Атлантическият съвет: Стига сме наливали пари в руския военнопромишлен комплекс

0
397
депутатите
Самолет Ф-16

Купуването на още осем нови Ф-16 е без алтернатива

Атлантическия съвет на България излезе с призив правителството да поиска и купи още осем нови самолета F-16, с което да премахнем руската зависимост във ВВС. Поводът е интервю на о.р. ген. Съби Събев за сайта Фактор, в което той твърди, че можем да имаме ескадрила от 16 самолета F-16 до шест години. Ето позицията на Атлантическия съвет:

Препоръчваме!

Насочваме специално вниманието ви към тази част от интервюто, отнасяща се до придобиването на още осем самолета F-16 и снемането от въоръжение на МиГ-29.

ГЕРБ/СДС

Генерал Събев счита, че можем да имаме ескадрила от 16 самолета F-16 до 2026 г. И тогава да се освободим от МиГ-29.

Нашата оценка е, че за да може това да стане, за целта договорът за вторите осем самолета трябва да бъде сключен възможно най-скоро – препоръчително е, според нас, договорът да бъде подписан и ратифициран най-късно до пролетта на 2021 г. В противен случай вероятно ще се наложи да чакаме за производството им, тъй като преди нас ще има поръчки и от други държави.

В момента България разполага с уникална възможност да получи още осем самолета F-16, заедно с първите вече поръчани и платени осем и така до края на 2024 г. да имаме 16 самолета F-16. Това вече беше потвърдено от Джей Ар Макдоналд, вицепрезидент на Lockheed Martin в интервю за изданието „АЕРО“ (https://aero-bg.com/…/ako-balgariya-poracha-skoro-oshte-f-…/)

Тук трябва да имаме предвид, че вече от Министерството на отбраната обявиха, че, за да свалим от въоръжение старите съветски МиГ-29, трябва да имаме 16 нови F-16. В противен случай, трябвало да поддържаме още осем самолета МиГ-29 до края на жизнения им цикъл, т.е. към 2030 г. Това значи, по наши изчисления, да налеем в руския (а защо не и в Беларус…?!?) военнопромишлен комплекс още близо 400 милиона – не по-малко от 250 милиона за ремонт и поддръжка до 2030 г., и вероятно още поне 100-150 милиона за модернизация на авиониката. За модернизацията на авиониката на МиГ-29 засега има медийни публикации, както и стенограма от заседание на комисията по отбрана в Народното събрание от 30.01.2020 г. (https://faktor.bg/…/voennoto-ministerstvo-shte-naliva-oshte…), в която от страна на Министерството на отбраната се заявява намерение за такова действие.

Ако бъде допусната модернизация на авиониката на МиГ-29, тогава, заради направените значителни инвестиции, проруското лоби в бойната ни авиация ще претендира, че използването на МиГ-29 до към 2030 г. е безалтернативно. Това значи да налеем поне още четвърт милиард лева за ремонти и поддръжка на летателната годност. По този начин българските Военновъздушни сили ще бъдат зависими от Москва още десет години.

Ако, обаче, скоро бъде сключен договор за доставка на още осем F-16 заедно с първите осем, както и ако бъде избегнат коварния инвестиционен и процедурен капан с модернизацията на авиониката на МиГ-29 (в Русия или в Беларус…), тогава ще можем да се освободим от МиГ-29 и така да скъсаме със зависимостта от Кремъл поне пет години по-рано. Най-малкото една петилетка по-рано!

Затова борбата на руското лоби ще бъде безотказна. Тези политици, които са против сключването на нов договор за бърза доставка на още осем F-16, напрактика работят за продължаване на зависимостта на бойната ни авиация от Русия поне за още 10 години напред. По-друг начин казано, тяхната борба е да дадат поне още една петилетка живот на МиГ-29 след средата на това десетилетие, която ще ни струва още стотици милиони. И топли връзки с руския военнопромишлен комплекс.