Вече убиха Баба Дора, новият хит е “бели каски“ от Сирия колят животните в Странджа
Стефан Ташев
България плаче ! Току-що почина баба Дора в ямболската болница след тежък инфаркт! Тази „новина“ лети със скоростта на звука в социалните мрежи и предизвиква гняв, състрадание, омраза и още и още…Това разбира се е лъжа на фалшив сайт. Но хората се връзват.
Преди седмица написах подробно за манипулациите на хората от фалшиви сайтове, профили в социалните мрежи и червени тролове по темата с чумата по животните. Сега ви предлагам три разследвания на сайта Биволъ, за да разберете схемата на лъжата и манипулацията на другарите от БСП, използвайки трагедията на хората в Странджа за елементарен политически пиар. Разследванията са от 2014 година, когато БСП е на власт с кабинета „Орешарски“, но са актуални и днес. Само сменете опорните точки тогава „За“ правителството и против опозицията-ГЕРБ със сегашната ситуация.
Друга разлика няма. Няма и как да бъде..Реализацията на манипулациите е дело на медийния център на „Позитано“ 20, а главните „идеолози“ и повелители на червените тролове са Кирил Добрев и Антон Кутев. Последният отговаря за комуникациите на партията-столетница. Вероятно те са спуснали новата „опорка“ как „бели каски“ от Сирия колят животните в Странджа.
Най-смешното е, че авторите на тази кампания плащат на троловете си с пари от Европейския съюз, който те толкова мразят и оплюват в опорките. Наглост.
Вижте за какво става дума:
Публикация на Биволъ от 11 февруари 2014 година
Истинска армия от анонимни виртуални профили е мобилизирана да атакува с коментари и “мнения” интернет пространството. Активното мероприятие е организирано от отдела за медийна комуникация на БСП. От пръв поглед прави впечатление, че става въпрос за типични интернет “тролове” – профили зад които не стои реална личност, а са създадени с цел да имитират обществена подкрепа и да прокарват поръчкови директиви.
Повечето от коментарите са с много ниско ниво на интелектулен и образователен ценз, но демонстрират свръх нахъсаност в партийната линия и особено настървение да се громят противниците на правителството и критикуващите сегашния политически режим в страната. Аналогията с прословутите “червени хунвейбини” на китайската културна революция се налага сама.
Коментарите са синхронизирани, базират се стриктно на предварително разработени и сведени за употреба “опорни точки” на БСП за публична артикулация. Темите, които се целят са актуалните за деня: Моникагейт, политическия проект АБВ, отношенията с ДПС, данъчната политика, “емунитета” на Сидеров.. Последният лексикален “бисер” издава езиковата култура на стратезите. Важното е, в очите на широката общественот и медиите да се насажда усещане колко е силна подкрепата за БСП в момента и да се спускат до публиката базисни тезиси на мислене.
Силно впечатление прави строгата отчетност по периоди, по целеви групи, сравнителният анализ към медийния мониторинг. От всичко проличава една огромна организационна работа, движена от много добре платен пропаганден щаб.
Атаката се разпростира върху рекордния брой от над 50 електронни медии, форумите на вестници, радия и телевизии, Facebook и социалните мрежи.
По поръчка на управляващата партия мероприятието се координира от консуагенцията „Лийдуей Медия Солюшънс“, която пуска, следи и грижливо отчита всички активности на фалшивите профили. За близо година март 2013 до края на януари 2014), 672 профила са произвели 10154 коментара, прокарващи „партийните тези“. Истинска инвазия!
За пример, от който всеки може сам да си направи изводи, ще копираме без редакторска намеса част от отчета за 20 дневен период през януари до Антон Кутев:
Capture_2014-02-11_a_14.55.51
Внимателното изследване на интернет адресите или IP-та, от които се пускат манипулативните коментари доказва, че голяма част от адресите съвпадат, т.е. различни профили с различни имена пишат от един и същи офис, или дори от един и същи компютър. От това става ясно, че вероятността един и същ човек да присъства във виртуалното пространство с многобройни фалшиви самоличности, е налице.
Забелязват се дори виртуални диалози и дискусии на един и същ потребител сам със себе си, но шизофренично мултиплициран в многобройни виртуални образи. Последното се прави, за да се имитира публичен интерес и да се внушава изкуствено определена теза. Разбира се, винаги в подкрепа на БСП, коалиционните й партньори и сегашното силно дискедитирано правителство на олигархията. Пример във Фейсбук: https://www.facebook.com/groups/298629430265254/permalink/338403766287820/Също така троловете нападат с негативни и пораженчески статуси събитията организирани от протестиращите във Facebook, като „На кафе пред Парламента“. Против събитието са се изказали следните дежурни профили стопанисвани от „Лийдуей“: Bobo Linevski, Anna Plachkova, Milena Velinova, Biser Ivanov, Milena Tzvetkova.
https://www.facebook.com/events/1385114985037698/declines/
Част от активността е създаване на групи във Facebook, привличане на членове и прокарване на посланията на БСП в тях. Заглавията са красноречиви: Бойко уплашен с подвита опашка·https://www.facebook.com/groups/298629430265254/ 9 296 члена, Има ли шанс България?·https://www.facebook.com/groups/600782166613695 11 722 члена, ГЕРБ ни подслушват! СТИГА ВЕЧЕ! ПРЕКАЛИХА! https://www.facebook.com/groups/360901110695666/ 9317 члена и др.
Цел на тролските коментари не са само политическите противници – ГЕРБ и Реформаторския блок, но и вътрешната опозиция на ръководството на БСП в лицето на Близнашки, Дончева и Кадиев. Георги Първанов, Румен Петков и Ивайло Калфин от АБВ са получили стотици злостни коментари, като не е спестено и агентурното име на Първанов – Гоце.
Тролове на отчет при Антон Кутев
Агенцията редовно се е отчитала на Антон Кутев, шеф на комуникационната политика в БСП, за публикуваните коментари и нарастването на групи във Facebook, които тя специално е създала за манипулативния медиен проект на червените. Оказва се, че това са т.нар. кутевчета, за които отдавна се носят легенди в интернет пространството. Явно столетницата не може да мобилизира автентични симпатизанти, затова прибягва към платена форумна любов или омраза.
Потърсени за коментар от агенцията „Лийдуей“ категорично отрекоха, че имат договор с БСП.
„БСП не ни е клиент. „Нямаме договор за медийно обслужване с тях и никога не сме имали.“ – заяви по телефона Оля Маркес де Карденас, която се е подписала в отчетните справки.
Твърде интересни факти излизат обаче от разследването на фирмата, която осигурява това активно пропагандно мероприятие. Още по интересно се оказва проучването на компанията, която хоства голяма част от IP-тата на троловете. Оказва се, че това не е никак импровизирана политическа акция, а много добре съгласувана и синхронизирана схема с лица и фирми, свързани пряко, или косвено с управляващата в момента върхушка и със скандално знакови лица на властта.
От статистиката на изтеклите съобщения може да се заключи, че нормалната продуктивност на агенцията в полза на БСП е около 700 коментара месечно, но при кризисни ситуации има рязко увеличаване на коментарите. Така например само за 3 дни от избора на Пеевски на 14.06.2013 до 17.06.2013 на амбразурата са хвърлени 54 трола, произвели 438 коментара.
По-рано в изтеклата кореспонденция в #BSPLeaks също бяха открити документи за присъствието на организирани червени тролове в Мрежата, но ставаше дума за няколко доброволци от социалистическите централи. Те са били мобилизирани по изборите, след което са изгубили мотивация и са престанали да пишат – показва анализът на оставените от тях коментари. От БСП категорично отрекоха, че са организирали такива кампании. Но документите, с които Биволъ разполага, са категорични – най-малко от година столетницата редовно използва услугите на „Лийдуей“ не само за тролене, но и за изготвяне на опорни точки и други кампании.
Допитване до няколко от набелязаните за атаката онлайн медии показва, че всички профили до които сме достигнали съществуват. Потвърждава се и че, различните профили пишат от съвпадащи айпи адреси. Установихме регистрации с едни и същи мейл адрес в различни медии, както и няколко профила с един и същ email адрес в една и съща медия.
Възможното противодействие е всяка медия да отсее и блокира тролските профили и IP адресите им. Всеки потребител във Facebook може да провери дали сред приятелите му не фигурират фалшиви профили на „Лийдуей“ и да ги докладва. Може също да бъдат докладвани „създадените и развивани за целите на проекта тематични групи във Facebook“, които наброяват десетки хиляди членове и се използват за зомбиране в социалната мрежа.
Публикация на Бивол от 1 март 2014 година
Лидерът на европейските социалисти (ПЕС) Сергей Станишев призова от конгреса на ПЕС в Рим левите в Европа за кампания „от врата на врата“, с която да разяснят на хората как социалистите ще доведат промяната в Европейския съюз (ЕС), съобщи днес пресцентърът на БСП.
Поредица вътрешни документи на БСП изтекли в архива BSPLeaks на сайта balkanleaks.eu обаче разкриха, че агитацията на българските социалисти се води предимно с незаконни и „диверсионни“ методи.
„От врата на врата“, „от call на call“ и „от трол на трол“
Служебната кореспонденция на БСП разкри, че депутатът от БСП Кирил Добрев е ангажирал агенцията „60K“, които масово е използвала крадени лични данни. Агенцията съставила списъци с възрастни хора, които след това агитирала по телефона от своя колцентър. След публикациите на „Оффнюз“ по темата започна проверка от Комисията за защита на личните данни.
Освен това, за манипулиране на общественото мнение е мобилизирана армия от фалшиви профили във форумите и в социалните мрежи. Част от тях са партийни доброволци, а други са платени, но и двата вида са известни като „интернет тролове“. Тази дейност, за разлика от кражбата на лични данни за колцентъра, не е незаконна. Тя обаче има твърде съмнително морално измерение, съпоставимо с практиката на купуване на гласове.
Анализът на изтеклите документи показва, че ръководството на БСП е извървяло мъчителен идеологически преход от планово към пазарно тролене. За две години, от 2011 до 2013 г., въпреки съпротивата на червениите доброволци, партийните тролове са заместени от платените професионалисти на фирмата „Лийдуей“.
От „научен комунизъм“ към „неолиберализъм“ в троленето
Пионер в ползване на тролове от свободния капиталистически пазар е партия ДСБ, която още през май 2011 г. за кметските избори наема „Лийдуей Медия Солюшънс“ за „управление на онлайн репутация“. Срещу 10 000 лв. месечно, това включва 1800 коментара във „форуми, блогове и социални мрежи“ и създаване на 40 профили на виртуални последователи на Възложителя (ДСБ) – един вид виртуални клакьори за кандидатите на партията.
По същото време в БСП още разчитат на бригадирски труд от доброволци, показват изтеклите документи. Партийните тролове на БСП бяха разкрити първо в публикация на Биволъ от декември 2013 г. В изтекъл документ от младежката организация на БСП, датиран от март 2011 г., Люба Тотина разяснява нуждата от „активното ГРАЖДАНСКО участие във вече функциониращи надпартийни страници“, с цел „да се създават настроения и да се разпространяват слухове“.
Тогава от червената централа отрекоха информацията, но два месеца по-късно лично Антон Кутев призна, че столетницата използва за такива цели свои симпатизанти и доброволци.
На 28 юли 2011 г. младежката организация на БСП спуска следната схема, отличаваща се с почти научен математически подход.
„Коментари чрез мултипликация“
Схемата е направена за шест сайта и седем човека. Всеки един „коментатор“ има номер, който отговаря на ден от седмицата 1-понеделник 2-вторник и т.н.т. На схема-1 е показана комбинацията когато 7-неделя е „разпределител“. Неговата работа е, когато дойде неделя да избере една новина, която се повтаря в шестте сайта и да я пусне на другите шест „коментатора“ в групата, тяхната задача е да напишат по един коментар и да го въведат в таблицата на Белавов, от там „разпределителя“ ги мултиплицира във всички сайтове, както е показано на схема-2. При тази комбинация 6=36 при един коментар от групата, при два 12=72 и т.н.т. Идеята е всеки да пише по-малко и да бъде само един ден от седмицата по-зает.“
За съжаление Биволъ не разполага с „таблицата на Белавов“, който всъщност е инж. Николай Белалов, общински съветник от БСП в СОС и завеждащ сектор „Подготовка на кадри” в НС на БСП.
„Партийните“ vs „платените“ тролове
От началото на 2013 г. професионалните тролове на „Лийдуей“ вече обслужват кампанията за ядрения референдум, сочат други изтекли документи от вътрешна кореспонденция на БСП. От тях се разбира още, че съществува отчетливо противопоставяне на „партийните“ и „платените“ тролове, като първите недоволстват от включването на вторите.
В документ озаглавен „Анализ на интернет кампанията„, отнасящ се до референдума за АЕЦ Белене от 2013 г. и датиран от 04.02.2013, са анализирани техниките за влияние върху общественото мнение през социалните мрежи с техните минуси и плюсове. Разгледана е активността в няколко интернет групи и страници :
Референдум за АЕЦ Белене – 2332 члена.
Национален Референдум – Ядрена Енергетика – 2651 члена
Да съберем 500 000 подписа с искане ЗА референдум за АЕЦ „Белене“ – 183 харесвания
Референдум Истина и Реална Алтернатива – РИЛА – 151 харесвания.
Истината за АЕЦ Белене – – 5,768 члена
Последната страница и група е „създадена с прилежаща група от „Лийдуей медиа“, в последните три седмици от кампанията.“ – пише в документа. Групата е администрирана от засечения в други документи на „Лийдуей“ трол Luka Trayanov
Въпреки двойната разлика в привлечените потребители спрямо партийните тролове, докладчиците никак не са доволни от работата на „Лийдуей“. Това личи от критиките в анализа:
„Факт е, че за краткия срок, в който трябваше да работят, нямаше друг полезен ход освен изкуствено да напълнят страницата с харесвания и групата с членове. Факт е и обаче, че в крайна сметка те са се съгласили да работят при тези условия и просто трябваше да предприемат друг подход.“
„В тази страница и група имаше едни и същи хора, които са я харесали и които членуват съответно в групата със същото име. Това на практика очевидно означава, че това са нереално съществуващи хора. В този случай е лесно обяснимо защо никой не разбра за съществуването им. Не бяха напълнени с никакво съдържание, а по-скоро се качваха казионните неща, отново от сайта на референдум. Дискусиите бяха изкуствени и с просто око се виждаше, че са такива.“
Заключението на партийните функционери за платената кампания е негативно: „Като цяло такъв род кампания е в общи линии за отчитане на дейност, няма пряк резултат и само поради факта, че няма никаква тежест в социалните мрежи, й пречи да се превърне в анти-кампания.“
Това мнение явно не е било взето предвид от ръководството на БСП. От последвалите отчети на „Лийдуей“ до Антон Кутев и Илияна Йотова се вижда, че партията предпочита пазарните тролове и ги използва през цялата 2013 и в началото на 2014 г., до разкриването на схемата от Биволъ.
Черешката върху тортата разбира се е фактът, признат от Илияна Йотова, че фирмата с троловете е заплащана с европейски пари, директно фактурирани на Европейския парламент.
Напълно в духа на европейския пазарен либерализъм.
Публикация на Бивол от 14 февруари 2014 година
Илияна Йотова фактурирала на Европейския парламент 4000 евро на фирмата с троловете „Лийдуей“, но твърди, че били за друг проект – пише днес европейското издание Euractiv.
Илияна Йотова мълча доста дълго след разкритията на Биволъ, че е поръчала кампания с интернет тролове на фирмата „Лийдуей“. Позната тактика от тошово време – да се наведем, белким отмине бурята. Но се видя, че няма да отмине. И БСП измислиха поредните „опорни точки“.
Фактурата на Европарламента няма как да се скрие. Доказателството, че БСП работи с „Лийдуейс“ е налице, въпреки, че Антон Кутев до вчера отричаше. От фирмата също отрекоха пред Биволъ, че имат отношения с БСП. Лъжи, лъжи и пак лъжи!
Може обаче да се манипулира проектът. Да се обяви, че е за друго, а не за тролене. Още мислят за какво, а другата седмица щели да го представят – научаваме още от Euractiv. Освен това Йотова имала и частен проект с „Лийдуей“, но за нейния си уебсайт.
Тези финтове няма да успеят. По-добре си кажи, Йотова-Тролова. Кажи си, как използваш нещастието и мизерията на хиляди човешки същества – бежанци от Сирия, за да си правиш политически пиар и да очерняш политически противник. Защото от отчета на „Лийдуей“, за който можем да докажем ако трябва в съда, че е абсолютно автентичен, Йотова е поръчала точно това!
„През отчетния период развивахме създадената от нас тематична Фейсбук група „ КЪДЕ СА ПАРИТЕ НА БЕЖАНЦИТЕ?” (http://www.facebook.com/groups/228888227278241/).Към момента групата има вече 2 769 члена, или броят им в сравнение с предишния отчетен период е нараснал с 901 души.“ Групата е използвана като допълнителен канал, през който популяризираме мнението на евродепутат Йотова по най-актуалната тема в момента в България. В групата качваме новинарски материали, които коментирахме с наши профили така, че да разпространяват тезите си по темата.“
Всеки може да се убеди, че отчетеното е изпълнено като кликне на този линк. Побързайте, защото групата може да изчезне както изчезнаха профилите на троловете във Facebook след първата публикация на Биволъ. Ще останат скрийншотовете.
https://www.facebook.com/groups/228888227278241/search/?query=%D0%B9%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0
Веднага се виждат хвалебствените послания на пиарите за работата на червената евродепутатка.
Но освен за хвалба, тази група е използвана за критики срещу еврокомисар Кристалина Георгиева.
https://www.facebook.com/groups/228888227278241/permalink/228908303942900/https://www.facebook.com/groups/228888227278241/permalink/228925623941168/Няма значение дали критиките към Георгиева са основателни или не. Има значение кой плаща музиката и с какво!
Точно този въпрос Биволъ ще разследва до окончателния отговор. Кой, кога, колко е платил на „Лийдуей“ за тази позорна кампания? Какъв е произходът на парите? Европейски ли са, български ли са, партийни, комуникационни или джобните на Йотова? На какво правно основание са платени и как са осчетоводени от „Лийдуей“?
Както се видя от предишното ни разследване за гранта на Моника Станишева, европейската машина за инквизиции е бавна, но фатално неизбежна за балканските ни евротарикати.