МОН предлага нов график на изпитите след 7-и клас

0
23
Министерство на образованието.

Външното оценяване да бъде разделено като дни като външно оценяване след 7-и клас и външно оценяване на 10-и клас, иска министър Цоков

Министърът на образованието и науката Галин Цоков обяви промени в учебно-организационния процес с цел подобряване на училищното образование. Сред тях са промени в графика на изпитите след 7-и клас.

Ще бъдат отворени Наредбата за оценяване, Наредбата за общообразователния минимум и подготовка, наредбата, свързана с училищното образование. Няколко комисии ще се заемат с промени за наредбата за повишаване на квалификацията на учителите.

„От гледна точка на изводите, които си направихме от външното оценяване, стигнахме до идеята, че в рамките на следващата година би било по-добре външното оценяване да бъде разделено като дни като външно оценяване след 7-и клас и външно оценяване на 10-и клас. Това ще даде възможност на оценителите да се съсредоточат в проверката на работите на учениците след седми клас, за да е с приоритет, за да може учениците да получат резултатите си по-бързо, и след това да започне класирането в различните средни училища“, посочи той.

„Изместили сме със седмица в графика провеждането на изпититите след седми клас, за да може учениците да имат повече време да се подготвят по-добре за тези изпити“, заяви още образователният министър .

„Според нас тези промени ще позволят по-добро и ефективно провеждане на самите изпити, без много стрес и натоварване на учителите и на училищните директори, които трябва, като тази година, да провеждат два изпита за външно оценяване за един ден, а от друга страна ще даде повече време на оценителите да са по-спокойни и уверени в работата си“, коментира още Цоков.

По думите му в Наредбата за оценяване ще бъде обсъдено промяната на минималните изисквания за текущите оценки на учениците в съответния на срок. „Например оценката от две задължителни оценки за отделните модули да се намали на една в съответния срок, за да се формира една глобална, по-обща оценка в съответния модул, така че да няма такова значение текущите оценки в рамките на отделните дисциплини в рамките на профилираните предмети“, заяви просветният министър.

„Искаме да регулираме един много важен момент, защото минималният брой оценки за текущо оценяване за някои дисциплини, е фиксирано в самите учебни програми. За езиковото образование се изискват 6-7 текущи оценки, за да се формира срочна оценка. Ще търсим възможност този минимален брой оценки да важи и в отделните случаи“, коментира той.

Предстоят промени и в областта на изследователската и проектната дейност на учените, обсъжда се съвместно преподаване на учители по различни дисциплини, както и съвместно оценяване, което да се регламентира в Наредбата за оценяване. Целта е да се освободи повече време за учители да работят с учениците в класните стаи. „Намаляването на броя изпитвания е важно това да се случи“, обосновава се просветният министър.

До края на седмицата наредбите ще бъдат отворени за общество обсъждане в рамките на месец, за да може ръководството на МОН да обсъди с експерти и социални партньори как е най-добре да се случат тези промени, за да може да важат още от следващата учебна година.

По думите му винаги има доза субективизъм в оценяването, затова е приоритет на МОН от следващата година процентът на субективизъм да бъде сведен да минимум.

„Външните оценявания за седми клас през тази година бяха с трудности, в някои райони имаше наводнения. Трябва да се предвидят възможностите за провеждане на изпитите при форсмажорни обстоятелства, например при природни бедствия. Ще се помисли за втори дати при тези случаи“, заяви той.

„Надявам се, че този дебат с обществеността и медиите да бъде конструктивен“, добави още просветният министър.

Той заяви, че по ПВУ са заложени изграждането на 8 нови училища в България, като целта е да се реши поне частично проблема с двусменния режим на учениците и да се мине към едносменен. Освен това се предвидени проекти за строеж на детски градини и училища, които остава да бъдат гласувани и от депутатите. „Частните занимални също са много голям проблем, например учители от училища да преподават паралелно там. Ще наприм всичко възможно да спрем това преливане на кадри от общественото образование към частното“, коментира още Цоков.