Бойно поле „България” или защо умираме на пътя III

През 2016 г. броят на загиналите и ранените при ТПТП деца е най-голям отколкото през последните 6 календарни години

0
187
деца
Децата-жертви на пътя растат.

Част 3-Как жертваме децата си

За шест години, от 2011 до 2016 г., в България при катастрофи са загинали 3915 души, а са ранени 52 255 души. От лицето на земята си е отишъл един малък град. България е като бойно поле с толкова жертви и пострадали при катастрофи.

„На нас война не ни трябва, сами се избиваме на пътя”, казваме с въздишка след поредната новина за тежък пътен инцидент с жертви.

Сега правителството и отговорните институции, а те не са малко, правят пореден опит със законови промени да намалят жертвите на пътя.

До момента всички опити с наказателни мерки да се направи това не дадоха резултат. Последните промени в Закона за движение по пътищата бяха направени преди една година, но това не спира смъртта на пътя и безумното шофиране.

Breeaking.bg ще се опита в поредица статии да анализира причините за войната по пътищата и защо жертвите на тази война се увеличават вместо да намаляват.

За децата, загинали на пътя, се сещаме два пъти в годината, на 1 юни и на 15 септември, когато се кара с пуснати фарове през деня. И то не винаги.

Светещите фарове обаче са лицемерие, отбиване на номера. Защото все повече деца загиват в катастрофи. Това показват данните на Пътна полиция.

През 2016 г. при тежки катастрофи у нас са загинали 36 деца, а са ранени 1160. За сравнение през 2015 г загиналите малчугани са били 29, а ранените 1088.

Тенденциите показват увеличение на жертвите сред децата.

Основните причини за смъртта на пътя сред подрастващите сме ние родителите. Цифрите говорят сами за себе си.

Пътници деца 26 загинали и 630 ранени (за 2015 г. – 13 загинали и 478 ранени);

Водачи деца6 загинали и 180 са ранени (за 2015 г. – 3 загинали и 191 ранени);

Пешеходци деца 4 загинали и 350 ранени (за 2015 г. – 13 загинали и 419 ранени).

Загиналите деца-пътници в ППС през 2016 г. са два пъти повече в сравнение с предходната година; с 1,31 пъти се е увеличил и броят на ранените от тази категория. През 2015 г. загиналите деца-пътници са били два пъти по-малко от тези през 2014 г. Налага се изводът, че независимо от насочената през 2016 г. дейност по превенция на поведението на родителите спрямо децата като пътници тя не е оказала необходимото въздействие за задържане или намаляване броя на загиналите и ранените при ПТП деца-пътници, сочи анализът на КАТ.

Децата-водачи, загинали при ПТП през отчетната година, са се увеличили двойно в сравнение с предходната година, като отбелязва се намаляване броя на ранените с 11.

Броят на загиналите през 2016 г. деца-пътници съставлява 72,22% от всички загинали при ПТП през годината деца.

По възрастови групи травматизмът е разпределен, както следва: 15 – 17 г. (19 загинали и 371 ранени или общо 390 деца-жертви на ПТП); 10 – 14 г. (7 загинали и 334 ранени или общо 341 деца-жертви на ПТП); под 6 г. (6 загинали и 215 ранени или общо 221 деца-жертви на ПТП) и 6 – 9 г. (4 загинали и 240 ранени или общо 244 деца-жертви на ПТП).

14 от загиналите 26 деца-пътници (~56,85% от загиналите деца-пътници) са загинали при ПТП, като водачите са самокатастрофирали, блъскайки се в дърво (10 бр.) (в единия от случаите – при несъобразена с атмосферните и пътните условия скорост – обилен дъжд, излизане от пътя при лява крива), в мантинела (1 бр.) и преминавайки през спирка на градския транспорт – в стълба на рекламен билборд (1 бр.), и преобръщане извън пътя (2 бр.).

Девет от 26 деца-пътници (~34,62%) са загинали при ПТП, като водачите на автомобилите, в които децата са пътували, са навлезли в насрещното движение и са допуснали ПТП с други насрещно движещи се моторни превозни средства – челни удари. В единия от тези случаи ПТП е настъпило в условишята на несъобразена с атмосферните и пътните условия скорост от водача – дясна крива и проливен дъжд, навлизане в лентата за насрещно движение и челен удар с насрещно движещ се автобус. В друг от случаите е загинало 4-членно семейство, граждани без постоянен адрес в Република България – 2 деца и двамата родители, като водач е бил бащата, предприел маневрата изпреварване с последващ челен удар в товарен автомобил с прикачено ремарке.

В друг от случаите при челния удар с автобус загиват водачът и двама от пътниците. Загиналият водач е неправоспособен и е брат на единия от загиналите пътници (дете). В автомобила е пътувал и техният баща. В друг случай при мокра пътна настилка, в дъждовно време, лекият автомобил се блъска във влекач, като загиват детето-пътник в лекия автомобил и неговият водач. Водачът на лекия автомобил е имал съставени 15 акта за установяване на административно нарушение, (15 наказателни постановления (НП) и 17 фиша по ЗДвП, а водачът на влекача е имал съставени 5 АУАН (5 НП) и 7 фиша по ЗДвП.

При друг случай в ПТП загиват четирима човека, като двама от тях са братя, единият които 16-годишният пътник. В друг случай лек автомобил, движещ се по път без предимство, навлиза в кръстовище и отнема предимството на товарен автомобил с прикачено ремарке (с турска регистрация), движещ се по пътя с предимство. Детето-пътник в лекия автомобил почива по-късно в болничното заведение, в което е настанено, сочи черната статистика.

През 2016 г. броят на загиналите и ранените при ТПТП деца е най-голям отколкото през последните 6 календарни години. Видно от данните, травматизмът при децата, участници в движението по пътищата, се задържа с тенденция към завишаване.

Както се казва коментарът е излишен.