Снимка с инструктора ще доказва, че сме кормували

0
41
В началото и края на часа по кормуване ще се прави селфи.

Това стана ясно на работна среща, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България

Министър Росен Желязков заяви на работна среща, че шофьорските изпити трябва да се провеждат в контролирана среда. Така ще бъдат избегнати субективната преценка на изпитващия и корупционните практики. По думите му в няколко града се провеждат тестове на мобилна апликация за контрол на часовете, подготовката и маршрута на кандидат-шофьорите при обучението. А най-новото за обучаващите се е, че ще си правят селфи с инструктора, като доказателство, че часът за кормуване е действителен.

По време на срещата, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Желязков опроверга новината за купуването на „бели автомобили“, въпреки че преди време сам говореше за тях. На събитието присъстваше и управителят  на Асоциацията за квалификация на автомобилистите – Красимир Георгиев.

„В телефоните на курсиста и инструктора се качва приложение, с което да се управлява процеса. Електронната система пък локализира автомобила и дава старт на часа. В края на кормуването тя отново локализира местоположението на колата, отчита колко километра са изминати, при каква максимална скорост, при какъв маршрут, кое упражнение е изработено. В началото и края на часа ще се прави селфи“, заяви Георгиев.

На срещата бяха обсъдени и бъдещите промени в правилата на обучение и провеждане на шофьорските курсове. Електронната система се тества в 10 фирми в 7 областни центрове, а от понеделник обхвата на теста щял да се разшири, казва Георгиев. Автоинструкторите били съгласни с въвеждането й. Ще се махнат учебните картони, тъй като всички данни ще бъдат в системата, няма да е нужно да те спират на пътя, обяснява браншовикът мотивът автошколите да са съгласни.

„Това, което разбуни кошера, белите автомобили и инструкторът, да не присъства на практическия изпит се оказало фалшива новина“, заяви министърът.

Според Георгиев всички се съгласили, че заради интензивното движение, лошата настилка и недостатъчният контрол е нужно да се увеличат часовете за управление – 31 часа кормуване не били достатъчни. Още повече, че работната група в МОН единодушно приела те да бъдат 42 часа. Увеличените часове на управление на автомобил вероятно ще влязат заедно с електронната система за контрол, за да се избегне вероятността инструктори да вземат пари, а да ги изпълняват. В момента в различните автошколи цената на час кормуване е 18, 20, 25 лв., информира „24 часа“.

Министърът заяви, че единствената цел на евентуалните промени е създаването на контролирана среда, която да премахне възможността да субективна оценка от страна на изпитващите, а оттам и на корупционни практики.

„Основната ни задача е да създадем контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Затова разглеждаме варианти за изграждане и въвеждане на единна интегрирана информационна система, която да обхване целия процес – от подготовката до изпита“, обяви министър Росен Желязков. Той бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.

Министър Желязков информира участниците, че всички набелязани мерки са основани на много сериозен анализ за цялостната дейност на ИА „Автомобилна администрация“.

Той е категоричен, че няма да се допуска субективност. Също така посочи, че има набелязани мерки, които са свързани със самата нормативна уредба и които „ще бъдат детайлно обществено обсъдени с всеки един от бранша – косвено и пряко в такива формати“. И допълни, че според анализите корупцията в тази сфера е 3 млн. лв. на година. Проявленията й са в три форми. Първата е самият кандидат да дава подкуп за вземане на изпит. Втората е рекет от изпитващия към кандидата и третата е корупция за подсигуряване, като инициатори са автоинструкторите.

сове„Има притеснения относно самата система – как ще работи и дали ще работи безотказно. Няма как да отпадне човешкият фактор, не вярвам да съществува такъв софтуер, който може да каже дали пешеходецът се кани да слезе на пешеходната пътека, или дали е в непосредствена близост и трябва да се спре”, смята Атанас Балабанов, собственик на автошкола във Варн