ПП-ДБ са похарчили над 1 млн. лв. за фейсбук реклама, „Величие“ е създала фалшиви профили ден преди изборите

0
395
Снимка: pixabay

Според експертите най-вероятно говорим за мобилизация на вид протестен вот в последния момент преди изборите

„ПП-ДБ са тези, които са похарчили най-много пари в Meta – над 1 000 000 лв. Те са го направили най-проследимо, защото е от един официален профил. Друг е въпросът дали е най-работещо и дали това, което виждаме официално е единственият вид плащане. Нямат обаче най-големият engagement, не достигат до най-много хора“.

Това каза в „Тази сутрин“ Стоил Цицелков, член на Обществения съвет на Централната избирателна комисия (ЦИК).

„Други партии профилират и насочват своето съдържание по местни странички, където си плащат на реклама, така са ГЕРБ. Проблемът е, че социалните мрежи не са направили лесно изваждането на тази информация и трябва да се рови едно по едно. Все още правим анализа“, допълни Цицелков.

Той отбеляза, че партия „Величие“ е създала страшно много профили в социалните мрежи ден преди изборите – на 8 юни, и в деня на вота – 9 юни, без да плати нищо.

„Отчитайки изборните резултати и това, че социологическите агенции не успяха да засекат този феномен най-вероятно говорим за мобилизация на вид протестен вот в последния момент преди изборите. Именно това органично споделяне от много профили в социалните мрежи в последния момент им е дало много повече видимост, което е факт не само за Meta, но и за TikTok, който навлиза много активно е изключително популярен в България“, каза доц. Калин Калинов, преподавател по Бранд мениджмънт в социалните мрежи и зам.-декан на ФЖМК.

„Основно това е дезинформация. Масово тези неща, които толкова силно влияят на хората ден преди изборите са неща, които в традиционна медия няма как да излязат – за лошия Европейски съюз, абсолютно нонсенс неща, които не са базирани на факти и много лесно биха отхвърлени от факт чек. Това се случва в групите и партиите много умело ги използват“, допълни Стоил Цицелков от Обществения съвет на ЦИК.

По думите на експертите именно социалните мрежи оказват голямо внимание върху избора на младите за кого да гласуват. Партиите разчитат предимно на насочени съобщения и персонализация.

Видеосъдържанието започва все повече да доминира и затова ТикТок е приоритетен канал за комуникация. Съдържанието с неясен произход и източник обаче е един от най-големите проблеми там.