Загуба на пространствена ориентация от пилота е най-вероятната причина за катастрофата с изтребителя

0
43
Майор Валентин Терзиев

В доклада на военната полиция се посочват още две възможни причини за инцидента

Загуба на пространствена ориентация от екипажа при нощни полети над море – това е най-вероятната причина за настъпването на авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни в Черно море.

Изтребителят, управляван от майор Валентин Терзиев, падна в морето по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС – „Шабла 2021“. Пилотът загина. Черната кутия на изтребителя бе търсена в продължение на 2 седмици и извадена от 70 метра дълбочина, но със скъсан лентов кабел.

Днес от Министерството на отбраната оповестиха, че разследването на Служба „Военна полиция“ в интерес на авиационната безопасност е приключило с три основни версии за причините, като посочва една от тях за най-вероятна, а именно – загубата на пространствена ориентация.

Като съпътстващи причини в доклада се посочва: неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака, при положение че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака.

Втора съпътстваща причина са особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори. И трето: неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.

Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от Военна полиция на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателнопроцесуалния кодекс. До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.

Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, касаещи летателната дейност във ВВС при съществуващите ограничения на летателен ресурс. Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация.