Тагарев се отказва да търси още 6 двигателя за МиГ-29

0
131
Българските изтребители МиГ-29 скоро ще бъдат приземени. Снимка: 24 часа

Министерството на отбраната прекрати процедурата за възлагане на обществена поръчка

Министерството на отбраната прекрати процедурата за възлагане на обществена поръчка за доставка на шест ремонтирани двигателя за МиГ-29. Това показва справка в регистъра за обществени поръчки. Тя беше публикувана на 6 март, прогнозната ѝ стойност беше 26,4 млн. лв. с ДДС. Основанието за решението е, че не е подадена нито една оферта.

В края на юни стана ясно, че „ТЕРЕМ – ХОЛДИНГ“ ЕАД печели другата обществената поръчка за ремонт на шест двигателя за българските изтребители МиГ-29. Украински завод ще ремонтира шест двигателя за българските МиГ-29. За целта страната ни ще плати 15,490 млн. лв. без мито и ДДС.

Българската „ТЕРЕМ-ХОЛДИНГ ЕАД“ ще използва като подизпълнител Луцкия ремонтен завод „Мотор“.

Ресурсът на българските МиГ-29 се очаква да изтече в края на годината. Затова и Министерството на отбраната води преговори за нови двигатели или за ремонта им още от началото на 2022 г. Причината е, че без тях армията ни няма да има с какво да пази небето до пристигането на американските изтребители F-16. България поръча цяла ескадрила, но първите от тях ще пристигнат в началото на 2025 г.

Първоначално да ни даде нови двигатели обеща Полша. Накрая обаче тя даде всичките си двигатели и самолети МиГ-29 на Украйна. На България все пак изпрати два двигателя, като първоначално единият се оказа повреден и служебният кабинет го върна. Наскоро Полша прати нов, като така армията успя да вдигне един от самолетите. МиГ-29 работят с два двигателя.

Междувременно тогава служебният министър Димитър Стоянов пусна две обществени поръчки – едната за закупуване на нови двигатели за МиГ-29, а другата за ремонт на старите. Процедурата по последната бе извървяна от служебния кабинет, сделката обаче е сключена от редовния два дни след встъпването му в длъжност – на 8 юни.

След ремонта двигателите на МиГ-29 трябва да изкарат поне 7,5 г., като заводът ще даде гаранция за тях до първите 100 летателни часа.

Точно 7 г. пък ще трябват, за да може България изцяло да премине на американските F-16. Доставката на последния от поръчаните общо 16 скамолета се очаква през 2028 г.