Потребителите резервират за празниците, но всъщност се оказва, че парите им са „потънали”
Дийпфейк видеа обикалят мрежата. В тях лицата на известни личности, сред които и журналисти на NOVA, са използвани, за да рекламират продукти с помощта на изкуствен интелект. Но как да разпознаем измамата? „Най-лесно се познава, че става въпрос за манипулация, по размазаната област на устата на човека. Думите, които се изговарят, не съответстват на движението на устните”.
Това заяви в студиото на „Събуди се” директорът на Дирекция „Киберсигурност” в ГДБОП ст. ком. Владимир Димитров. По думите му известните личности се ползват от измамниците, за да свалят прага на чувствителност на жертвите и да събудят доверие в продукта, който рекламират.
Ст. ком. Димитров коментира и „Черния петък”. „Тази година имаше повече сигнали за нарушения от обичайно. Обикновено те бяха свързани с потребители, които са пазарували онлайн, но са получили различен продукт от платения”, коментира той. Дневно сигналите били между един и два. Експертът препоръча да пазаруваме от проверени сайтове и, ако е възможно, да избираме опцията за плащане след преглед на стоката. По думите на директора на „Киберсигурност” в ГДБОП най-често лъжливите сайтове таргетират своите жертви в социалните мрежи.
Почти всеки ден българин пуска сигнал за измама с къщи за гости и вили за Нова година. Тази практика съществува от няколко години. Схемата действа чрез крадени снимки на действителни места за отсядане. Потребителите резервират за празниците, но всъщност се оказва, че парите им са „потънали”.
Друга измама, за която ГДБОП редовно е сигнализирана, е чатове, в които непознати ни предлагат работа или информация как да повишим финансовите си средства.