Транспортната комисия на Европарламента одобри сделката за превозите

0
40
тирове
Снимка: архив

Пакетът „Мобилност I“ влиза за последно в пленарната зала

Новото европейско законодателство за международните превози и правата на шофьорите на ТИР, известно като пакет „Мобилност I“, влиза за окончателно гласуване в пленарната зала на Европейския парламент, след като във вторник вечер ресорната транспортна комисия одобри поправените му текстове.

Председателката на комисията Карима Дели от Франция заяви, че нови гласувания ще има до седмици, без да се ангажира със срок. Според правилата на парламента окончателните текстове трябва да се преведат на всички официални европейски езици преди да влязат в пленарната зала.

Законодателният компромис по текстовете от пакета – за достъпа до пазара, условията на труд и почивка и за командировките на водачите, бяха договорени в края на миналата година между евроинституциите.

След като получи зелена светлина от ресорната комисия, сега пакетът, който предизвика ожесточена съпротива от българското и още няколко правителства, ye бъде подложен на последни гласувания от целия състав на Европарламента и на транспортните министри, преди да влезе в сила. В Европарламента за това е нужно нужно обикновено мнозинство, а в съвета държавите, които са против, нямат достатъчно гласове, за да го блокират.

Новото законодателство предвижда ограничения за преспиването на шофьорите в кабините на камионите. Вместо това работодателите трябва да им гарантират нормална почивка в мотелски условия, както и редовно връщане у дома всеки месец. Заплащането също трябва да е според стандартите в страната, където се намират, ако курсовете им са по-дълги от три дни. Камионите трябва да се връщат по домуване на 8 седмици.

Поставят се допълнителни условия, които са насочени към ограничаване на създаване на компании, пощенски кутии, които се регистрират в по-евтини държави, а работят в по-скъпи, за да избегнат плащане на данъци.

Според докладчика на парламента по условията на труд на шофьорите Исмаил Ертуг от Германия новото законодателство е „голяма стъпка напред към по-хуманен транспортен сектор“. Според него законодателният пакет „Мобилност I“ сам няма да е достатъчен да реши проблемите в превоза на товари, но е „силен сигнал към бизнеса и частните клиенти, които използват транспортни услуги ежедневно“. „Времената, в които разходите се сваляха на гърбовете на шофьорите и малките и средни фирми, свършиха“, заяви Ертуг след гласуването.