Министърът даде 7 препоръки на учителите за обучението
Учителите започват да преподават нови уроци чрез дистанционната форма на обучение. Такива са указанията на министъра на образованието Красимир Вълчев.
Когато на 16 март стартира ученето от къщи, насоките бяха преподавателите да се съсредоточат върху преговори на взет вече материал, упражнения и обобщения. Времето обаче напредва и ситуацията в страната не обещава скоро да отпаднат ограничителните мерки за училищата. Затова се преминава и към преподаване на нови уроци.
„Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април“, написа министърът до училищните директори. И им даде 7 препоръки как да продължат дистанционното обучение.
Където още не са го сторили, трябва да започнат с преподаване на нови знания, като се редуват обучение в реално време и асинхронна форма. Препоръчва се проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача – дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка – търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници, и е възможност за придобиване и проявление на ключови умения.
Втората насока е за оптимална дневна натовареност и по-координирано възлагане на задачи от различните учители в 5-12 клас. Учениците от 1 до 7 клас трябва да са заети до 6 астрономически часа на ден, а от 8 до 12 – до 7 астрономически часа, като част от това време не е в електронна среда. Разпределението на часовете от разстояние не е нужно да повтаря седмичното разписание.
МОН препоръчва приоритетно да се залагат уроци по български и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение.
Работата в областта на изкуствата и технологиите също може да е ефективна и чрез проектно-базирано обучение, при което се поставят задачи за създаване на продукт, проект, презентация, а в областта на спорта – чрез препоръки за поддържане на физическата активност и изпълнение на леки физически упражнения в домашни условия между уроците по другите предмети.
На този етап няма да се пишат оценки, но учителите трябва да следят активността на всеки ученик.
Вълчев изисква също преминаване към работа с електронни платформи от учители, които досега не са ги използвали, тъй като те са възможност за по-пълноценно обучение и отчетност. Интернет приложения, социални мрежи или електронна поща могат да продължат да се използват за връзка с родителите. Училищата могат да продължат да работят с познатите им платформи и ресурси.
За професионалните гимназии посочва като подходящи интегрирани уроци по теория и практика, да се даде приоритет на теоретичните учебни часове и да се редуцират практическите – до приложни разработки, проекти, чертежи, изследователски дейности. Подготовката за държавния изпит по практика да е фокусирана върху материала от първия срок.
За необхванатите в дистанционна форма ще се трансформира проект “Подкрепа за успех” с цел включване в допълнителни присъствени занимания след възстановяване на занятията.