В България 65% от 15-годишните ученици са закъснявали за училище поне веднъж през последните две седмици преди проучването, което е над средното за връстниците им в останалите държави (48%)
Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите. Това показва единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие – за социално емоционалните умения на 15-годишните ученици, който беше представен в София. Проучването се провежда за втори път и обхваща над двадесет държави от четири континента, а Фондация „Лъчезар Цоцорков“ обезпечава включването на България в него.
У нас изследването е проведено сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна, като въпросниците са попълвани от учениците, учителите и директорите на училищата. Проучването на ОИСР представя изводи по 5 ключови области от социално-емоционалното развитие на учениците:
- прогресивност (любознателност, приемане, творчество),
- отговорност (самоконтрол, упоритост, мотивация),
- свързаност (социалност, енергичност),
- сътрудничество (емпатия, доверие),
- самообладание (устойчивост на стрес, оптимизъм, контрол на емоциите).
Те имат директна връзка с академичния и житейския успех на младежите, категорични са експертите. С оглед на ниските образователни резултати, засечени от PISA и националното външно оценяване, социално-емоционалното образование предлага възможно решение и подход, който може да обърне негативната тенденция у нас.
Българските 15-годишни ученици спрямо връстниците им по света:
Петнадесетгодишни, пушили цигари или опитвали алкохол поне веднъж:
– България – 40%
– Свят – 17%
––––––––––––––
Петнадесетгодишни, закъснявали поне веднъж за училище през последните две седмици преди: изследването
– България – 65%
– Свят – 48%
–––––––––––––-
Петнадесетгодишни, които не закусват през повечето дни:
– България – 47%
– Свят – 37
Целта на изследването е да даде поглед върху това как социално-емоционалните умения благоприятстват повишаването на постиженията и успешната реализация на младежите. За разлика от PISA, фокусът на изследването не е да сравнява образователни постижения на ученици от различни държави, но въпреки това чрез анализ на резултатите си спрямо други държави, България може да приоритизира области за подобрение.
У нас 71% от 15-годишните очакват да завършат висше образование, а 45% очакват да имат управленска позиция или професионална реализация, когато навършат 30 години. И двете очаквания са под средното ниво в проучването спрямо другите държави (съответно 84% и 57%). У нас високите оценки по математика, български език и литература и изобразително изкуство са директно свързани със социално-емоционалните умения за прогресивност, отговорност, сътрудничество и самообладание, показва изследването.
Най-много изпъкват социалните неравенства сред 15-годишните ученици, които в България са най-изразени в сравнение с другите държави. Както и при академичните постижения, социално-икономическият и културният статуси на учениците оказват сравнително голямо влияние и върху развитието на социално-емоционалните им умения.
В България 65% от 15-годишните ученици са закъснявали за училище поне веднъж през последните две седмици преди провеждането на проучването, което е над средното за връстниците им в останалите държави (48%). У нас 45% са пропуснали учебни часове, при средно 29% от анкетираните.
Резултатите от изследването показват, че ученици с по-високи нива на социално-емоционални умения по-рядко закъсняват и отсъстват от училище. Едновременно с това, процентът на учениците, които изразяват притеснения, свързани с тестове или училищни задачи и домашна работа, е между 5 и 10% по-нисък от останалите държави, което до известна степен се дължи на по-ниската ангажираност в учебния процес.
Извадката от учениците в профилирани гимназии у нас обаче показва, че нивата на тревожност при тях са по-високи. Това оказва влияние върху тяхното благосъстояние и социални взаимодействия. Факторите като силен академичен натиск и конкуренция в профилираните гимназии могат да изострят симптомите на тревожност.
15-годишните ученици в България по-често проявяват нездравословно поведение и вредни навици, в сравнение с връстниците им от други държави по отношение на пушене на цигари, пиене на алкохол и нередовно хранене. В България 40% от 15-годишните ученици съобщават, че са пушили цигари или са опитвали алкохол поне веднъж в живота си, което е над средното в проучването (17%). В България 47% от 15-годишните не закусват през повечето дни в сравнение с 37% средно за останалите държави. В противовес на вредните навици, за които съобщават българските 15-годишни ученици, 33,7% от тях посочват, че ежедневно извършват поне 20 минути интензивна физическа активност. Средно за участващите страни – 26,6%.
Отвъд няколкото области, които показват значителни различия, България се движи в крак със средните резултати на всички участващи държави и дори има обнадеждаващи данни. Така например 43% от българските 15-годишни ученици са удовлетворени от живота си, като за сравнение средно за участващи страни този дял е 31%.
Връзката между социално-емоционалните умения и академичните и професионални успехи на децата е по-ярко изразена в България от другите държави. Проучването показва, че социално-емоционалните умения са ключ към благополучие и ефективна образователна система.