Росен Желязков поиска здрава работа от институциите за връщането на деца в училище

0
31
Росен Желязков Снимка: БТА
  • 5000 деца от всеки набор не завършват училище. Най-често отпадат в 10-и клас. Трябва по-добра работа, каза образователният министър Красимир Вълчев 
  • МОН трябва да упражнява строг контрол за фиктивни записвания на ученици
  • Регионалното министерство да обновява адресите заедно с общините
  • Един от най-големите проблеми е, че директорите не знаят дали детето е за ден в Гърция или за година в Германия

Премиерът Росен Желязков поиска по-добра работа на всички институции, които отговарят за механизма за връщане на децата в училище. И постави няколко задачи – образователното министерство строго да следи дали фиктивно не се записват ученици. Регионалното министерство да се координира с общините, за да се знаят адресите на децата. Областните управители трябва да следят на регионално ниво как работят екипите. Социалното министерство трябва добре да се справи с кампанията си срещу ранни детски раждания. И определи за координатор на целия процес вицепремиерът Томислав Дончев.

Механизъм съществува вече 8 години, но през последните години започнал да работи по инерция.

Един от нашите приоритети е да имаме пълен синхрон и в цялата страна и с еднакъв темп да върнем децата в клас, обясни вицепремиерът Томислав Дончев в началото на заседанието на институциите за координирани действия срещу отпадането на ученици от образователната система.

Върнати са 116 хил. деца в клас, а нетно те са 75 хил. За съжаление, част от върнатите деца отпадат повторно, каза още Дончев. И обясни, че днес ще се обсъдят информационните системи и дали информацията в тях е адекватна. За част от децата липсвали важни документи като акт за раждане. Адекватно трябвало да се включват всички служби в мобилните екипи. Убеден съм, че имаме много добри примери, но искам да разбера дали има проблем в някои от териториалните поделения. Трябва да вдигнем темпото и да имаме още по-добър резултат.

Механизмът започна да работи преди 8 години. Добрата му работа зависи и от икономическото състояние. Годишно 100 хил. души се пенсионират, а 60 хил. млади хора ги заместват. Образованието не може да произведе повече деца, но може да направи така, че да има по-малко отпаднали и да има по-добри кадри за пазара на труда, каза образователният министър Красимир Вълчев. И обясни, че е важно МВР и АСП да се включват добре в екипите, за да се даде ясен сигнал на хората. След COVID и честите смени на правителства механизмът работи слабо и по инерция.

Важна била и ролята на областните управители, които можели да оказват въздействие на работата на институциите. И припомни, че е задължителна предучилищната подготовка след 4 г. Всички изследвания показват, че в семействата, в които не се говори български език, има голямо значение дали децата са обхванати на 4, 5 или 6 години. Децата, които са обхванати в детска градина остават по-дълго на училище, каза още той.

Предлагаме законова промяна да има прилежащи райони, в които да отговарят директорите. Механизмът не може да работи всеки ден. Една от добрите новини през последните години, че бяха осигурени договори на образователните медиатори. Те трябва ад ходят всеки ден, да ги мотивират, да ги събуждат, да оправят някои, да ги карат на училище, да убеждават родителите им, че това е важно. Но и екипът трябва да работи, каза още Вълчев. И обясни, че има положителни резултати, въпреки че работата е неблагодарна. Те се сблъскват с нежелание, културни различия, безотговорност към образованието, заминаване, връщане и епизодична миграция, каза още той. Припомни, че миналата година сме били под средния процент в ЕС за отпаднали деца. Отчетени са 9,3%, което означава, че 5000 все още не завършват от всеки един набор, каза още той.

Преди най-често децата отпадали в 8-и клас, а сега в 10-и клас. Причината е и шофьорската книжка, но и заради промените в нагласите за образование, каза още той. И обясни, че през последните 20 г. все повече хора от ромския етнос работят и искат децата им да имат добро образование и бъдеще.

Трудностите пред механизма са, че не можем да следим правото на придвижването, училищата не могат да следят къде е отишло детето – дали е за ден в Гърция, или за година в Германия. Сблъскваме се и с невъзможността да не можем да наказваме. Да, обвързахме го със социалните помощи. Нямаме толкова щедра социална система като в Германия където е 200 евро и повече, каза още образователният министър.

В последните няколко години политическата турбулентност и нестабилност в страната често се пренебрегваха въпроси по съществени социални проблеми. През 2017 г. стартира този механизъм и през първите години даде много добър резултат. 74 хил. ученици бяха върнати в клас. През последните няколко години има усещане, а то е видно, че институциите действат по инерция. Затова и настоящата среща има за цел да възстанови ангажираност на най-високо ниво в централната държавна власт, за да се справим с този проблем, каза премиерът Росен Желязков. Последното заседание на звеното пък е било през септември 2023 г.

Не е тайна, че честата смяна на областните управители направи работата на регионално ниво изключително хаотична. Да не кажа, че такава липсваше. Всяка област ще има конкретен план за действие с ясни срокове и ще има реален мониторинг на постигането на заложените резултати. Областните управители ще бъдат лично ангажирани с това.

Министерството на труда и социалната политика стартира кампания за превенция на ранната раждаемост. Всички налази показват, че това е сред основните причини за липсата на образование, каза още премиерът.

По отношение на липсата на ключови информации, като настоящия адрес на децата, както и такива, които постоянно пребивават в чужбина. МРРБ да осигури редовно обновяване на Национална база данни за население с много ясен обмен на информация с общините, Регионалните управления по образование, каза още Желязков. И поиска Министерството на образованието да прави реален мониторинг на посещенията на учениците в клас. Като бъде възстановен строгият контрол върху фиктивното записване, което трябва да е пряк ангажимент на Регионалните управления по образованието. В реално време трябва да знаем колко са записаните ученици и колко присъстват в клас, каза още премиерът.

Координатор по всички тези дейности ще е вицепремиерът Томислав Дончев, който ще отговаря за работа на институциите.

Първата и най-важна задача е да обхванем децата в предучилищна възраст. Ранната интеграция е ключова. Тази задача трябва да се надгражда последователно през годините. Целта е нито едно дете да не остане извън образователната система. Започваме още днес работа, за да изпълним целите и задачите, които сме си поставили, каза още той.

Източник: „24 часа“