Комисията може да глоби компаниите за нелоялни практики
Мобилни оператори обявиха намерението си за повишаване на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители. Комисията за защита на потребителите (КЗП) започна спешна проверка по случая.
Според Димитър Маргаритов, председател на КЗП, към момента е обявено намерение за повишаване на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители, но нищо конкретно не се е случило.
„На базата на това намерение ние сме се самосезирали и извършваме проверка“, обясни той пред БНТ. В КЗП са получени становищата на мобилните оператори и днес на извънредно заседание ще бъде взето решение по тях, допълни Маргаритов.
Засега е анонсирано намерение с едностранно волеизявление, допълни той.
Маргаритов обясни, че е незаконно увеличението на цените на мобилните оператори по начина, по който те са заявили намерение да го направят в началото на следващата година.
От представените пред КЗП документи става ясно, че намерението за индексацията е за тази и миналата година, а по закон това може да става само за предходната. Заявеното от мобилните оператори увеличение е около 5%, но то може да бъде направено по тази клауза единствено след официално обявения индекс на инфлацията за годината от НСИ, което ще стане през януари.
Димитър Маргаритов уточни, че комисията има право да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценооразуването.
Ще следим абсолютно изкъсо да се спази законът и дори във фаза намерения ние ще ги предупредим за това, категоричен е Маргаритов.
Според председателя на КЗП най-вероятно поскъпването ще е по-малко от 5% и ще е около 1 лев на месец средно, ако таксата е около 20 лв.
Той обясни как потребителите могат да прекратят договора си с мобилния оператор:
При безсрочен договор – с едномесечно предизвестие. При срочен – от потребителя може да се изиска да плати максимум три месечни вноски като неустойка, независимо от срока на договора.