Общината минава изцяло на електронни обществени поръчки от Нова година
От 1 януари 2020 г. Столичната община вече ще има връзка с Агенцията по вписванията и хората няма да е нужно да декларират имотите си при покупка или продажба в данъчните служби. Също така от догодина Общината преминава изцяло към електронни обществени поръчки.
Тези два примера за административна реформа на базата на дигитализацията даде столичният кмет Йорданка Фандъкова. Днес бе представена стратегията за дигиталната трансформация на София, чиято основна цел е да улесни гражданите и те да прекарват по-малко време по гишетата.
За да може да се улесни процесът по внедряване на нови електронни услуги, общината създава ново направление и вече ще има зам.-кмет по дигитализация и инвестиции. Предложеният за поста е Владимир Данаилов, който сега е шеф на Столичната общинска агенция по приватизация и инвестиции. Ще бъде създадена и ресорна комисия в общината, която да отговаря за дигиталната трансформация на София.
Сред първите задачи на кметицата ще бъде да модернизира съществуващите е-услуги и да разшири броя им – от сегашните 50 да станат над 150 в следващите две години. Също така ще трябва да се осъществи връзка между съществуващите услуги, тъй като в момента я няма.
„Моето изискване е администрацията да не изисква от гражданите документи, които самата тя издава, а да прави вътрешна проверка, така че да не натоварваме бизнеса и гражданите. Направихме това за записването в детски градини и така спестихме 7 документа на хората“, обясни Фандъкова.
Електронните услуги на кадастъра са с 30% по-евтини, а скиците за имоти вече са безсрочни.
„В момента гражданите губят средно 5 дни в годината за административни процедури. Ние целим това да бъде 1 ден, а след време – да е нула. Да потребяваме всички тези услуги през телефона, през компютъра“, обясни и бъдещият зам.-кмет Владимир Данаилов.
В стратегията за дигиталната трансформация на София е заложено как да бъде модернизирана е-общината на столицата. Подписан е договор за безвъзмездно сътрудничество с Европейската инвестиционна банка, която ще помогне да бъдат разработени проектите за 8 конкретни дейности, които са заложени в стратегията. Отделно от това ще бъдат заделени и 2 млн. от бюджета на общината за дигитализация, стана ясно от думите на Йорданка Фандъкова.
Владимир Данаилов пък даде конкретни примери за проекти, заложени в стратегията. „Отварянето на данни ще ни позволи да взимаме решения за много важни ежедневни и злободневни неща, които са важни на битово ниво за гражданите. Така например отварянето на данните и създаването на политики, свързани с данните, ще ни позволи сутрин в 8 без 15 на дадена спирка, базирано на точния брой чакащи пътници, да разберем колко автобуса е прагматично общината да осигури за това пътуване“, посочи той.
Друга идея е софтуерни компании да разработят различни приложения за „Топлофикация“, градския транспорт, сметосъбирането, което би спестило време на гражданите. Сред проектите е и създаването на единна интегрирана тарифа за пътуване с градски и споделен транспорт.
„Човек да може да ползва трамвай, метро, тротинетка и споделен автомобил например, и след това да има една тарифа. А не хората да мислят колко билети им трябват и да правят стратегии как ще излезе по-евтино. И накрая с телефона да плати една честна и нескъпа цена“, разви идеята Владимир Данаилов.