Кашкавал с надценка 15 лева засечен при проверка на комисията по стокови борси и тържища

0
294
Снимка: архив

Голямата разлика между цените на едро и дребно е отдавна, казва председателят й Владимир Иванов

Имаме недобра търговска практика в търговията на дребно. Засякохме кашкавал, чиято цена от 17.30 лева от производител стига до 31-32 лева до потребител.

Това заяви председателят на Държавната комисия по стокови борси и тържища Владимир Иванов в ефира на “Тази неделя” по bTV.

„Голямата разлика между цените на едро и дребно е отдавна. Това явление се наблюдава от доста години. Такива маржове имаше и през 2015 г., която беше дефлационна, но нивото на доходите беше друго и балансите в света на енергийните разходи – също, и не се вдигаше шум. По някакъв начин се влизаше в равновесие и темата не беше толкова коментирана. Явлението е доста старо. Още от 1998 г. имаме хронология. Оставихме бурно развитие на едрия търговски капитал и когато той превзе достатъчно пазарен дял, започна да се наблюдава този процес.

Друга причина е разпокъсаното предлагане – малки мащаби, нашите пазарни играчи са лесна плячка на по-едрия пазарен дял. Светът като борба е измислил концентрация в предлагането в аграрния сектор, големи сдружения на земеделски производители. Има много добри практики в Нидерландия, Германия, Испания. След като испанците са имали подобни проблеми с доминантно търговско поведение, големи сдружения започват сами да създават супермаркети. Тогава негативните практики изчезват от само себе си, те не могат да продължат да съществуват“, коментира Владимир Иванов.

Според него овладяване на цените може да се постигне чрез окрупняване на аграрния бизнес.

“Решението е кооперации. Имаме добри практики в Нидерландия и Испания. В Испания например има големи сдружения на земеделски производители и правят собствени супермаркети и негативните практики изчезват”, разказа Иванов.

Той посочи, че разликата между цените на едро и дребно не е проблем от вчера.

По думите му освен некоректните практики имаме и разпокъсано предлагане.

Наблюдава се и възползване от извличане на по-големи печалби в големите магазини, но такива практики не липсват и при малките магазинчета. Трябва да се изчисти методът на ценообразуване от разходи за реклама и други способи за вдигане на печалбата на производителите, посочи още той.