1,5 млрд. евро загуби за родните превозвачи, ако се приеме пакет „Мобилност“

0
21
Снимка: архив

Големите компании планират да се пререгистрират в други държави от ЕС

Ако пакетът „Мобилност“ бъде приет в настоящия си вид от европарламента, то през 2023 г. това ще доведе до намаляване на сектора с около 1,5 млрд. евро. Празните курсове, свързани със задължителното връщане на камионите до държавата на всеки четири седмици през 2023 г., може да доведе до въглеродни емисии в размер на 88.500 тона. Прозногазата направи Цветан Елисеев от консултантската практика KPMG-България при представянето на резултатите от направеното проучване на тема „Българският тежкотоварен сектор“. Проучването е възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета „Мобилност I“ върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.

В края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет „Мобилност“ със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен.

90% от тежкотоварния парк в страната е на възраст под 6 години, съобщи  Елисеев. В България в настоящия момент са регистрирани около 12 700 компании, които предоставят международен сухопътен товарен транспорт. Над 75% от тях са компании, които оперират с 5 камиона. На база на анализите приблизителният брой на служителите, взети в сектора, е 42 500 души. Средното им възнаграждение е около 1750 евро. Към 2018 г. има 25 800 камиона, които оперират в Европа и които представят международен товарен сухопътен транспорт.

В периода 2016-2018 г. направените инвестиции за страната от международен товарен сухопътен транспорт са около 1 млрд. и половина евро. Само този сектор през 2018 г. допринася с 6% от БВП на България.

България е зависима изключително от кръстосаните и каботажни операции. Ние се нареждаме на трето място, а единствено Литва и Люксембург са по-зависими от кръстосаните и каботажни операции, обобщи Елисеев.

Около 53% от всички задължителни курсове до България и обратно се очаква да бъдат празни. Компаниите се очаква да имат увеличение в оперативните разходи като ползване на почивката извън кабината или на паркинги, посочи Елисеев. Тези промени биха променили оперативния модел на компаниите и немалка част от тях ще понесат изключително неефективни финансови ефекти, предупреди Елисеев. Големите компании, които имат ресурс и капацитет, планират да пререгистрират компаниите си в друга държава членка на Европейския съюз, изтъкна той.