53% консумират домашни алкохолни напитки
Половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти, сочи проучване на социологическа агенция „Тренд“ по поръчка на вестник „24 часа“.
83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина. Близо 2 млн. и 200 хил. българи (53%) отговарят, че консумират домашни алкохолни напитки. 51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта. Близо всеки пети е взимал участие във варенето на домашен алкохол, а 660 хил. сънародници (12%) – в коленето на прасе.
79% консумират домашно приготвени или отгледани продукти спрямо 20%, които не консумират. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти. В малките градове и селата процентът на консумиращите домашно продукти е по-висок в сравнение с областните градове и столицата.
Най-често консумираните домашни продукти са туршия с 32%, компоти – 28%. зеленчуците/зеленчукови консерви – 25%. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.
Половината от българите декларират, че участват в отглеждането/ приготвянето на домашни продукти, а 49% посочват, че не участват. С нарастването на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези процеси. 81% от живеещите в селата посочват, че участват в отглеждането/ приготвянето на домашни продукти. В столицата този дял е 25%.
В проучването бяха тествани различни твърдения, свързани с домашно приготвени продукти. 83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8% не са съгласни с това.
Отново в контекста на качеството на домашната храна 81% споделят, че консумират домашно приготвена храна, защото знаят какво съдържа.
За близо две трети от българите консумацията на домашно приготвени продукти е свързана с факта, че излиза по-евтино. За 27% това не е определящ фактор.
76% консумират домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. 12% не са съгласни. Най-младите в по-голям дял в сравнение с другите възрастови групи посочват, че не са съгласни.
Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има откъде да ги вземат/ кой да им ги произведе. Делът в столицата е по-малък (50%) в сравнение с останалите населени места.