Учител с писмо до МОН: Нужна е тотална промяна на образованието в България

Допълнителното заплащане и частни уроци не увеличават знанията и уменията на децата

1
893
учител
Образованието ни е остаряло

„Учениците не усвояват умения от сегашните учебни програми „, пише до министър Вълчев Маргарита Мечкова

Маргарита Мечкова, учител с международен опит в интернационални колежи с Интернционален Бакалауреат Програма

Уважаеми Господин Вълчев,

Пиша това писмо като апел за промяна. Тотална промяна в образованието, която ще допринесе всички останали промени, които за съжаление не са се случили , макар и хората да си мислят, че промените са започнали още след Ноември 1989 година.

В България всеки разбира от политика, футбол и образование. Аз не искам да се водя за специалист по първите две, но смело мога да се представя за специалист в образованието. Самата аз съм продукт на онази старата образователна система, защото съм родена много преди “големите” промени, после самата аз поех огромната отговорност да бъда будител- учител в България. И съм горда и щастлива от избора си на професия. Преподавала съм на хиляди ученици в България и по света и знам, че повечето от тях са ми благодарни за многото житейски уроци и това, че съм ги “карала да мислят, а не да ги изпитвам по първа, втора или трета точка на урока”- цитат от бивш мой ученик, вече успял анестезиолог в Германия.

След едногодишния ми Фулбрайт обмен през 2002-2003 г, се върнах в България с огромното желание да използвам опита, научен в Съединените щати. Това се оказа невъзможно и за съжаление, напуснах България и образователната система на България през 2004 г и сега съм само страничен наблюдател на “големите” промени в нея.

Опитен учител съм, защото съм работила в много страни с добри образователни системи- страни като Великобритания, Швейцария, Полша, Германия и Холандия. От опита си на дългогодишен успешен учител знам, че идеална образователна система няма, но знам също, че успехът в образованието идва не със зазубрянето на факти , а с показване на истинските практически приложения на тези знания.

Не споменавам и уменията, защото не виждам никакви придобити в училище умения, които учениците в България да усвояват. Следя образованието на малкия си племенник и помагам на близки за кандидатстването на порасналите им деца в университетите в България.

Преди три години се опитах да бъда ментор на млади учители към Фондацията “ Заедно в час”, но Фондацията реши , че няма нужда от чуждестранен опит и то предложен на напълно благотворителни начала.Може би защото всичко в българското образование и не само там е на основата на допълнителното заплащане (говоря за големия бизнес с частните уроци за кандидатстване в гимназии и университети).

За съжаление, допълнителното заплащане и частни уроци не увеличават знанията и уменията на учениците, те са само гарантиран начин за влизане в “елитни” училища и университети, при положение, че “знанията” се предоставят от “успешен” учител, който знае много добре как да се отговаря на въпросите, тоест е част от порочната система.

Тъй като съм учител по химия, ще дам примери за безполезното заучаване на факти от образователното съдържание по химия, в частност от изпитите за влизане в Медицинските Университети на България.

Първо , бях изумена от факта, че учебниците по химия в България не са се променили още от моето ученическо време ( а аз завърших гимназия през далечната 1986 г).

Второ, учебниците изглеждат по същия стар начин с много факти и без нито ред интересни приложения на изучавания материал.

Трето, с оглед на предишните две, нищо не е съобразено с новостите в науката, а говорим за “модерно” образование. Самата Периодична Система е онази , която Менделеев е създал. Тя за времето си е била гениална , но с оглед на това , което днес знаем за елементите и строежа на атома , е отживелица. Прилагам Периодичната система, която кандидат-студентите във Варненския Медицински Университет ползват на изпита по химия.

учител
Таблицата за студентите по химия у нас

А това е съвременната Периодична Система, която отразява модерното знание за строежа на атома и закономерносттите в свойствата на елементите и строежа на техните електронни обвивки( знание, което Менделеев не е подозирал, че съществува, и това го прави наистина гений в науката химия. Но той също е използвал предишните опити за класификация на познатите тогава химични елементи).

 

учител
А това във Виена

Във връзка с проверката на знанията по химия и това, че изпитите се правят с оглед да се стимулира бизнеса на частните уроци, се питам каква е логиката форматът на изпита по химия във Варненския Медицински Университет да бъде различен от този в Софийския. Та нима знанието и учебното съдържание по химия не е едно, как така има две истини или два верни отговора?

Имам и много други примери , но не искам да си загубя времето безполезно , в случай, че това писмо –апел , не ви впечатли. А ако наистина не ви впечатли и не ви накара да ми отговорите, със сигурност знам, че ще ви замисли. И за мен това пак ще бъде от значение, защото макар и будител за умовете навън, аз все още милея за децата тук, тъй като имам свои и искам те да бъдат част от една нова образователна система, която се доближава до онези,от които съм се научила, че знание се учи с интерес, когато се покаже контекста на приложението му. Писмото ми бе изпратено до МОН. Ето и отговора от тях :

учител
Чиновническото писмо отговор от МОН.

учител

И моят отговор :

Уважаема Госпожо Главен  Експерт ……………………,

Искрено благодаря за официалния Ви отговор. Поласкана съм , че сте отделили толкова време да ми отговорите детайлно с факти и най-вече номера на наредби. Запознах се с наредбите ( пропускам факта, че повечето са 18 годишни), но Вие пропускате същественото от моето писмо-апел, а именно,че учебната програма и съдържание не учи  учениците на едно – а именно  как това учебно съдържание, утвърдено с тези наредби,  може и се ползва  в реалния живот. А именно това учи на критично мислене, гъвкавост, адаптивност и умения да правим избори- важни за живота качества.

Има нови съвременни методи за обучение (например Проектно базирано обучение- Project Based Learning)  , които сe включват  и в написването  на нови учебници. Поради това те не изглеждат скучни, а интерактивно и интересно представят аспектите на която и да е утвърдена с наредбите на МОН учебна програма.

Това бе основното предназначение на моето писмо –апел, а не критика на самото  учебно съдържание.

Благодаря за отправената покана за споделяне на идеи. За съжаление с оглед на прочетия отговор не оставам с убеждението, че мислим в една и съща посока. Дано с времето да станем.Искрено благодаря отново за отделеното време.

С огромно уважение,

Маргарита Мечкова

31 Юли 2018

Следва нова полемика и нов чиновнически отговор

Уважаема г-жо Мечкова,

Писмото, изпратено от моята електронна поща е отговор от г-жа ……………– директор на дирекция „Съдържание на училищното и предучилищното образование“. От компетентността на нашата дирекция са учебните програми, а не написването на учебниците и процедурите по тяхното оценяване и одобряване. Дирекция „Квалификация и кариерно развитие“ в МОН пък се занимава с квалификацията на учителите и с това как обучението да е интерактивно и по-интересно и полезно. Много учители участват в различни проекти, пътуват и се запознават с добри практики в други страни, които след това прилагат в своята работа.  Аз също като Вас смятам, че средното образование трябва да е практически ориентирано и да подготвя младите хора за живота. Такива възможности в много по-голяма степен са предоставени с утвърдените нови учебни програми.

С уважение,

 

………………………………………………

главен експерт

Министерство на образованието и науката

Уважаема Госпожо……………………….

Полемиката, която проведохме дотук, ми подсказва и друга трайна тенденция в образованието в България, а и не само там. А тя е, че дирекции има много , но комуникация и работа в екип за една и съща кауза очевидно няма. 

Липсата на комуникация и работа в екип със специалисти , знаем, че не води до просперитет и развитие. 

Вашият последен отговор ми казва, че вие сте от една Дирекция и не отговаряте за другите. Аз няма да пращам повече писма и отговори на отговорите, защото виждам, че не е особено  продуктивно. Затова няма да влизам в по-нататъшна полемика. 

Желая успехи на Вас, на Дирекцията и на всички останали, които са в Министерството на Образованието. Моето пожелание е за спорна и резултатна екипна работа. 

Поздрави, 

Маргарита Мечкова 

1 КОМЕНТАР

  1. „Да, напоследък се стараят да вкарват доста проекти за работа в екип в учебниците, но това остава повече на теория.
    Като една много малка частица, само тази им идея за проектите не е достатъчна.
    Колкото до квалификацията на учителите и обмяната на опит в чужбина, това по-скоро са някакви екскурзии за привилегировани, на които не съм толкова сигурна дали обменят опит, или се забавляват
    Клас-квалификация също е една фабрика за пари и нищо ново като подготовка
    Изобщо, като цяло трябва всичко тотално да бъде изкоренено, но как като там всички са стари тоталитарни кадри или парашутисти на разни партии, които също не могат да мислят и не виждат по-далеч от носа си. Ами това с тези кредити,които трябва да се съберат в рамките на 4 години и разните му порфолиа? Сега всички издателства се надпреварват да правят семинари и уебинари, като срещу някаква измислена задачка ти дават кредити. Пълна тъпотия. За какво ще послужат после тези кредити, никой не ти казва, но всички са полудели да ги трупат – да имаш кредит, пък дали нещо си научил, няма значение…“
    Това е коментар , написан до мен, като личен , от една приятелка, която е учителка и която ,по обясними причини, не иска да даде мнение с името си. Но ето, аз с нейно разрешение, го публикувам. Оказва се, че не само писането на учебните програми, но всичко е въздух под налягане и най-вече , корупция. Ама това ,мисля, всеки го знае, но не знам доколко искаме промяна.

НАПИШИ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here