3-годишна условна присъда за капитана на „Вера Су“

0
47
Заседналият край Камен бряг кораб

Хайдар Ергюн сключи споразумение с прокуратурата. Призна се за виновен за засядането на кораба

Капитанът на товарния кораб „Вера Су“, заседнал край бреговете на Камен бряг през септември 2021 г., получи наказание „лишаване от свобода“ за срок от 3 години и 5-годишен изпитателен срок. Решението е на Окръжния съд в Добрич.

59-годишният подсъдим трябва да заплати половината от направените по делото разходи в общ размер от 7203,47 лева.

Хайдар Ергюн беше привлечен към наказателна отговорност за това, че е допуснал плавателният съд да заседне, като така е причинил значителни повреди на чужд имот и е създал опасност за живота на другиго – престъпление по чл. 340, ал. 1 от НК, заедно с втория му помощник – капитан, който е бил на вахта в нощта на инцидента.

На 20 септември 2021 г. в акваторията на Черно море, в района между село Камен бряг и комплекс „Русалка“, корабът, плаващ под панамски флаг, заседна край бреговете на местност Яйлата.

В хода на разследването на случая е установено, че капитанът му допуснал превозното средство да плава с оперативно неработеща система за контрол на вахтения на мостика, а навигационната вахта на мостика през тъмната част на денонощието включвала единствено вахтен помощник-капитан без включен наблюдател. Това довело до засядането на „Вера Су“ и създало опасност за значително повреждане на чужд имот – кораб. Деянието е извършено с действие и при форма на вината евентуален умисъл.

Обвиняемият призна вината си и прие определеното му наказание, като се отказа от по-нататъшното разглеждане на делото по общия ред.

Одобреното от Окръжен съд – Добрич, споразумение е със силата на присъда и не подлежи на обжалване.

По отношение на втория обвиняем по случая след връщане на делото от съда срещу него ще бъде изготвен и внесен обвинителен акт.

Действията по разследването на другите две направления продължават в отделно досъдебно производство. Освен причините и обстоятелствата, при които е настъпила самата катастрофа, се работи за изясняване на това има ли замърсяване на морската вода и настъпили ли са щети за природата, както и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни, навременни и правилни и налице ли е бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа в местността Яйлата и региона.