С пускането на тол камерите глобите за каране без винетка са се утроили

0
42
тол система
Пътните превозни средства над 3,5 т ще плащат тол такса за ползване на 3115 км пътища.

Фишовете ще се изпращат през „Български пощи“

Санкциите за шофиране без винетка са се увеличи почти тройно в първия ден от използването на камерите на рамките за контрол, съобщи днес експертът от „БГ Тол“ доц. Георги Балабанов, цитиран от БНТ. Снимките от камерите се използват от вчера, като за 17 февруари те са засекли 730 нарушения, а още 75 водачи са глобени на пътя. Доц. Балабанов уточни пред „Нова телевизия“, че досега мобилните екипи са обработвали 250-300 случая на ден.

Камерите на „БГ Тол“ са разположени на 295 рамки, които покриват 10 800 километра от републиканската пътна мрежа. На останалите около 9200 км контролът ще се извършва от мобилните екипи, които са 105.

Информацията за всички снимани нарушители влиза автоматично в базата с данни на тол системата. При положение че в същия ден те бъдат спрени на пътя от мобилните екипи на тол контрола, шофьорите имат възможност да платят т. нар. компенсаторна такса, която за леките коли е 70 лв.

След влизането в сила на тол системата на 1 март за камионите и автобусите над 3.5 тона, компенсаторните такси ще са от 150 лв. до 750 лв. в зависимост от масата на превозното средство и броя оси.

Съгласно наредбите към Закона за движението по пътищата, ако водачът откаже да плати на място на мобилните екипи, ще му бъде съставен акт за установяване на административно нарушение. За да продължи пътя си, шофьорът трябва да плати уикенд винетка за лека кола и седмична винетка – за тежкотоварните автомобили, или съответно от 1 март – т. нар. максимален тол. В противен случай ще бъде глобен – с 300 лв. за леките автомобили до 3,5 тона, а за тежкотоварните – с 1800 лв., припомня „Дневник“.

Ако таксата не бъде платена, на нарушителите ще им бъде изпратен електронен фиш по пощата за плащане на глоба, която е 300 лева за леките автомобили. Той съдържа данни за мястото на нарушението, датата, часа, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, размера на глобата, срока, сметката и начините за плащане.

Фишовете ще се изпращат през „Български пощи“, уточни днес доц Балабанов пред Би Ти Ви. Той допълни, че дори от най-далечните места глобите ще стигат за по-малко от месец. В 14-дневен срок от получаване на санкцията може да бъде платена компенсаторна такса. Това става само по банков път, като в платежното нареждане трябва да се посочи номерът на електронния фиш.

Електронният фиш ще се анулира при плащане на компенсаторната такса в срок, както и в случаите, когато пътното превозно средство е обявено за издирване или за него законът не изисква плащане на пътна такса.

Законът предвижда при неплатена глоба за каране без винетка автомобилът да не може да мине годишен технически преглед. За целта тече непрекъснат обмен на информация с Министерството на транспорта, които имат ангажимент към прегледите.

Пред БНТ доц. Балабанов съобщи, че автомобилите с чуждестранни номера се санкционират на пътя от мобилните екипи на тол-полицията. Ако това не стане, трябва да платят глопата на граничния пункт, от който напускат страната. „Няма как да напуснат страната без да платят“, увери експертът от „БГ Тол“.

Към момента все още няма разбирателство между Столична община и пътната агенция за това как може да се ползват пътища като Северната скоростна тангента, шосето за Банкя и Панчарево. За момента за тях трябва винетка, каза доц. Георги Балабанов. Той обаче допълни, че на тези пътища няма рамки и контролът се извършва само от мобилни екипи.

Експертът от „БГ Тол“ каза още, че такива спорни пътища има покрай много населени места и за всеки случай се водят разговори. „Процесът е динамичен, когато има промяна, това ще се отрази на картата, показваща участъците, за които е нужна винетка“, каза още доц. Георги Балабанов.