СЕМ за казуса „Радев“: Няма нарушение на БНТ, въпрос на редакционна политика е какво ще има в новините

0
34
клевети
Бетина Жотева

„Добре е всяка институция първо да мисли как и какво ще пише на медиите“, заяви Бетина Жотева

БНТ и новинарското му предаване „По света и у нас“ не са нарушили Закона за радиото и телевизията на 30 юни, както твърдяха от президентската институция с писмо до обществената телевизия.

Според становището на президентската институция тяхната позиция е застъпена по-кратко в новина за президентския съветник Пламен Узунов, за когото от прокуратурата пуснаха комуникация с бизнесмена Пламен Бобоков.

На заседание днес, продължило 2,5 часа, Съветът за електронни медии прие с 3 гласа „за“ доклада на експерта Зорница Гюрова, че нарушение няма. Той е подкрепен от председателката на СЕМ Бетина Жотева, София Владимирова и Галина Александрова. Розита Еленова се е въздържала, а Ивелина Димитрова е гласувала „против“, съобщава „24 часа“.

Мотивът на Димитрова е, че в късната емисия в 23 ч имало нарушение на медийния закон, тъй като тогава не е показана позицията на президента.

Тази позиция обаче присъства в централната емисия „По света и у нас“ в 20 ч. Тогава материалът, в който е включена и президентската позиция, продължава 4 минути и половина. В 23 ч репортажът по темата е минута и 20 секунди.

„Въпрос на редакционна политика е какво ще има в новините“, заяви Жотева.

От значение за изводите в доклада е тълкуването, че новините на „По света и у нас“, излъчвани през деня, са отделни емисии (те са в 6, 7, 8, 9, 12, 16, 18, 20 и 23 ч) на едно предаване, а не отделни предавания. Това обяснява пред съвета днес Гюрова, която е експерт от мониторинга към СЕМ и бивша тв журналистка. Всички те показват новините в развитие и няма как един и същ материал да бъде излъчван във всички емисии, още повече, че в 23 ч например тя е доста по-къса от централната емисия новини. На практика подобно изискване е и невъзможно, тъй като сутринта примерно новината още не се е случила. Точно поради тази причина няма как отделните емисии – сред които и тази в 23 ч, да бъдат разглеждани като отделни предавания, за да се търси в тях плурализъм и представяне на всички гледни точки, обясняват от СЕМ.

Същевременно общ поглед как са отразявани от БНТ новините, идващи от президентската институция, показва, че те винаги присъстват в „По света и у нас“.

Така изводът на Гюрова е, че няма нарушение на медийния закон, тъй като позицията на президента е представена в „По света и у нас“ на 30 юни. Заради това и докладът ѝ е приет от трима от членовете на СЕМ.

Впрочем в съвета има прецеденти за плурализма в предаванията на обществените медии. Така например СЕМ следи общо как се спазва представянето на различни гледни точки в едно предаване, а не във всяко негово издание. Иначе вероятно би налагал глоби всяка седмица на Петър Волгин по БНР, в чието предаване (когато води „12 плюс 3“) другата гледна точка често отсъства. Или пък на медийното предаване „Мрежата“ по „Христо Ботев“, в което звучат предимно т. нар. протестърски тези.

На практика СЕМ възприе този подход – за мониторинг на цялостното предаване, а не на отделните му издания, след поредица от скандали преди години, свързани с плурализма в „Деконструкция“ – предаването на Петър Волгин по БНР, което вече не се излъчва. Тогава логично водещият обясняваше пред съвета, че невинаги е възможно в едно и също предаване да се чуят различните гледни точки, тъй като просто времето свършва. Това обаче не пречи в следващото издание да бъде представено и друго мнение.

По същата логика и сега СЕМ няма как да разглежда новинарската емисия в 23 ч на 30 юни като отделно предаване.

„Няма да наказваме БНТ за неспазване на закона. Същевременно няма и натиск от страна на президента върху обществената телевизия, тъй като писмото му е право на отговор. Оттук нататък добре е всяка институция първо да мисли как и какво ще пише на медиите. Да мисли по-дълго“, каза още Бетина Жотева.