Това съобщиха от „Информационно обслужване“
От 73 на три дни е намалено времето за разглеждане на заявленията на пациентите в трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК) след въвеждането на система за случайно разпределение, съобщиха от „Информационно обслужване“.
Намалението е с 96%, допълват от фирмата, която въведе промените в Информационната система за контрол на медицинската експертиза (ИСКМЕ) на 21 юни 2024 г. Това е огромно облекчение за гражданите, които кандидатстват за освидетелстване за нетрудоспособност и им се налагаше да чакат няколко месеца за предвиждане на документацията към лекарските комисии и издаване на решение, посочват от „Информационно обслужване“. Още в същия ден на промяната платформата автоматично разпредели близо 15 000 заявления от регистрираните общо 22 802, за които процесът беше забавен и нямаха насрочен конкретен ден и час за разглеждане.
Преди електронизацията на процеса заявленията се разпределяха ръчно от регионалните картотеки на медицинската експертиза (РКМЕ) към ТЕЛК комисиите, докато сега процесът е изцяло автоматизиран.
„Въвеждането на случайното разпределение на заявленията към ТЕЛК комисиите осигури повече прозрачност на процеса при освидетелстване и позволява на пациентите, голяма част от които са сред най-уязвимата част от населението, да получат решенията си за нетрудоспособност в значително по-кратки срокове“, каза Милена Угринова, старши бизнес анализатор в „Информационно обслужване“, цитирана в съобщението.
Според нея електронизацията на процеса улеснява и здравните власти и събира цялата медицинска документация на едно място.
От октомври 2020 г., когато ИСКМЕ бе пусната в експлоатация, досега през платформата са обработени над 730 000 заявления, а издадените експертни решения от ТЕЛК комисиите са почти 700 000, допълват от „Информационно обслужване“. Над 38 000 са подадените жалби от пациенти след решение на трудово-експертните лекарски комисии. За последните седем месеца са изцяло електронизирани над 35% от медицинските досиета на пациентите с медицинска експертиза.
Дигитализирането на системата дава възможност на пациентите да подават и електронни заявления за освидетелстване, без да се налага да се разкарват до РКМЕ и да чакат на опашки. Те могат да прикачват допълнителна медицинска информация, необходима на ТЕЛК, да обжалват решения на комисия и др.
До този момент електронно са подадени над 1500 документа за освидетелстване. Гражданите вече могат да получават и нотификации по имейл за движението на подадените документи, за насрочена дата на заседание на комисия, за издадено ТЕЛК решение и др. В електронното здравно досие, което е достъпно през портала на Националната здравноинформационна система на адрес my.his.bg пациентите имат достъп до цялата налична документация, свързана с освидетелстването за медицинска експертиза – направления, протоколи от лекарска консултативна комисия (ЛКК), заявления, решения на ТЕЛК комисиите и др.
Очаква се в близките месеци цялата информация да е достъпна и в мобилното приложение еЗдраве с добавянето на модул „Медицинска експертиза“ в него.
На 20 февруари министърът на здравеопазването Силви Кирилов каза в Комисията по здравеопазване в парламента, че се предвижда от април тази година да стартира функционалността за достъп до електронните пациентски досиета в Националната здравноинформационна система от страна на лекарите и специалистите от състава на териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК).
Министър Кирилов обясни, че закъснелите решения на ТЕЛК са 25 хил. По думите на Кирилов тези ТЕЛК решения ще бъдат приключени между август и декември т.г.