Тя се основавала на технологични и дигитални инструменти – ботове, текстови съобщения, WhatsApp и таргетиране на конкретни целеви аудитории
„Ако не мога да спечеля изборите, ще спечеля за другите“, вероятно това е мотото на генерал-майор Дани Ятом, бивш шеф на Мосад и бивш депутат. Основаната от него стратегическа консултантска фирма спомогна за победата на нова и почти анонимна партия на изборите в България, пише сайтът observatorial.com.
Ятом е бивш член на Лейбъристката партия, сформира партия, наречена Израелски ветерани, на последните избори, но реши да не се кандидатира поради голямата вероятност да не успее и резултатът му да е нисък. Той обаче остава в политиката – този път зад кулисите. Както се съобщава в Globes, Ятом основа стратегическата компания CIY GLOBAL със стратегическите консултанти Офер Инбар, Нево Коен и бившият офицер от разузнаването Амар Ятом, негов син.
Един от първите им клиенти беше нова партия в България. Партията е основана от двама млади, завършили Харвард, които бяха назначени по време на политическия хаос на министерски постове в избраното от президента Румен Радев експертно правителство. Двамата, министърът на икономиката Кирил Петков и министърът на финансите Асен Василиев, решиха да сформират партия преди последните и трети за тази година избори (проведени миналия месец), както в Израел, и я нарекоха „Продължаваме промяната“. Те обещаха да се борят с корупцията и да вдигнат икономика, която беше много силно засегната от коронавируса.
Първоначално социолозите не предвещаваха нищо добро. Процентът на подкрепа беше 16%, но три седмици преди изборите спадна до 10%. В този момент израелската компания на Yatom се появи в картинката.
Оттам признават, че основното им занимание е била негативна кампания, насочена към конкуренти и най-вече към партията на Борисов, основно обвинения в корупция. Освен всичко друго, в социалните мрежи бяха разпространени снимки на Борисов в нетрезво състояние, лежащ на леглото си с пистолет, златни кюлчета и купчина банкноти до него. За завършване на картината се направиха внушения, че Борисов се подкрепя от Турция.
Негативната кампания се основаваше до голяма степен на технологични и дигитални инструменти (включително ботове), текстови съобщения, WhatsApp и таргетиране на конкретни целеви аудитории. Ботовете влязоха в големи дискусионни групи и се опитахада създадат истерия за корумпирания лидер, който трябва да бъде сменен, и млади и талантливи хора с напреднало образование, които трябва да измъкнат страната от калта. Повишението на цените на тока беше подчертано и заради неуспешното прекъсване на газопровода, който идва от Турция към Европа.
Резултатите бяха изненадващи. Партията „Продължаваме промяната“ получи 25,7% от гласовете – повече от която и да е друга партия, и сега води преговори за коалиция.
Главният изпълнителен директор на компанията Нево Коен признава: „Работихме в режим командос. След два дни срещи в София анализирахме ситуацията с партийните лидери и местния екип и активирахме екипите си, които работеха непрекъснато онлайн. Непрекъснато се подобряваше производителността и оптимизациите”.