Варненският съд поема разглеждането на делото за потъването на кораба „Хера“

0
14
Снимка: Днес+

По време на инцидента преди 15 г. загиват 19 моряци – 17 българи и двама украинци. Подсъдими са двама началници във фирмата, менажирала кораба

Варненският окръжен съд ще разглежда делото за потъването на кораба „Хера“ през 2004 г. По време на инцидента край Босфора загиват 19 моряци – 17 българи и двама украинци.

Разследването приключва 15 години след инцидента. През ноември 2019 г. обвинителният акт е внесен в Софийския градски съд (СГС). С разпореждане от 17 декември 2019 г. СГС прекратява съдебното производство и го изпраща по компетентност на Окръжен съд-Варна.

Мотивите са, че престъпленията са извършени в морския град, където са и постоянните адреси на двамата подсъдими. Другият аргумент  е фактът, че само 5 от свидетелите по делото са от София, а от останалите 103-ма повечето са с местожителство във Варна, а отделни свидетели са от близки населени места – Бургас, Добрич, Шумен.

Корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг, потъва на 13 февруари 2004 г. на около 14 км от северния вход на „Босфора“ при изключително лошо метереологично време.

Разследването започва няколко дни по-късно – на 16 февруари 2004 г., под ръководството на Софийската градска прокуратура. На 19 февруари 2010 г. разследването е спряно, тъй като не са събрани категорични доказателства за самоличността на извършителя. Възобновено е на 9 май 2013 г.

Четири години по-късно, през ноември 2017 г., прокуратурата повдига обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба – генералния директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД, менажирала „Хера“, и техническия директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата.

Според прокуратурата двамата в съучастие, като съизвършители са отговорни за некачествено извършени и неизвършени планирани ремонтни дейности в периода от 23.07. 2002г. до 13 февруари 2004 г., включително и недокументирани конструктивни промени.

Те са обвинени и за неизготвянето на актуална информация за устойчивостта на моторния кораб и неснабдяването на капитана с нея, в нарушение на нормативни актове, подробно описани в обвинителния акт.

Според заключенията на изготвените експертизи в хода на разследването това са причините за влошено якостното състояние на конструкцията на кораба. Вещите лица посочват, че така бурята, на която е бил подложен „Хера“ на 13 февруари 2004 г., е успяла да причини деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първи хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен кораба са образували течна смес.

Въздействието на бурята върху плавателния съд и движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на „Хера“.

За престъплението, в което са обвинени, е предвидено наказание „лишаване от свобода“ от 10 до 20 г., доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна Привлечени като свидетели по делото са 129 души, като 21 са чужди граждани (от Украйна, Турция, Гърция и Италия). Вещите лица са 17.

Делото ще бъде разглеждано от петчленен съдебен състав, като разпоредителното заседание във Варненския окръжен съд е насрочено за 10 март 2020 г.