
11 кандидати участват в търга за 12 млн. евро, сред тях и българска компания
Единадесет кандидати подадоха оферти за проектирането на втория мост между Русе и Гюргево с прогнозна стойност 12 милиона евро без ДДС. Това съобщи Кристиан Пистол, генерален директор на Националната компания за пътна инфраструктура в Румъния, предаде специализираното издание „Мостът на приятелството“, цитирано от „Медиапул“.
Изграждането на третия мост между България и Румъния върви бавно, като българската страна обвинява за това румънската, която движи процеса по избора на компании.
Проектирането на съоръжението, след избора на изпълнител, ще отнеме около 2 години (23 месеца), съгласно тръжната документация.
Предпроектното проучване трябва да определи местоположението на втория мост между Русе и Гюргево, типа на съоръжението – само за автомобилен или за комбиниран транспорт (влакове и коли), както и прогнозната стойността на строителството.
Финансирането на моста е по механизма „Свързана Европа“, компонент „Военна мобилност“.
Силен интерес
Прави впечатление изключително големия интерес. Общо подадените оферти са 11, като освен румънски фирми участват още от България, Турция, Италия, Испания, Португалия и дори от Япония и Южна Корея.
По-голямата част от кандидатите са обединения от няколко фирми, но има и самостоятелни участници.
Сред участниците е и българската компания „Проджект Планинг енд Мениджмънт“ (Project Planning&Management – PPM), която има 18 години опит на пазара като консултантска и инженерингова компания. Тя участва заедно с японската „Падеко“ (Padeco Company Limited), което е лидер в обединението.
Българската компания PPM има свои офиси в Барбадос и в Танзания. Специализирана е в предоставянето на техническа помощ и услуги по инженерно проектиране на инфраструктура, транспорт, околна среда, водоснабдяване и канализация, хидротехнически съоръжения, устройство на територията и градско развитие. Участвала е в реализацията на много проекти в Източна Европа, Западните Балкани, Африка, Азия, Близкия изток, Тихоокеанския и Карибския регион. По-голямата част от тях са финансирани от Световната банка и Евроепйската инвестиционна банка.
Компанията е основана през 2007 г. под името „М.С.Тритор България“ ООД. Капиталът ѝ днес е 350 100 лв. Дружеството е собственост и се управлява от съдружниците Дойчин Альошев Стоянов и Борислав Добрев Стоянов, показва справка в Търговския регистър.
Кандидатите
– Обединение ACTIV PROIECTARE INFRASTRUCTURĂ S.R.L. (лидер, Румъния) – EMAY ULUSLARARASI MÜHENDISLIK VE MÜŞAVIRLIK AŞ (Турция)
– CONSITRANS SRL (Румъния)
– EGIS ROMANIA SA (Румъния)
– Обединение INFRANOVA SOLUTII TEHNICE IN CONSTRUCTII SRL (лидер, Румъния) – STUDIO CORONA S.R.L. CIVIL ENGINEERING – STRUCTURE GOGAN SRL (Италия)
– INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL (Испания)
– Обединение MEGA MÜHENDISLIK MÜŞAVIRLIK A.Ş. (лидер, Турция) – CCAT SOLUTION GRUP SRL (Румъния)
– Обединение PADECO COMPANY LIMITED (лидер, Япония) – PROJECT PLANNING & MANAGEMENT Ltd (България)
– Обединение PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL (лидер) – ROADS DESIGN SRL (Румъния)
– Обединение SPECIALIST CONSULTING SRL (лидер) – SPECIALIST SMART GROUP S.R.L. (Румъния), PERFECT CONSULT EUROPE S.R.L. – EUROCERAD INTERNATIONAL S.R.L. (Rумъния)
– Обединение TPF INGINERIE SRL (лидер, Румъния) – TPF – CONSULTORES DE ENGENHARIA E ARQUITETURA (Португалия)
– Обединение TQM MANAGEMENT SRL (лидер, Румъния) – DOHWA ENGINEERING CO. LTD (Южна Корея)
Темпът за реализацията на третия мост между България и Румъния зависи от Букурещ. Този път румънската страна е водеща и ще организира всички процедури по строителството му за разлика от втория мост – „Нова Европа“, който свърза Видин и Калафат преди десетина години.
Сега вече не би трябвало да има проблеми за изграждането на съоръжението. Ако се съди от опита с пускането на втория мост между Видин и Калафат, то до пускането на движението по третия мост ще е нужно поне още едно десетилетие. Предпроектното проучване ще отнеме 2 години. Още поне толкова време ще е необходимо за избора на изпълнители – строители, консултанти, надзор. За самото строителтво на моста ще са необходимо най-малко около 3 години, а може и да продължи повече, ако се появят непредвидени обстоятелства.
Така реалистично третият мост между България и Румъния може да е готов около 2035 г.
България настоява за 5 моста
България продължава да настоява за изграждането на поне 5 нови пункта за преминаване на река Дунав към Румъния, като част от усилията за подобряване на транспортната свързаност и търговския обмен между двете съседни страни, каза неотдавна вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов при изслушването му в ресорната парламентарна комисия.
Въпреки подкрепата от страна на румънските превозвачи, румънското правителство засега обаче е резервирано към идеята заради опасения от прекомерни държавни разходи.
„В останалите страни по поречието на Дунава има по един мост на всеки 70 километра. Не е нормално човек от Лом да трябва да измине 100 километра в посока Русе или Видин, а след това още 100, само за да се озове на другия бряг“, каза тогава Караджов.
Идеята на София намира подкрепа в Румъния в лицето на Националния съюз на пътните превозвачи (НСПП), който обединява над 16 000 фирми в сектора. Румънските превозвачи също настояват за изграждането на нови съоръжения над реката, както и за ускоряване на ремонта по съществуващия между Русе и Гюргево мост, който трябва да приключи догодина.
Превозвачите са недоволни, че се налага да чакат с часове, за да преминат от единия бряг на Дунав на другия – проблем, който влияе върху ефективността на бизнеса от двете страни на реката.



















