Тя има изключително много предимства и нито един недостатък, коментира министърът
Транспортният министър Росен Желязков да даде подробности за концесионния договор на летище София в парламента. Той заяви, че страната ни ще получи първоначалното концесионно възнаграждение за летище София в размер на 660 млн. лв., до юли тази година, съобщи в парламента транспортният министър Росен Желязков, цитиран от Нова тв.
Концесията има изключително много предимства и нито един недостатък, коментира министърът в отговор на въпросите, поставени в декларация от БСП, относно концесията на летище София. Той посочи, че позицията на БСП винаги е била последователна против концесията, но ги призова да разсъждават от висотата на амбициите си да участват в управлението.
По-рано днес от трибуната на Народното събрание лидерът на БСП Корнелия Нинова отправи въпрос към премиера Борисов – вярно ли е, че Министерският съвет се готви да отложи изпълнението на задълженията на концесионера с 10 години.
Министър Желязков отбеляза, че транспортът и туризмът са сред най-засегнатите сектори от пандемията от COVID-19. Той посочи, че броят на пътниците, обслужени от европейските летища през миналата година, се е свил със 70 процента и е спаднал на равнището си от 1995 г., а трафикът на Летище София се е свил на нивото от 2,9 млн. обслужени пътници през миналата година спрямо 7,1 млн. през 2019 г., което по думите му е приблизително три пъти.
Транспортният министър информира, че на 27 октомври м.г. концесионерът е направил предложение за възстановяване на икономическия баланс на концесията. То включва отлагане на плащането на годишни концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията, за последните десет години и увеличаване размера на инвестициите от 608 на 624 млн. евро.
Концесионерът потвърди ангажимента си за плащане на авансовото концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева с ДДС, както и изграждането на терминал 3 до десетата година от концесията, каза Желязков. И отбеляза, че концесионерът категорично е заявил, че това са условията, при които финансиращите институции биха финансирали проекта.
Това предложение е представено на ГД „Конкуренция“ на ЕК и в момента очакваме решение, едва тогава ще внеса доклад в МС, с който ще направя съответното предложение в посока възстановяване на икономическия баланс на концесията, каза транспортният министър.
Ако не приемем предложението на концесионера, няма да получим първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева с ДДС тази година, което ще бъде платено най-късно до юли. Това е сериозен приход в държавния бюджет особено в тази ситуация, то е разчетено в закона за държавния бюджет, отбеляза Росен Желязков. Той посочи, че тогава управлението и експлоатацията ще останат в държавата и тя ще трябва да се намеси при осигуряването на средства. Ако не приемем предложението, единственият изход да се финансира дейността на летището е увеличаването на летищните такси, заяви Желязков.
Ако бъде открита нова процедура за концесия, държавата няма да получи оферти с такива безспорни предимства, смята още министърът. И отбеляза, че вчера за пореден път е удължен срокът за подаване на оферти за концесията на Летище Пловдив поради липса на интерес.
Министър Желязков каза, че към момента голяма част от условията за начало на концесията са изпълнени, като крайният срок е до 12 месеца от подписването на договора. Той посочи, че предстои издаването на единен сертификат на летището, подписани са договорите с държавните ползватели като граничните служби на летището. Всички работници и служители ще бъдат преназначени от концесионера, заяви още министърът.
Договорът за концесия на Летище София с консорциума „Соф Кънект“ беше подписан на 22 юли м.г., като летищен оператор ще бъде летище Мюнхен.