Ще разсече ли министър Гвоздейков възела около собствеността на пловдивския аеропорт? Купува ли тихомълком държавата частните акции от „Летище Пловдив“ АД? Колко милиона ще приберат хората на Прокопиев за сделката?
Радослав Иванов, Plovdiv-press.bg
Българската народна мъдрост има безпогрешен усет, особено за основните постулати на битието. И най-вече, ако отнесем това към едно от тежките недоразумения в най-новата история на града ни – раната, която с десетилетия гнои около летище Пловдив: „Вода гази – жаден ходи“.
Погледнато глобално през опита на света, няма случай, в който град, притежаващ основните транспортни инфраструктури, да не е успял да се превърне във важен и успешен икономически център.
Всъщност, има един такъв срамен и парадоксален пример. Пловдив има река от най-древни времена. Има магистрала още от времената на соца. Години по-късно има и функциониращо гражданско и търговско летище. Но не е водещ икономически нито туристически център на България. И причината изглежда простичка – градът ни не знае какво да прави със своите най-ценни активи. Нито с реката, още по-малко с летището.

Имам обаче и едно друго подозрение. Определени сили активно се намесват през годините и спират развитието на пловдивския аеропорт в името на личната си финансова изгода. Да, като наблюдател на процесите, елементарната логика ме кара да мисля, че летище Пловдив, както и много други стратегически национални активи, е жертва на основната идея на политическия и икономически „преход“ в България – да вземем от държавата колкото се може повече, пък майната му на останалото.
И нищо в историята на аеропорта не ме опровергава по никакъв начин. За повече яснота около това какво се случва днес около летището, накратко ще се върна по-назад във времето.
Преди време известен икономист обясни простичко, защо всички гръмки планове с летище Пловдив се провалят. „Неясната собственост и неясните лица, които надничат от частния дял прогонват всякакви инвеститори. Това е като да си купиш автомобил, но седалката на шофьора и воланът да са на друг собственик“, обясни икономист пред репортер на ПловдивПрес преди около две години.
Порочното зачеване на проблемите с пловдивското летище водят началото си от така наречената тогава приватизация, която имаше за цел да прехвърли активите на социалистическата икономика в ръцете на новоизлюпените български капиталисти. За по-удобно пред обществото, бе измислена една гениална схема, наречена джоинт-венчър, която през годините всъщност се превърна в легален начин за разграбване на държавните активи.
1995 – появява се смесената фирма „Летище Пловдив“ АД
Средата на 90-те е решаваща за съдбата на пловдивския еърпорт. В края на 1994 година транспортният министър Милчо Ковачев (да не се бърка с друг известен министър Милко Ковачев) в служебното правителство на Ренета Инджова дава зелена светлина за създаването на смесена фирма между 100% държавното дружество „Летище Пловдив“ ЕАД и частния Инвестиционен фонд „Тракия“. Новата структура е регистрирана през 1995 година като „Летище Пловдив“ АД, в него държавната част е 55%, а частният капитал – 45%. Тук е много важно да се отбележи, че Инвестиционен фонд „Тракия“ е част от финансовата империя на известните като „пловдивските брокери“ и банкери от злополучната „Агробизнесбанк“ Христо Александров и Христо Данов. Те внасят в новото смесено дружество над 50 милиона лева, а държавата апортира имоти и сгради.

Тук позната ни вече до болка схема за източване на държавни активи започва да действа безотказно. Смесеното дружество увеличава частния капитал драстично още същата година, но публикува решението три години по-късно, през 1998. Междувременно акциите на инвестиционен фонд „Тракия“ намаляват до 5%, като останалите са преразпределени по други частни дружества, също собственост на Александров. Държавните 55% все още са непокътнати. През това време държавата не реагира по никакъв начин на увеличаването на частния капитал, а изведнъж на хоризонта се появява регистрираната в Швейцария фирма „Трейд екшън девелопмънт организейшън – ТАДО“, която вече е придобила 34% акции от дружеството „Пълдин инвест – 95“ ЕООД, смятано за близко до Александров и държащо основния пакет на летището. ТАДО използва „неадекватността“ на държавата и съвсем законно изкупува част от държавните активи в смесената фирма, като така става собственик на повече от 57% от „Летище Пловдив“ АД. Държавата губи акции и от 55%, остава само с 36%. Тук правим още едно много важно уточнение. Швейцарската фирма е представлявана от бившия външен министър и високопоставена фигура в бившата Държавна сигурност и основен играч от кръга „Монтерей“ Виктор Вълков, който влиза и в управата на летището. Зад швейцарското „ТАДО“ изплуват имената и на бившия директор на оръжейните фирми „Кинтекс“ и „Тератон“ Младен Мутафчийски и управителят Станислав Караданов, който става изпълнителен директор на аеропорта.
През 1998 транспортният министър Вилхелм Краус оспорва в съда приватизацията на летището, но делата приключват без успех, а държавата започва да плаща наем на частното АД. Първоначално сумите са от 25 хиляди месечно, по-късно спадат на 14 хиляди, след това се покачват отново през годините.
2004 – частниците овладяват перона на летището
През 2004 настъпва важен обрат в историята на летището. Частната „Летище Пловдив“ АД се сдобива с констативен нотариален акт, според който е собственик на перона на летището. Документът е издаден при не особено ясни обстоятелства и държавата логично го вкарва в съда, където следва дългогодишна битка. Ситуацията покрай пловдивското летище раздвижва транспортният министър Петър Мутафчиев, който започва да строи нов държавен терминал, за да елиминира зависимостта от частната фирма. По негова идея всички имоти на аерогарата са прехвърлени от Военното към Транспортното министерство.
2007 – Иво Прокопиев придобива акциите на швейцарската ТАДО
През 2007 има ново обстоятелство. Докато държавата строи терминал и се кани да откупи частните акции, фирмата на председателя на индустриалците в България Иво Прокопиев „Алфа финанс холдинг“ придобива дяловете на „ТАДО“, които наброяват 58%. Че издателят Прокопиев не е имал намерение да развива най-важното летище в Южна България е ясно от само себе си. Но пък контролът върху стратегически държавни активи е добра инвестиция, защото има политическа тежест, а един ден те ще струват десетки милиони. А и сумите, които идват от наем никак не са лоши. Между 2009 и 2015 те варират от 168 000 до над 320 000 лева годишно.
През 2010 година Прокопиев продава акциите на „Алфа финанс холдинг“ от летището на датската компания „Нордик Еърпорт Инфрастръкчър Ей Пи Ес“.
От заплетената сага дотук изводът е само едни. През всичките тези десетилетия с пловдивското летище не се е случило нищо хубаво, с изключение на построения от Мутафчиев нов терминал за 40 милиона лева. За кратко новата придобвика създава впечатление, че перспективата е добра, но последвалото управление и състоянието на летището с днешна дата не водят в тази посока. Полетите са все по-малко, линии се закриват непрекъснато, а нови няма, броят на туристите спада с десетки проценти.
И като капак на всички беди, през май 2022 година, Върховният касационен съд постановява, че всичките 110 декара от перона на Летище Пловдив са собственост на частната фирма. Държавното дружество „Летище Пловдив“ ЕАД, поведе дела още през 2015-а за перона, който е строен през 1982-а и първоначално е бил с размери от 62 декара. През 2009-а държавата го разшири с още 47 декара.
Решението на съда прави нещата около летището изключително трудни, защото без перон то не може да функционира и отново се връща в изходната точка да плаща високи наеми на частната фирма. Има и друго решение, държавата да изкупи собствеността и да даде еърпорта на концесия.
