Институт за пътна безопасност: Кой и защо излъга за АМ “Хемус”?

0
291
Магистрала "Хемус" Снимка: архив

Организацията пита министрите Комитова, Караджов, Шишков и Цеков

Институтът за пътна безопасност/ИПБ/ разпространи до медиите въпроса си към министрите на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, Гроздан Караджов, Иван Шишков и Андрей Цеков – кой и защо излъга за АМ “Хемус”?

Ето и пълния текст на съобщението:

Уважаеми дами и господа,

Публичните изяви на всеки един от вас в качеството Ви на министър на регионалното развитие и благоустройството, а на някои и като народни представители съдържат твърдението, че на АМ „Хемус“ има извършени незаконни строителни дейности при следната хронология:

През 2021-ва година министър Виолета Комитова нееднократно убеждава българската общественост, че на АМ „Хемус“ е установено от органите на ДНСК строителство без одобрени инвестиционни проекти и без издадено разрешение за строеж в нарушение на Закона за устройство на територията /ЗУТ/, т. е. незаконно по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. При проверките е констатирано, че се извършват строително-монтажни работи, включително изкопи, насипи, пътни легла и съоръжения на участъци 4 и 5 на АМ „Хемус“, която е строеж първа категория. Тези дейности са извършени в имоти държавна, общинска и частна собственост, за които производствата по отчуждаване не са приключили към датата на проверката. Твърди се, че са извършени проверки на място и нарушенията дори са заснети с дрон.

На 09.09.2021 г. министър Комитова дори дава специална пресконференция по темата. В тази връзка на 07.11.2021-ва година в интервю за предаването „Неделя 150“ по БНР арх. Влади Калинов в качеството си на директор на ДНСК обявява, че ДНСК е издала протоколи за извършено определено незаконно строителство на лотовете 4 и 5 от АМ „Хемус“. Според думите му поради тази причина е освободен и директорът на РДНСК-Ловеч.

В същия дух продължава следващият министър на МРРБ Гроздан Караджов, при чието управление ДНСК през декември 2021-ва и януари 2022-ра година стартира наказателна процедура като тогава са връчени актове за административни нарушения на Автомагистрали ЕАД и строителните компании, с които дружеството има сключени договори за участъците 4 и 5 от АМ „Хемус“. Също по негово време на 30.06.2022-ра година ДНСК издава общо 11 наказателни постановления за установеното незаконно строителство в участъците 4 и 5 на автомагистралата. Така наложените санкции с тези актове се обжалват и се отменят от съда.

Следващият министър Иван Шишков отива още по-далеч. Чрез множество свои телевизионни и други медийни участия по много убедителен начин настоява пред обществеността, Министерския съвет и Парламента, че на АМ „Хемус“ се строи незаконно. Така например, видно от прессъобщение на страницата на МРРБ на 10.05.2023 г., Шишков заявява: „Между 20-25% от лот 4 и частично лот 5 на магистрала „Хемус“ са построени незаконно. Затова трябва да бъде намерен законов механизъм да се реши въпросът с установеното досега незаконно строителство“. Според министъра най-важното, което неотложно и спешно трябва да бъде узаконено, е строителството на лот 4 на Хемус, защото в противен случай то не може да бъде продължено. Като дори работи активно за законови промени по два варианта – търпимост и узаконяване, с цел да спасява незаконното строителство на магистралата.

В този период на 05.12.2022 г. в интервю за БНР бъдещият министър и към този момент депутат от ППДБ Андрей Цеков заявява: „Строителството по АМ „Хемус“ и по всички договори за текущ ремонт и поддръжка е осъществявано без проекти, без разрешение за строеж, без строителен надзор… Големият проблем на държавата е как да въведе в експлоатация незаконно строителство на стойност милиарди и как да го разплати“. След като заема поста министър обаче Андрей Цеков прекъсва напъните на Шишков да спасява и амнистира незаконното строителство. Според Цеков с този проект на Шишков може да бъде отворена кутията на Пандора. Така темата за незаконното строителство на АМ „Хемус“ при министър Цеков постепенно замира. Въпреки че предизборно същият в свое интервю публикувано във Фактор.бг на 28.05.2024 г. отново повдига темата и задава въпроса: „Защо при ГЕРБ започна незаконно строителство по ЗУТ в участъци 4 и 5 – констатирано с актове на ДНСК?“. Странно г-н Цеков, но факт! Ту има, ту няма незаконно строителство! Според ситуацията и интереса! При следващия министър вече – Виолета Коритарова тази тема става табу.

И като финал на сагата за незаконното строителство на АМ „Хемус“, настоящият министър на МРРБ Иван Иванов издава разрешение за строеж N6 от 04.02.2025 г. за част от нарочения като „проблемен“ лот 4 на магистралата. Това провокира изслушване на регионалния министър в Народното събрание на 28.02.2025 г., където ясно и категорично г-н Иванов заявява: „Съгласно практиката на ДНСК и документите, които аз съм установил, нито за този участък, нито за който и да е друг от магистрала „Хемус“ не е констатирано незаконно строителство съгласно ЗУТ и няма издаден констативен акт за такова строителство и за спирането му нито по време на служебното правителство, нито по време на редовните кабинети!“ И като капак на четири годишното внушение за незаконно строителство, налагано най-вече от страна на министрите от служебните кабинети на президента Радев – Комитова и Шишков, настоящият министър тегли чертата на спекулацията като показа протокол от 2021-ва година, според чийто протокол зам.-министър на Виолета Комитова (чието име деликатно спестява) е взел въпросните записи от дрона, с който се твърди, че е заснето незаконното строителство, като същият не ги е върнал в министерството.

Не става ясно и къде са протоколите на ДНСК за извършено незаконно строителство на лотовете 4 и 5 от АМ „Хемус“, които министър Виолета Комитова и директора на ДНСК Влади Калинов твърдят, че са издадени през 2021-ва година. След тази категорична позиция и аргументите на г-н Иван Иванов, всички които твърдяха през последните 4 години, че на АМ „Хемус“ има незаконно строителство замлъкнаха.

Уважаема г-жо Комитова и г-да Караджов, Шишков и Цеков, защо заблуждавахте институциите в страната и най-вече хората, че на АМ „Хемус“ се строи незаконно? Това опит да оправдаете собственото си бездействие ли е? Това бездействие не е ли престъпно? Това не е ли саботаж срещу национален обект, какъвто е АМ „Хемус“? Това активно четиригодишно мероприятие не представлява ли заплаха за националната сигурност? Дали изчезналите записи от дрона не се намират в някой от тези бивши министри, който е бил и зам.-министър в МРРБ? Защо? Защо? Защо? Дължите отговори, дами и господа! Дължите ги пред хората и пред прокуратурата!