„Алфа Рисърч“: Над половината българи подкрепят влизането на България в еврозоната

0
346
Снимка: pixabay

Всеки втори българин е използвал евро през последната година

Възложихме социологически проучвания относно нагласите за влизането в еврозоната, като „Алфа Рисърч“ спечели обществената поръчка. До момента са проведени две допитвания. Това заяви финасовият министър Теменужка Петкова на брифинг, цитирана от NOVA.

„На 4 юни ЕЦБ и ЕК излязоха с конвергентни доклади. Очакваме на 8 юли съветът да вземе окончателно решение. Всички знаем какви са ефектите от еврозоната и колко важна стратегическа цел е тя. Ще се опитаме да разсеем притесненията на хората, защото ситуацията е нова, свързана е с неизвестност и затова буди тревоги“, каза още министърката.

Боряна Димитрова представи резултатите от двете направени до момента допитвания. Първото е проведено в периода 8-16 април, а второто – между 22-28 май.

И двете са много обширни – те включват три раздела – нагласи, практики на обмен и на използване на еврото, както и равнище на информираност.

На въпрос Трябва ли България да продължи интеграцията си в ЕС или не? И двете проучвания показват, че влизането в еврозоната се възприема като логична стъпка след приемането в Шенген – 56% от хората са „за“, както и 64% от бизнеса. За три години одобрението има ясно изразена подкрепа – сравнено с проучване от 2022 г. – когато над 50% не бяха „за“ влизане в еврозоната, обобщи Димитрова.

След искането на президента Радев за провеждане на референдум – както поддръжниците, така и противниците на еврозоната са се консолидирали. Бизнесът е с ясно изразено и устойчиво позитивно отношение – 66,3%. Относно очакваните ефекти – в краткосрочен план – около 35% от хората имат по-скоро положителни очаквания, а 55% са отрицателно настроени. При бизнеса процентите са разпределени в следното съотношение – положително очакване 57-53%, отрицателно – 36-39%.

В дългосрочен план тенденцията се обръща – 48% е положителното очакване при граждани, 39% – отрицателно. При бизнеса позитивната настройка е 60%.

Най-очакваните позитивни ефекти?

• Удобство при пътуване и разплащане в чужбина – 61%

• Няма да има загуби от обмен на валута – 44%

• Улеснена търговия с другите европейски държави – 34%

• Ще намалеят транзакционните разходи и ще се увеличи инвестиционния интерес

Краткосрочните очаквани негативни ефекти

• Повишение на цените на стоките – 65,5%

• Увеличение на инфлацията и изкуствено повишаване на цените по страна на некоректни търговци – 56%

Откровени заблуди

• Заплатите и пенсиите ще намалеят наполовина, а цените ще скочат двойно

• Курсът, по който ще се обменя валута, ще се промени

Притесненията сред бизнеса – 43% смятат, че ще се увеличат разходите за работна ръка

Социалните групи, подкрепящи в по-голяма степен присъединяването към еврозоната, са хората в по-млада и средна възраст. Страховете са съсредоточени при самотните възрастни хора, както и при гражданите с увреждания. Хората в средна възраст с гимназиално образование, активни потребители на социалните мрежи, изразяват най-често своите страхове. Гражданите, които плащат най-често в брой, изпитват най-големи притеснения.

Бизнесът е много позитивно настроен, но микробизнесът изпитва по-големи притеснения – заради по-ограничените си възможности за трансакции и нямат взаимоотношения с европейски партньори и се тревожат за покупателната способност на своите клиенти.

Използването на евро

51% от допитаните са използвали единната евровалута през последната година – при директно плащане в брой, при банкови трансакции или при плащане онлайн. 51,6% предпочитат да сключват сделки в евро. 44,7% нямат притеснения да използват единната валута, 28% имат известни притеснения, но смятат, че ще се справят, 23-24% казват, че имат сериозни притеснения как ще се ориентират – хора от малки населени места, които работят предимно с пари в брой.

Къде ще се обменят пари?

69% смятат да го направят през банкови клонове, най-голямо доверие печели БНБ. Обменните бюра са по-предпочитани в сравнение с пощенските клонове.

67% от бизнеса е използвал евровалутата и няма притеснения.

1/3 от участвалите в допитванията се определят като много добре информирани за еврото. А 60% казват, че се нуждаят от сериозна допълнителна информация.

Бизнесът в голямата си част се определя като много добре информиран, но в редица направления смята, че има нужда от допълнителна информация.

74% казват, че не знаят докога ще могат да се обменят левове в евро. 7 от 10 души не знаят докога ще може да се плаща и в двете валути. 69% не знаят откога и докога цените в магазините ще се обявяват в левове и евро. Как ще се преизчисляват кредити и лизинги, какви ще са лихвите, дали ще има такси за обмен – това са сред най-често задаваните въпроси.

59% от представителите на бизнеса не знаят какви ще бъдат данъчните декларации след въвеждане на еврото.