Загиналите пилоти са изпълнявали 24 пъти тази година упражнението, което се оказва фатално за тях

0
33
Атанас Запрянов

Ген. Атанас Запрянов сподели, че е разбрал за случилото се две минути след инцидента

„Бях си пожелал в моята кариера да не извършвам две неща – съкращения, каквито ми се наложиха през 2004–2010 г., и да не погребвам – което ми се случи при операцията в Ирак“. Това заяви в „Тази сутрин“ министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов, който коментира трагедията с двама загинали пилоти на летището в „Граф Игнатиево“.

Инцидентът, който се случи на 13 септември отне живота на майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин.

От думите на министъра стана ясно, че двамата са изпълнявали упражнението, което се оказва фатално за тях, 24 пъти тази година. В елементите не е имало нищо извънредно, били са добре познати за пилотите, които са ги изпълнявали.

„В такъв момент е много трудно да говориш, когато се обадиш на близките. Тогава човек се чуди какво да каже“, отбеляза ген. Запрянов и допълни, че е било задължително той да се свърже със семействата на загиналите.

„Научих две минути след катастрофата. Толкова бързо трябваше да реагираме и да тръгнем за „Граф Игнатиево“, че не бяхме уточнили още типа на самолета. Затова Министерството на отбраната първоначално даде информация, че това е военнотранспортен самолет, а се оказа учебно-боен самолет L39”, уточни министърът.

След като е докладвал на държавното ръководство – на премиера, на президента, ген. Запрянов и ген. Стойков незабавно са тръгнали към „Граф Игнатиево“, за да видят какво е станало, като на място са получили и доклади.

„Упражнението, което се изпълнява – това не е авиошоу и не се изпълняват никакви изключителни пилотажи, е част от бойната подготовка и тренинга на пилотите, който се извършва в Долна Митрополия и те са го правили много пъти“, коментира Атанас Запрянов.

Той посочи, че много търпеливо трябва да се изчака експертизата, разчитането на черната кутия, заключението на комисията – едва тогава ще има пълната картина дали има техническа причина, пилотска грешка, допуснато ли е невнимание.

„В този случай ние имаме отремонтиран от завода самолет, който е в гаранция и в експлоатация от юни месец. Самолетът има 1600 следгаранционни часа“, посочи Атанас Запрянов.

„Много е важно нашите експерти и експертите от завода да разчетат кутията и ако има техническа причина, тогава заводът, който е извършил ремонта, дължи неустойки. По този начин ще бъде защитен финансовият интерес на държавата, въпреки че това няма да върне нашите колеги“, коментира министърът на отбраната.

Атанас Запрянов посочи, че няма информация за задаваните команди, тъй като това е въпрос на разследването.
„Не бива само по визуални оценки да съдим какво се е случило“, обясни той.