Между 50 и 100 лв била таксата „спокойствие” на камион
Митничарите на Кулата имали ВИП-клиенти, фирми, които плащала абонамент, за да им минават камионите по-бързо през граничния пункт. Това обяви шефът на спецпрокуратурата Иван Гешев.
При спецоперацията снощи на пункта бяха задържани 23-ма, като те не са високо в митническата йерархия. При обиските бяха иззети 63 000 лева. Обвинението ще е за организирана престъпна група, работила от март 2015 година.
„Специализираната прокуратура ще направи всичко възможно, за да няма никаква толерантност към престъпления с корупционен елемент. Обективно е да се каже, че в част от гражданите има едно недооценяване на този тип престъпна дейност“, коментира шефът на Специализираната прокуратура Иван Гешев.
„Корупцията убива държавата и ние ще бъдем безкомпромисни към този тип престъпност. Няма да има никаква толерантност“, добави той. „Досъдебното производство е образувано през януари 2015 година. Вчера направихме над 83 обиска и претърсвания на територията на цялата страна. Вчера задържахме за 24 часа 23 лица, основно митнически инспектори от митнически пункт „Кулата“.
Досъдебното производство се води срещу организирана престъпна група, действала на територията на пункта. До края на деня ще се прецени колко от тези 23 души ще се привлекат като обвиняеми“, коментира Иван Гешев.
„Схемите, по които се е работило на този пункт, са няколко. Искани са някакви дребни суми, за да не се създават пречки и проблеми на шофьорите. Искани са от 5 до 10 евро на камиони, които са превозвали автомобили. Третата схема е за ВИП клиенти, а четвъртата за всички останали. В единия случай са взимани такси от определена фирма, която е на абонамент в организираната престъпна група. Таксата е била между 50 и 100 лева и целта е била тежкотоварните камиони да не се проверяват“, обясни шефът на Специализираната прокуратура.
„Митническите инспектори са си водили черно счетоводство коя фирма колко е платила, кога е минавал съответния камион. Плащането става на месечна база. Справките са предавани на шефа на смяната, който на края на месеца сяда със собственика на фирмата и се разплащат“, добави той.
„При схемата за останалите шофьори се действа по следния начин. Ако се установи претоварване, служителите са предлагали на шофьора да мине втори път на кантара, но по-бързо. Така кантарът не успява да хване претоварването и камионът преминава. Цената е между 100 и 150 евро за един камион“, обясни Иван Гешев.