Жалбите спират тяхното изпълнение
Асоциацията на пострадалите от катастрофи са обжалвали пред Върховния административен съд двете решения на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов, с които той прекрати процедурите по ОВОС (Оценка за въздействие на околната среда) за изграждане на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. По информация от АПИ и те са обжалвали решенията, пише сайтът „Еко Новини“.
В жалбите заповедите на Сандов са определени като несъответстващи със закона и недопустими заради съществени нарушения на административните разпоредби и законовите изисквания. Иска се обявяването им за нищожни.
В мотивите към жалбите се казва още, че оспорените решения на бившия вицепремиер по климата са неясни, неточни и съдържат взаимно изключващи се факти и аргументи. Изготвени са прибързано и в противоречие с Наредбата за извършване на ОВОС.
Според тях са нарушени и вътрешните процедури на Министерството на околната среда и водите при издаването им.
Жалбите срещу решенията на Сандов спират тяхното изпълнение – до момента, в който съдът излезе с решение, те не могат да влязат в сила. Обжалването е двуинстанционно, а решение ще има най-малко след година, най-вероятно повече.
Съществува и друга възможност, при която изграждането на АМ „Струма“ ще може да продължи, и да бъде започната до май 2023 г., когато изтича действащият ОВОС.
Служебният министър на околната среда и водите Росица Карамфилова може да отмени решенията на Сандов, за да продължат процедурите за изграждане на магистралата през Кресненското дефиле. Това би спасило проекта от забавяне, като експерти смятат, че ако това не бъде направено, то магистралата преди 2030 г. няма как да бъде завършена. А това означава, че България ще трябва да връща 1.6 милиарда лева на Брюксел заради незавършването на магистралата до 2027 г., пишат още от „Еко Новини“.
Вчера Карамфилова също призна, че заповедите на Сандов за „Струма“ може да се окажат незаконни и не са били съгласувани с компетентните дирекции в министерството. Но остави тази преценка на съда.
Карамфилова потвърди и обяснението на АПИ – че ОВОС не е била извършена спрямо специфични цели и мерки за опазването на околната среда, тъй като те не са били направени и има наказателна процедура за това. През 2020 г. е било възложено външно изпълнение за изготвянето на цели, ЕК дори ни съдейства с допълнителни експерти, но въпреки това не е постигнат напредък.
„Определянето на целите е от основно значение и това ще е определящо за развитието на пътя. В момента има качени за обществено обсъждане разработените цели, има десетки становища по тях и възможно най-бързо те трябва да се разгледат, да се одобрят целите и след това заедно с МРРБ да начертаем ясен и устойчив план за действие“, заяви Карамфилова.