Външното оценяване преди 5-и и 11-и клас ще се извърши есента
В условията на усложнена епидемиологична обстановка, отчитайки опасността от разпространението на COVID-19, Министерството на образованието и науката разработи и обсъди на различни равнища сценарии за безпроблемното приключване на учебната година и за организирането на планираните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити.
При отчитане на динамиката на ситуацията и със загриженост за опазване на здравето и живота на учениците, както на педагогическия и на непедагогическия персонал в училищата, се взе решение вторият учебен срок на учебната 2019/2020 година да приключи в условията на обучение от разстояние, без удължаване на учебното време за нито един от класовете и без възстановяване на присъствените учебни часове.
Това заявява министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в отговор на парламентарен въпрос как ще приключи настоящата учебна година.
Той информира, че Наредба номер 11, която е за оценяване на резултатите от обучението на учениците, нормативно ще уреди намаляването по изключение на минималния задължителен брой текущи изпитвания за втория срок на настоящата учебна година и формирането на срочна оценка, като се вземат предвид и текущите оценки, поставени в процеса на обучението от разстояние в електронна среда.
С оглед на настоящата ситуация от МОН сме предложили през тази година да не се състоят изпити от националните външни оценявания в края на четвърти и на десети клас, но за окончателното решение се изисква законодателна промяна, съобщава министър Вълчев. Той допълва, че се планира степента на постигане на резултатите от обучението в края на началния и на първия гимназиален етап да се измери в началото на следващата учебна година – съответно в началото на пети и на 11-и клас, с извадка от ученици.
Министър Красимир Вълчев информира, че с допълнения в Наредба номер 10, която е за организацията на дейностите в училищното образование, ще бъдат нормативно регламентирани, по изключение само за тази учебна година, промени в реда и условията за приемането на ученици. В математическите гимназии учениците ще се приемат в пети клас въз основа на по-високия резултат от областния кръг на олимпиадата по математика или от състезанието „Математика за всеки“ – комбинация от предвидените за тази година в календара на МОН състезания. В обединените училища, които са нов вид училища, учениците ще се приемат в 11-и клас въз основа на оценките им от удостоверението за завършен първи гимназиален етап.
През тази учебна година присъствено в училищата, и при стриктно спазване на противоепидемичните мерки, ще се състоят само държавните зрелостни изпити в 12-и клас /в периода 1-4 юни/, държавните зрелостни изпити по теория на професията и специалността /на 5 юни/, и изпитите от националното външно оценяване по български език и литература в края на седми клас /на 15 и на 17 юни/. Това са изпитите, които са свързани с продължаване на образованието на учениците, информира министър Вълчев. Той допълва, че присъствени ще са и изпитите за проверка на способностите /за профили и професии в изкуствата и спорта за прием на учениците в осми и в 11-и клас/. Също присъствени ще са и изпитите за промяна на годишната и на окончателната оценка, изпитите за срочна или годишна оценка на учениците, които са в самостоятелна или в задочна форма на обучение, както и вътрешните училищни изпити в специализираните училища, а и някои практики в професионалните гимназии.
Предвид условията на извънредната обстановка, различната скорост на преподаване в отделните училища и в отговор на притеснения на зрелостници и на родители на ученици в седми клас, в сайта на МОН е обявено учебното съдържание, което няма да се включва през настоящата година в изпитните материали от националното външно оценяване в седми клас и за държавните зрелостни изпити в 12-и клас, информира министър Красимир Вълчев.
Той за пореден път уверява, че на националното външно оценяване в седми клас и на матурите в 12-и клас ще има дезинфекция на класните стаи, ще се използват лични предпазни средства, учениците трябва да са на разстояние – на 1-1,5 метра един от друг, при влизането им в училищата не трябва да има струпване и за тази цел ще се отварят повече училищни входове.