„Главен…“ – последната дума на подп. Терзиев, преди да се разбие изтребителят

0
547
Снимка: Монитор

Вижте какво разкри черната кутия

Преди дни станаха ясни данните, извлечени от черната кутия на падналия през юни край Шабла изтребител МиГ-29, чийто пилот подполковник Валентин Терзиев загина, пише „Монитор“.

Кутията беше разчетена в Русия и по думите на служебния министър на отбраната Георги Панайотов потвърждава първоначалните заключения на Военна полиция, а именно загуба на пространствена ориентация, припомня БНТ.

„Монитор“ припомня какви са фактите по темата до момента:

Разчетената информация от черната кутия на разбилия се изтребител МиГ-29 показва, че първичната причина за катастрофата е „загуба на пространствена ориентация“, обяви военният министър Георги Панайотов. Вторичната – „някакви неща, които са ставали на земята“. Изводите потвърждават доклада на Военна полиция, оповестен в средата на юли.

Няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29. Категоричен е военният министър Георги Панайотов, след като информацията от черната кутия беше разчетена в секретна лаборатория в Курск.

„Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка“, заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
Основната причина е „загуба на пространствена ориентация“. Изводът потвърждава заключението на доклада от разследването на „Военна полиция“.

„Загубата на пространствена ориентация не е толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм“, допълни Георги Панайотов.

За катастрофата, обясни Панайотов, обаче има и вторична причина.

„Има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добрия начин“, добави Георги Панайотов.

Коя точно е засечката в организацията на учението „Шабла 2021“ е неясно. Ясно е, че самолетът e бил технически изправен. Същевременно няма човешка грешка.

„Всичко е ясно, но отново искам да кажа – не са приключили следствените действия по случая. И единствената структура, единствената институция, която може да ги оповестява, това е съдебната“, подчерта служебният министър на отбраната.

Българин е командвал полета, но името му може да оповести само и единствено прокуратурата.

„След като са възстановени всички параметри на полета, траектория, действия на пилота, курс на самолета, позиция във въздуха, всичко това е възстановено – потвърждават се заключенията на „Военна полиция“, които са известни“, коментира още Георги Панайотов.

Докладът на Военна полиция установи, че фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути.

Подполковник Терзиев излита от авиобазата в „Граф Игнатиево“ 11 минути след полунощ.

34 минути след полунощ МиГ-29 на подполковник Терзиев минава под ръководството на ръководител полети „Бойно управление“, 15 километра преди Добрич.

„Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра“.

В 00.38 часа пилотът получава указания да намали височината до 3000 метра и отговаря:

„Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента“.

Минута по-късно ръководител полети указва:

„Дистанция 18, плавно снижение до 2000“.

„Снижавам“.

Самолетът снижава под 2000 метра височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.

Терзиев увеличава скоростта. Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:

„Ракетата сходи, излизам надясно“.

Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания:

„Излизай надясно с 270 и изключи „Главен“.

Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:

„Главен…“.

Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението.

След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.