Фалшиво социологическо проучване вдига двойно одобрението за „Възраждане“

0
174
Снимка: Pixabay

Социологическа агенция „БНМ Рисърч груп“ не съществува

Споделян десетки пъти пост във Фейсбук съдържа резултати от предполагаемо допитване сред 5000 българи за електоралните им нагласи. Като източник на данните в „анкетата“ в публикуваната графика е посочен „БНМ Рисърч груп“. А датата е „05.2022“, съобщава БНР.

Твърдение: Социологическо проучване пренарежда коренно политическия пейзаж в България

Резултатите поставят на първо място ГЕРБ-СДС с 21,2%, на второ място „Възраждане“ с 18,4%. Трети са „Продължаваме промяната“ с 15,7%, а като четвърта политическа сила се нарежда ДПС с 11,3 на сто. Следват БСП 8,9% и новата формация „Български възход“ с 5,6%. Едва след тях се нареждат „Има такъв народ“ – 4,9% и „Демократична България – 4%.

Резултатите от предполагаемата анкета имат една основна разлика със скорошни социологически допитвания на „Алфа рисърч“ и „Тренд“ (виж графиките по-долу) и тя е, че резултатът на „Възраждане“ е около двойно по-висок, поне според данните на „БНМ Рисърч груп“.

Постът с „проучването“ на БНМ не е от личен профил, а от Фейсбук страница, на която е посочено, че е свързана с „Възраждане“ – публикуван е линк към уебсайта на партията. На официалната интернет страница на партията обаче няма абсолютно никаква информация за подобна социологическа анкета, нито за „БНМ Рисърч груп“.

Справка в интернет не откри никакви следи от съществуването на предполагаемата социологическа агенция.

Пред БНР Боряна Димитрова, управител на социологическата агенция „Алфа рисърч“, заяви, че никога не е чувала за „БНМ Рисърч груп“, въпреки че „имената в бранша не са много“.

„Не ни е известно да има подобна работеща агенция. Това, което прави впечатление в графиката, чисто професионално, е нереалистично високият брой интервюта – 5000. Никой не работи с такива извадки. Обикновено този „трик“ се използва, за да се внушава достоверност“, каза още Димитрова.

Заключение

Данните в публикуваната във Фейсбук „анкета“ на „БНМ Рисърч груп“ са НЕДОСТОВЕРНИ. В интернет пространството няма и следа от подобна социологическа агенция, а две скорошни проучвания дават сходни едно с други, но различни от тези на „БНМ“ резултати. От бранша също не са чували никога за социологическа агенция „БНМ Рисърч груп“.