Кап. Димитров за кораба „Вежен“: По-склонен съм да вярвам, че става дума за технически проблем

0
24
Димитър Димитров Кадър: БНТ

Тройно е осигурено задържането на котвата. И трите неща изведнъж да поддадат е много малко вероятно, допълва той

Всеки има право, когато е засегната неговата инфраструктура, да си помисли най-лошото и да търси виновни. Хората са прави, защото е нарушена комуникация на държавата. Лично аз съм по-склонен да вярвам на версията на капитан Калчев, че това е просто проблем, технически, който е възникнал и може би и донякъде и недоглеждане на самия кораб при опериране с механизмите. Това заяви капитан Димитър Димитров, председател на европейската асоциация на морските капитани пред БНТ.

„Всеки кораб има voyage data recorder. Това е устройство, което записва данни за кораба, включително има и видеокамери на мостика, като информацията се пази 24 часа и след това се изтрива. Предполагам, че разследващите са взели записи. Така или иначе там, където се намира котвеното устройство, няма видеокамери и няма как да бъде видяно дали нещо е направено или не“, посочи той.

„Много неизвестни има в целия случай. Тройно е осигурено задържането на котвата. И трите неща изведнъж да поддадат е много малко вероятно“, допълни Димитров.

„В лошо време винаги корабът се движи така, че да минимизира щетите от лошото време. Капитанът прави необходимото, за да се намалят вибрациите и клатенето на кораба. На всеки кораб си има процедура всички устройства да бъдат проверени. Всичко да бъде укрепено, така че корабът да устои при лошо време. Не допускам екипажът да не го направи, защото това е основно нещо, което дори и най-неподготвените моряци го правят. Всичко е възможно, когато големи вълни заливат носа на кораба. Но корабът е сравнително нов“, коментира още Димитров.

В понеделник Швеция арестува българския кораб „Вежен“, по подозрения в умишлено скъсване на кабел в Балтийско море. Подводният кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд, бе повреден в неделя сутринта в изключителната икономическа зона на Швеция, вероятно в резултат на външно влияние, съобщи Латвия. Заради прекъсването на кабела НАТО изпрати патрулни кораби в района, а шведските власти започнаха разследване на саботаж.

Корабът е задържан по разпореждане на шведската прокуратура.

Данните за морския трафик показват, че в неделя плавателен съд на бреговата охрана е ескортирал кораба за насипни товари „Вежен“ до бреговете на Швеция, където по-късно е хвърлил котва. „Вежен“ е преминал покрай оптичния кабел вчера в 00:45 ч. по Гринуич (02:45 ч. българско време).

Изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“ кап. Александър Калчев обясни, че е възможно „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но че лично той в никакъв случай не допуска, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на българския екипаж. Той е от 8 български граждани – офицери, и 9 мианмарски, изпълнителски състав. Капитан е бил 41-годишният Антон Атанасов.

От Министерството на външните работи съобщиха, че посолството ни е непрекъснат контакт със шведските власти по случая.

От Брюксел външният министър на Германия Аналена Бербок коментира, че серията повредени кабели в Балтийско море не може да бъде случайност.