Страната ви се представя на чуждите клиенти преди всичко като дестинация за млади хора
– Господин Вреде, любопитно ми е как една агенция като Thomas Cook в Германия описва България като туристическа дестинация на потенциалните клиенти? Имате ли например склонност да разделяте различните видове туризъм – семейно пътуване, забавен, приключенски туризъм и т.н.? Има ли разлика между различните типове клиенти по отношение на възраст, професия или интерес?
– За Thomas Cook Group България е развиваща се стратегическа дестинация, която задоволява търсенето на различни сегменти от клиенти със силна ориентация към по-младите семейства.
Преди всичко България е достъпна с кратки полети особено от пазарите ни, разположени в Източна и Централна Европа. Това на първо място.
На второ – тя е част от ЕС, следователно предлага безопасна среда за отлична почивка на нашите клиенти.
Имаме предвид също, че тя е с много богата и разнообразна природа, приятелски настроени хора, прекрасни градове като Варна например и много интересни исторически места, разположени наблизо до курортите.
Затова ние предлагаме туристически пакети за семейства, за по-млади туристи, които се интересуват от приятна и забавна почивка. Също и за двойки, които искат да се насладят на спокойна почивка. Но също и уелнес пакети за по-възрастни потребители.
– Кои български курорти привличат най-голям интерес сред клиентите, с които работите и на които предлагате пакетни почивки?
– Ние предлагаме ваканции за всички важни пазарни сегменти и клиенти. Но в България основен интерес сред нашите клиенти предизвикват курорти като Албена, Златни пясъци, Обзор, Слънчев бряг, Несебър и Поморие.
Защото клиентите ни търсят хотели, предлагащи качествено и ориентирано към клиентите обслужване, с добри препоръки, получили високи оценки от предишни летуващи и на достъпна пакетна цена.
– Смятате ли, че България има още по-голям потенциал в областта на туризма и какви са вашите препоръки – какво би трябвало да се направи, за да се превърнем в още по-атрактивна дестинация за вашите клиенти?
– Диференциацията е ключова за успешното развитие не само за вас, а и за всички туристически страни. И не само по отношение на хотелиерската инфраструктура, но най-вече по отношение на обслужването и добрата храна и напитки. Трябва разнообразие, трябва зониране на курортите.
Ето, ние в Thomas Cook например имаме различни брандове хотели за различните целеви групи, като например веригите SENTIDO и smartline. Само така може да се отговори, а в идеалния случай – и да се надхвърлят очакванията на клиентите, които могат да бъдат много различни в зависимост от това към кой сегмент принадлежат. Това е главната предпоставка за привлекателността на офертите.
В моите очи отдавна са отминали времената, когато някой просто отваря вратите на нов хотел, ресторант или бар и очаква клиентите да дойдат сами. Твърде много хотели и изобщо туристически обекти се опитват да бъдат “по малко от всичко” по едно и също време. Вместо собствениците им да правят разлика. И да си кажат примерно: “Искам да бъда най-готиният хотел или най-хитовият бар за младите хора в Слънчев бряг”. Или “Аз искам да предложа най-релаксиращата и спокойна атмосфера в моя хотел или в моя плажен клуб в Златни пясъци”.
– Вашата агенция работи в България от години, ако не и от десетилетия. Мислите ли, че нещо в работата ви се промени, откакто у нас има Министерство на туризма?
– Създаването на специално министерство, което да координира и насочва усилията на цялата българска туристическа индустрия, безспорно беше много добра крачка напред. На нас като туроператори ни се предоставя възможността да се срещнем с министерството за някои по-общи обсъждания или да споделяме наши притеснения по определени теми – това е много добра инициатива. Установихме близко и истинско сътрудничество с Министерството на туризма и търсим успешно продължение на това сътрудничество.
– Кои видове настаняване са най-желаните за клиентите в България?
– Както отбелязах, най-стабилно и голямо търсене имат услугите, които се концентрират върху удовлетворяването на очакванията на клиентите и се опитват да направят по-добро преживяването за тях, отколкото са очаквали. Например нашите клиенти предпочитат да останат в добър хотел с 3 или 4 звезди, където могат да се чувстват като у дома си, отколкото в някой по-слабо представящ се хотел, носител на 5 звезди, който просто не е могъл да се справи с очакванията им.
Ние имаме много силен екип за управление на качеството в България, който непрекъснато проследява резултатите от общата ни дейност. И когато се налага, подкрепяме хотелиерите, които желаят, с планове за подобряване на дейността им и с индивидуални обучения.
Искам да кажа, че един добре функциониращ безплатен, високоскоростен Wi-Fi в целия хотел, за да могат гостите да поддържат връзка с приятелите и семейството си вкъщи, една прилична модерна стая с умен и удобен дизайн и една вкусна кухня в днешно време могат да впечатлят много повече гостите на един хотел, отколкото някакъв много скъп полилей или статуи във фоайето. Или, да речем, огромни маслени картини по коридорите или в стаите.
Една приветлива атмосфера, създадена от приятелски настроен персонал, е много повече от една красива фасада на който и да е хотел.
Впрочем ние по същата причина се стремим да разширяваме нашите собствени хотели като SENTIDO и другите ни марки в България, разбира се, с помощта на амбициозни и надеждни хотелиери от страната ви.
– Очаквате ли броят на туристите в България да се увеличи през 2018 г.?
– 2017 г. вероятно бе най-добрата година за посещаемостта на чужди туристи, пътуващи до България, за цялото последно десетилетие.
Затова запазването на същия брой или дори няколко процента по-малко през 2018 г. вече би бил огромен успех. Особено като имате предвид, че позамрели напоследък дестинации като Турция и Тунис се съживиха тази година.
Разбира се, има винаги място за растеж, но не мисля, че броят на туристите е основната грижа за България В разгара на сезона имате потенциал да увеличите силно броя на чуждите туристи, но затова трябва да има качествено предлагане в курортите ви. А не само атрактивни цени.
Thomas Cook Group plc. е един от водещите световни туристически конгломерати с годишни продажби от 9 млрд. Паунда. За него работят над 22 000 служители и разполага със 190 собствени хотела по света. Обслужва над 20 милиона клиенти годишно. Акциите на Thomas Cook Group plc. са регистрирани на Лондонската фондова борса (TCG).