Комитова не каза защо половин година е забавила маркировката на „Струма“. Боя е била доставена, но министърката спряла парите

0
1006
Виолета Комитова

Към края на юни почти всички текущи ремонти по пътищата в България бяха прекратени

„Маркировката е нещо, което се подновява периодично. Към датата на катастрофата има изпълнена само осовата линия, като имаме 6-месечно забавяне на изпълнението на маркировката.“ Това заяви на брифинг днес веселата министърка Виолета Комитова повод инспекцията на участъка, където катастрофира македонският автобус.

Комитова обаче не каза защо маркировката е забавена. А ето какви са фактите.

Участъкът от магистрала „Струма”, на който стана трагичният инцидент, е една от първите пътни отсечки у нас, засегнати от тазгодишното спиране на всички текущи ремонти с мотива, че бюджетът на пътната агенция е изчерпан.

По принцип обновяването на маркировката трябва да се прави всяка година от фирмата, която има договор за текущ ремонт и поддържане на съответния път. За първите 56 километра на „Струма” това е държавната „Автомагистрали” ЕАД.

През април и май пътната агенция действително е възложила на „Автомагистрали” да обнови маркировката на участъка между Даскалово и Долна Диканя и от държавната компания са се обърнали към фирма „Битулайт”, с която имат договор за доставка на боя и за наем на машини за полагането ѝ.

Главният мениджър на “Битулайт” Антон Тасков разказа пред “24 часа”, че е доставил до юли светлоотразителна боя на стойност 600 хил. лева именно за този участък на „Струма”.

Тези пари все още не са му платени, тъй като са в процес на сертифициране, но пък и крайният срок на договора все още не е изтекъл, ще изтече в края на годината.

Към края на юни почти всички текущи ремонти по пътищата в България бяха прекратени с мотива, че бюджетът за това е само 380 млн. лв., а те са похарчени още през първите месеци на годината.

От Агенция „Пътна инфраструктура” потвърдиха пред „24 часа”, че са възложили обновяването на маркировката на „Автомагистрали”. Това е станало на 21 април т.г. и фирмата е трябвало да обнови хоризонталната маркировка в този участък. Но от отговора на АПИ не става ясно защо това не е направено цяло лято. В него пише, че „миналата седмица на мястото е извършено обновяване на разделителната линия между активната и изпреварващата лента”.

Днес Комитова се похвали, че установила, че липсва акт 16 за участъка – нещо, което се знае от мало и голямо. Тя обаче „успокои“, че такъв акт трудно може да бъде издаден. На въпрос кога може да се очаква акт 16 тя посочи, че от 2002 г. са минали 20 години. „Доста министри са били на власт през това време. Издаването на Акт 16 на този път, след толкова време, е доста трудна задача“, подчерта Комитова.

„Катастрофата се случи на път Е-79 от км 287 до км 305 (когато е строен пътят), а днес е от км 0 до км 31, в участъка между селата Даскалово и Долна Диканя. Пътната агенция тогава е възложила пътния строеж. Строител е македонска компания. Историята на този път като одобрен технически проект и издадено разрешително за строеж започва през 2002 г.“, заяви Комитова.

Относно качеството на пътната настилка, регионалният министър заяви, че като грапавост тя е добра и е в много добро състояние.

„Като първи мерки, които може да предприеме МРРБ, е да отстрани щетите по пътя, да завърши маркировката, да поправи мантинелата и да променим скоростта с помощта на КАТ от 120 да стане отново до 90 км/“, каза още Комитова.