ГЕРБ предлагат дискусия за час по възпитание в училище

0
50
Стопкадър: ГЕРБ
  • От учителя се очаква да е свръхчовек – не само да те научи да четеш и пишеш, а да те научиш да мислиш, да е резервен родител… Затова трябва да се погрижим те да получат подкрепа, не само за социални придобивки и заплати, заяви Деница Сачева
  • Трябва да приемем, че отношенията между учител и ученик са асиметрични, ако детето не уважава учителя, няма да уважава друг авторитет, смята Красимир Вълчев

Водещи специалисти и експерти в сферата на образованието са поканени да се включат в поредицата от срещи, организирани от ГЕРБ-СДС под надслов „Образованието – разговор за бъдещето“.

Първата дискусия на тема „Образование и ценности“ започна днес като своето експертно мнение дават и кандидатите за народни представители от ГЕРБ-СДС Йорданка Фандъкова, Деница Сачева и Красимир Вълчев. Поканени да се включат в дебата са учители, преподаватели, както и социалният антрополог Харалан Александров, социологът Андрей Райчев и бившият образователен министър Сергей Игнатов.

Райчев не иска да се връща изцяло старата система, но някои неща от нея трябва отново да се върнат в образованието – учителят да може да пише двойки, да изключва ученици и др. Никакъв телефон при никакви обстоятелства в клас, настоя той. Овластяване на учителя, премахване на този произвол – това иска социологът. Той повдигна въпроса и за субсидиите, и матурите.

Бившият социален министър и кандидат за депутат от ГЕРБ Деница Сачева първа отговори на провокацията от социолога.

„Всички трябва да си даваме сметка днес, че учителите изграждат обществото след 10-15 г. Това очевидно се забравя и не обръщаме внимание колко важно е това, което се случва в училище от гледна точка на това, какво ще стане в бъдеще. Властта неправилно се свързва само с политиката, тя е във всяка професия. И е важно как овластяваме учители и ученици“, каза тя.

„По отношение на училището моето разбиране е ,че учителите трябва да са пред скоби пред всички останали професии, да има специално отношение, не само за кариерното им развитие, но и за социалните им придобивки. От учителя се очаква да е свръхчовек – не само да те научи да четеш и пишеш, а да те научиш да мислиш, да е резервен родител… Затова трябва да се погрижим те да получат подкрепа, не само за социални придобивки и заплати“, настоя Сачева. Тя посочи, че заедно с Вълчев и Фандъкова са правили всичко възможно да има култура на сътрудничество между системите на образованието, социалната политика и здравеопазване, защото това е ключово, за да се постигнат резултатите, към които се стремим.

Според Сачева ценностите, които ни трябват са 5. Първото – да правиш най-доброто, на което си способен във всяка ситуация. Тя съжали, че децата се учели, че конкуренция значи да прецакваш друг, а всъщност това е всеки ден да си по-добра версия на самия себе си.

Второто важно е – честност и надеждност. Каквито и чатботове направим, и какъвто и изкуствен интелект следи, ако хората не си говорят честно и не казват каквото мислят, ако не удържат на думата си, истината никога няма да бъде намерена, смята бившата министърка.

Третата ценност за Сачева е отговорността, пред самия себе си и другите. Следва емпатията. „Тя трябва да се учи в училище през проекти, свързани с преживяване, не като теоретична постановка. Важно е да се поставяш в обувките на другия – как ще вземаш решения за другия ако не притежаваш емпатия“, попита тя

Сачева изтъкна като пета ценност състраданието.

Присъстващите учители пък дадоха примери от работата си и поставиха въпроси, както към политиците, така и към себе си. Дори поискаха повече време, което да отделят за общуването с ученици, особено в начален курс.

Бившият образователен министър и кандидат за депутат Красимир Вълчев изтъкна, че възпитателната функция е не по-малко важна отя образователната.“Важно е да напраивм от децата отгооврно хора, не само знаещи хора. Въпросът не е дали да има образователна функция, а как да я засилим“, каза той. Според него живеем с пост-пропагаднен комплекс, а думата възпитание е отричана, дори наричана архаична. „Аз като родител искам учителите да възпитават децата, да ми помогнат да ги направим добри хора, децата са повече време с учителите, отколкото с нас като родители“, отбеляза екс министърът. Според него учителите възпитават и в момента, защото винаги са го правели.

„Нашата система винаги е възпитавала добре в патриотизъм, това не значи че е даден ясен сигнал – той се дава през учебните програми. В тях има много знания, въпросът са резултатите. Имаме доста знания, много умения и почти никакви нагласи и отношения. Проблем е нормативната уредба“, смята Вълчев.

Той повдигна и въпроса със санкциите над учениците. Едно дете трябва да е и подкрепено, но няма система без санкции. Но сега санкциите де факто са като да се откажат учители – за да ги накажат, трябва да се мине през 25 стъпки. Дори и да има опасност учителите да злоупотребяват, трябва да му се доверим. Една санкция е като съдебен процес – ученикът е невинен до доказване на противното. Ако не приемем концепцията, че отношенията между учител и ученик са асиметрични, учителят няма да има авторитет. Ако род не уважават авторитета на учителите, ако системата не го уважава, и ученикът няма да го уважава. А ако не уважава учителя, ученикът няма да уважава нито един авторитет“, категоричен бе Вълчев.

Според него учителите могат да получат повече време за работа с учениците, ако бъдат освободени от бюрократичните тежести. Проблем според кандидата за депутат от ГЕРБ проблем е културата на формализъм – да те проверяват дали си попълнил документ. „Учители и директори биват наказани – няма значение дали си работил с децата, а дали има документ, който да го казва. Има два начина да се отървем – да променим системата на регулиране, и нормативната уредба. Трябва да сключим своеобразен пакт, че трябва има асиметрични отношения между учител и ученик. Имаме солидна подкрепа , че образователната система трябва да възпитава. Трябва да го изкомуникираме това“, настоя още той.

„Ще подложим на дискусия дали да има нарочен час по възпитание“, заяви Красимир Вълчев. Той посочи, че в повечето европейски страни ила предемети „Религия и ценности“, „Религия и нравственост“, или Религия и добродетели я има в задължителния план.

Най-важния пакт – най-важната ни задача, е учениците да станат добри хора. Ако искаме да са щастливи и да живеят в хармонично общество.

Сергей Игнатов настоя за акцент върху хуманитарното образование./24 часа