Министър Цоков предлага експеримент: Няколко училища да забранят напълно телефоните

0
20
Галин Цоков Снимка: МОН

Изследваме това, което се случва в другите образователни системи, посочи той

Няколко училища могат да изпробват пълна забрана на мобилните телефони – това предложение бе направено от министъра на образованието Галин Цоков по БНТ.

„В сегашното законодателство има забрана за използване на телефони по време на учебни часове. Това е дискусионна тема във всяко едно общество. Аз съм за модела, който е във Франция. Може би тази пълна забрана трябва да се изпробва в няколко училища. Разбира се, тези, които искат. Да се обобщят плюсовете и минусите и да се реши. Тази забрана започна след доклад на ЮНЕСКО. Ние изследваме това, което се случва в другите образователни системи. Изследването PISA показва, че много често учениците се разсейват при използването на мобилни телефони“, каза в „Денят започва“ по БНТ служебният министър на образованието проф. д-р Галин Цоков.

Проф. Цоков уточни, че трябва да бъде направен анализ, а също и като служебен министър и екипът му не могат да взимат такива кардинални решения, за да се въведе забрана за ползване на телефони в клас.

„58 хиляди са първокласниците тази година и започват едно страхотно приключение в света на знанието и науката. За мен това е празник, защото и в моето семейство има учители. Аз цял живот работя с учители, защото университетските преподаватели също са учители. Пожелавам на учениците да учат за знания и умения за живота. Нека да бъдат любопитни и щастливи с това, което научават“, пожела просветният министър в днешния първи учебен ден.

„Тази година се осигуриха безплатни учебници за образователна подготовка от 1-и до 12 клас. За първия учебен ден всички ученици ще имат безплатни учебници за общообразователна подготовка. Това беше свързано с една сериозна организация, финансирането на издаването на тези безплатни учебници, с което успяхме да се справим“, каза Цоков.

„Нашето образование и образователна система са добри. През последните години то се развива в разширяване на професионалната подготовка на децата. Трябва да се адаптира обучението във формиране на умения за живота“, посочи образователният министър.

„Националното външно оценяване се прави като идея да оцени приноса на съответната образователна институция в образованието“, каза Цоков.

„Тази година вървим по това, което вече е традиция. Средните учителски заплати ще се вдигнат с около 14,5%. През последните 10 години броят на младите учители в българската образователна система е значително нараснал“, обясни той.

Министърът каза още, че сме на едно средно и малко под средното ниво на дигитализация в българското училище. Това е показало и по-доброто функциониране на образователната система по време на ковид пандемията и обучението от разстояние в електронна среда. Трябва да се намери най-добрият начин за смислено използване на технологиите и в класната стая, и извън нея.

„Затова ние разработихме една визия за дигитализация на образователната система, включително за използване на изкуствен интелект, която ще предоставим на следващия редовен екип в Министреството на образованието и науката, за да може тя наистина да стане действаща и наистина дигитализацията да бъде важен елемент от промяната на образователната система“, допълни Галин Цоков.