба – таксата за битови отпадъци да продължава да е според данъчната оценка на имота, а не според количеството отпадъци, се посочва в съобщението за ветото.

Президентът изразява несъгласие и с разпоредбите относно въвеждането на по-високи данъчни ставки за имоти в населени места от Списъка на курортите в България в зависимост от използването на имота. Президентът се позовава на последователната практика на Конституционния съд за определяне размера на имуществените данъци. И посочва, че става въпрос за различни по вид данъци – имуществени и подоходни, при които общата данъчна тежест зависи не само от стойността на имотите, но и от начина, по който те се използват.

Посочва се също, че промените в Закона за митниците, внесени и приети след първо четене, са извън обхвата на ЗИД ЗКПО. С тях преобразуването на митниците в териториални дирекции се представя като закриване, което води до прекратяване правоотношенията на служителите. Конституционно неприемливо е и предвиденото прекратяване без предизвестие по преценка на директора на Агенция „Митници“ на правоотношенията с висши държавни служители. Така се ликвидира стабилитетът, който е основен принцип на държавната служба и уволнените се лишават от съдебна защита, посочва се още в мотивите на президента.

Давам възможност на парламента да има достатъчно време да разгледа ветото и да не се забавят сроковете за приемане на бюджет 2019 г.”, уточни Румен Радев. Парламентът прие окончателните промени в Закона за корпоративното подоходно облагане на 7 ноември.

Те предвиждат да отпаднат отстъпките за старите автомобили, което ще вдигне налога за колите произведени преди 2005 г. с до 50%. Няма да има данъчно облекчение за автомобили с допълнително монтирана газова уредба. Президентът обяви още, че няма намерение да се среща с ГЕРБ, за да не се намесва в законодателния процес по повод информацията, че управляващата партия ще потърси среща с държавния глава по повод напрежението и протестите в страната.

Искаме среща с президента Румен Радев, за да му обясним защо се е стигнало до промените в данъка на автомобилите. Това каза на брифинг председателят на УС на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) и кмет на Велико Търново инж. Даниел Панов.

Това, което в последно време забелязваме, е, че действително се спекулира с данъка на автомобилите, като още през 2015 г. общото събрание на НСОРБ гласува Законът за местни данъци и такси да бъде изцяло нов. Бих казал, че с добрата комуникация с правителството в последните години успяхме да променим някои неща в закона, като едно от тях беше за данъка на автомобилите.

Като тук мога да вмъкна, че това е една от мерките, които ЕС прилага най-вече за чистотата на въздуха. С тази мярка не се вдига толкова драстично данъка на автомобилите – това ще стане с от 5 до 10 лева на година. И в крайна сметка с тези 55 ст., които се получават, подпомагаме въздуха да бъде по-чист в нашите общини“, обясни той.

Председателят на УС на НСОРБ посочи, че Законът за местни данъци и такси е бил в интернет и всеки един от заинтересованите лица е можел да възрази срещу него.

Но за да се стигне до тези промени, НСОРБ сме търсили становища от всички български общини и сме стигнали до преработване специално на тази част за данъка на автомобили. И промените са одобрени, като те са най-вече в два аспекта – екологични и остарялата база на превозните средства. Допитвали сме се не само до малките общини, а до всички. Като НСОРБ ние защитаваме интереса на местната власт пред изпълнителната и действително в последните години се случват много добри неща. Създаването също така на електронни услуги за платен данък при преминаването на технически преглед също дадоха добри резултати“, каза още инж. Панов.

Панов посочи още, че общинските съвети трябва да определят данъка в диапазони, съгласно закона, като до 31 януари те трябва да излязат с предложения и решения как да бъде променен този данък.

Искам да препоръчам на колегите от общините да разработят няколко варианта и да покажат на гражданите как този данък ще бъде увеличен. А президентът е добре да изслуша НСОРБ, за да обясним по какъв начин се е стигнало до тази промяна в Закона за местните данъци и такси в частта данък върху автомобили. Защото тя няма да засегне толкова хората, които имат стари автомобили – таксата ще бъде минимална. В НСОРБ винаги сме се стремели всички промени да стават поетапно, за да дишаме по-чист въздух. Надяваме се президентът да определи дата за среща, за да му обясним с цифри промените“, коментира инж. Панов.

Справедливо е, който замърсява повече, да плаща повече и не бива на гребена на популизма да се връщаме назад, каза от своя страна кметът на Стара Загора кметът на Стара Загора по повод ветото на президента Румен Радев върху промените в закона за данъка за стари автомобили.

Превърнали сме се в гробницата на Европа за стари автомобили. Положението не е добро, въздухът се замърсява. И логиката е, че всеки, който замърсява повече, трябва да плаща повече. И промените в закона в момента отговарят именно на този дух. Справедливо ли е ако има двама души и единият не замърсява толкова атмосферата, а до него има друг гражданин със стар автомобил, който замърсява повече, вторият да плаща по-малко данъци, а да замърсява повече? Къде е логиката? И нека всички институции в държавата да се държат по-адекватно и логично, защото тази промяна е промяна на бъдещето. Ако искаме да имаме по-добри условия за живот на децата в градовете, ние трябва да им ги осигурим“, каза още Тодоров.

Кметът на Стара Загора посочи, че София е пренаселена и лично на него му е трябвал един час, за да стигне до центъра.

В кой друг голям европейски град е така? И затова смятам ,че на гребена на популизма не бива да ни връщат назад – там, където не искаме да бъдем. Искаме да имаме модерни, добре развити и чисти градове. И да пестим. А ще пестим от жертви по пътищата, когато има по-сигурни автомобили.

Защото преди седмица-две стана голяма катастрофа на пътя Стара Загора – Казанлък и именно в един такъв стар, изгнил автомобил загинаха двама млади души. Очевидно е, че трябва да се вземат мерки и тази промяна е в правилната посока и ние настояваме за нея. И ще изкажем своите доводи и на една среща при президента, за да защитим гражданите си“, каза още Тодоров.