Само в Breaking.bg: Как Бойко Рашков унищожи охраната на границата

0
999
Снимка: фейсбук

Къде отидоха над 42 милиона лева държавни пари за „справяне с мигрантския натиск“? Та се налага да просим от Европейската комисия още средства?

Стефан Ташев

Модерно е да се кани бившият вътрешен министър и кандидат депутат от „промяната“ Бойко Рашков в телевизионните студия. Там той със загадъчен вид разказва компромати и приказки, както преди две години разказваше за „незаконни подслушвания“, „ядене на хора“ и „милиони левове от магистрали, изнесени в чували за боклук“. По една тема обаче бившият министър на вътрешните работи е безмълвен. Затова и обслужващите го „журналисти“ не му задават въпроси по нея.

А темата е кой допусна мигрантската криза, която заля България, докато Рашков бе вицепремиер и министър на вътрешните работи и твърдеше, че такава криза няма?

В следващите редове ще се опитам да отговоря на тази неудобна за бившия комунистически следовател, недосегаем от закона, тема.

С Постановление на МС от 2015 г. управлението на инженерното съоръжение от възпрепятстващ тип по българо-турската граница (проектирането, изграждането и поддържането му)-оградата е възложено на областните управители  на Бургас, Ямбол и Хасково – всеки за участъка от съоръжението на територията на съответната област. През годините периодично те организират поддържането, ремонта и възстановяването на пораженията на оградата, причинени от природните стихии и особено поройните дъждове, както и от нарушаване на целостта ѝ от нелегални имигранти.

Съоръжението се поддържа до м. май 2021 г., когато Бойко Рашков е назначен за служебен заместник министър-председател и министър на вътрешните работи и променя приоритетите на министерството.

Няколко месеца по-късно, в желанието си да демонстрира активност и да разполага с още финансови ресурси, вицепремиерът и министър Рашков настоява пред второто служебно правителство с министър-председател Стефан Янев: всички отговорности за инженерното съоръжение да се поемат от МВР. По тази причина на 16.09.2021 г. Министерския съвет  приема Решение за отнемане от областните управители на Ямбол, Хасково и Бургас поддържането на инженерното съоръжение  и предоставянето му за управление на МВР.

По време на безпрецедентно засилващ се миграционен натиск, тази реализирана инициатива на Бойко Рашков може да се определи като груба управленска грешка, тъй като МВР няма свои структури и техника за изпълнението на такава специфична инженерно-строителна дейност и то в такъв мащаб.

Въпреки това Рашков натоварва изцяло с тази отговорност Главна дирекция „Гранична полиция“ – структура със съвсем различен профил, която е предостатъчно ангажирана със сериозни задачи от национално значение. Вместо основната цел на дейността на дирекцията да е насочен към охрана на границата и противодействие на миграционния натиск, Рашков я претоварва с несвойствени функции.

В същата насока, отново по искане на Бойко Рашков, за поддържане и ремонт на оградното съоръжение Министерски съвет осигурява и допълнителни 5 000 000 лв. към бюджета на МВР. След половин месец, в началото на октомври 2021 г. пак по настояване на бившият заместник министър-председател Бойко Рашков, Министерски съвет отпуска още 37 000 000 лв. допълнително в бюджета на МВР за 2021 г., с цел – осигуряване на дейностите при засиления миграционен натиск.

С такива средства Бойко Рашков би могъл не само да организира поддръжка на съоръжението, но и да надгражда мерките за охрана на границата. Но приоритетите на държавата не са приоритети на Рашков – той си има свои!

Предизборно, с негова заповед от 24 октомври 2021г. служителите на министерството са получили по 600 лв. За 25 000 000 лв. от отпуснатите 37 000 000 лв. са наградени полицаи, мнозинството от които нямат връзка с охраната на границата и миграционния натиск. Все пак избори идват и Рашков трябва да се изяви. С това се извършва класическо „купуване на гласове“, за да бъдат подтикнати служителите на МВР да гласуват за Румен Радев и „промяната“.

Накратко, Рашков поема отговорността за защитното съоръжение и го стоварва на Гранична полиция. Осигурява от МС средства, които не използва по предназначение. После раздава парите, за да си пазарува на едро гласове на изборите. „Перфектна схема“ за наша сметка! 

бракове
Снимка: архив

В същото време за конкретните потребности на „Гранична полиция“ има грантови споразумения за финансиране от Европейския съюз на техника за охрана на границите. Изготвени са множество проекти за поддържане на техниката, подмяна и осигуряване на нова. Те са публикувани в Агенцията за обществени поръчки, с възложител „Гранична полиция“.

Но за Бойко Рашков те също не са приоритет – няма движение по обществените поръчки, не се усвояват средства и съществува голям риск да се изгубят вече одобрени средства,  ако не се предприемат екстремни мерки за реализирането на проектите.

В дирекция „Международни проекти“ при МВР има подробен график за реализирането на проектите, но по Рашково време той въобще не се изпълнява. Средствата се използват само за командироване на служители от Гранична полиция и областните дирекции на полицията от вътрешността на страната към границата. Опитни служители на министерството споделят, че с част от тези 37 000 000 лв. е могло да се инвестират и в още мерки за защита на границата, както и в близост да се построят хотели за командированите полицаи, с което после да се спестят част от разходите за командировки, както и да се пести време за пътуване.

По времето на Рашков инвестициите в специална техника и оборудване клонят към нула. 

Автотранспортната техника на границата е в окаяно състояние. Обществена тайна е положението с униформеното облекло и обувки. Съществуват и данни, че закупените рентгени за диагностика не са в изправност и не се предприемат мерки за своевременното им ремонтиране, въпреки че са важни за проверките на автомобилите и за работа с тях има обучени полицейски екипи, които без тях могат само да бездействат.

Този, присъщ на Рашков, управленски подход към пряко наблюдаваната от него дейност на „Гранична полиция“ повече прилича на саботиране охраната на границата.

Рашков никога не признава свои грешки и досега отрича да е имало проблеми на границата по негово време. Жестоката истина е, че с неадекватните си решения и бездействие той създаде предпоставки за допълнително увеличаване на миграционния натиск и възможност за усложняване на обстановката в страната като външна граница на Европейския съюз, както и застрашаване на националната сигурност на България.

ограда
Оградата не поддържа

Под ръководството на Рашков „Гранична полиция“ може да полага усилия, но те са в неправилна посока. Интересно е да се разбере: Провеждани ли са по негови указания при изборите през 2021 г. специализирани полицейски операции на ГКПП на южната граница? Имало ли е почти 24 часово задържане на влизане в страната на автобуси, формално обявено като проверка за нелегални мигранти?

Всеки може да си представи: колко минути са необходими за проверката на един автобус – пътници и багажни отделения. Да не би някои мигранти да са скрити при двигателите или в резервните гуми?! Така разпоредените от Рашков специализирани полицейски операции не преследват ли съвсем други цели, нямащи нищо общо с преодоляването на мигрантския натиск? Ако от тях имаше какъвто и да е резултат, Рашков щеше да се похвали веднага за големите си успехи.

За широката общественост, за служителите на МВР, както и за служебния министър Иван Демерджиев може да представляват интерес няколко въпроса по този повод:

– Разпореждани ли са от Рашков и има ли утвърдени планове за тези специални операции? Какви са резултатите от тях?

– Как точно са изразходвани тези 5 000 000 лв за оградното съоръжение и още 37 000 000 лв за мигрантския натиск, след като средствата са отпуснати целево?

-Дали е правомерно пренасочването им?

– По какви причини не са предприемани ефективни действия по обществените поръчки, с осигурено грантово финансиране от Европейския съюз по множеството проекти за поддържане на техниката, подмяна и осигуряване на нова техника и оборудване, така необходими на Гранична полиция?

– Има ли престъпни действия на Рашков? А на Кирил Петков?

Бившият вицепремиер и министър на вътрешните работи Рашков заема длъжността на 12.05.2021 г. и оттогава е запознат с проблемите и задачите на МВР, в това число и на миграционния натиск. През 15-те месеца като министър, а и след това, многократно официално е заявявал, че положението на границата е под контрол. За това време Рашков би могъл да се запознае с проблемите, да набележи мерки за решаването им, както и да планира и разпореди мерки за стабилизиране на дейностите по противодействие на миграционния натиск на границата.

Но, чак когато правителството на Кирил Петков вече е в оставка, без никаква предварителна подготовка, министърът в оставка Рашков решава да „реформира“ най-натоварената поради миграционния натиск РДГП – Елхово. Въпреки, че е министър повече от година, чак когато е в оставка, на 16.07.2022 г. Рашков разкрива ново ГПУ – Резово, без никаква предварителна подготовка на материалната база.

Бусът минава оградата със Салам Алейкум

Бившата застава „Резово“ е изоставена още преди много години и е в окаяно състояние – битовите условия не отговарят и на най-ниски стандарти за живот. Към 16.07.2022 г. условия за работа също няма: помещенията не са оборудвани с необходимата техника, не са изградени комуникационни връзки, няма деловодство и документите се извеждат в РДГП „Елхово“. Това също затруднява ежедневната дейност на ГПУ „Резово“. Всичко това демотивира граничните полицаи, които и без друго са преуморени от постоянното голямо натоварване и извънреден труд.

В същото време, Рашков не изпитва такива проблеми – за него работят почивните бази на МВР, с ВИП обслужване като римски патриций, но за сметка на държавата.

Продължавайки имитацията на реформа, през юли 2022 г. министърът в оставка Рашков разпореди уволнението на сътрудниците охрана в РДГП „Елхово“, придобили и упражнили право на пенсия. Без да вземе предвид, че повечето от тях са бивши служители на МВР и МО и много от тях – дългогодишни служители на Гранична полиция. Такива уволнения Рашков разпореди и в редица други дирекции, на служителите, придобили и упражнили право на пенсия, но в работоспособна възраст. Същевременно по негово време няма обяви за овакантените длъжности. Основателно може да се предположи, че няма да има нови кандидати за тези длъжности в МВР, които да са с опит в охранителната дейност като бивши служители на МО и МВР.

Снимка: архив

Категоричен противник на тази имитация на реформа е кметът на община Болярово – г-н Христо Христов. Внезапното съкращаване на ГПУ – Болярово има и други негативни последствия. В малкото градче всеки жител е от значение. Принудителното преместване на семействата на служителите от граничното полицейско управление в други населени места – близо до с. Резово и гр. Средец, води до допълнително обезлюдяване на гр. Болярово и намаляване броя на децата в детските градини и училищата, което е предпоставка за закриването им.

Необоснованите управленски решения на Бойко Рашков продължават и в друга важна структура на МВР, свързана с миграцонния натиск. 

Вече в оставка, той бърза да „реформира“ и дирекция „Миграция“. Структурната реформа се състои в това, че Сектор „Център за краткосрочно настанени чужденци – Елхово“ при отдел „Специален дом за временно настаняване на чужденци – Любимец“ е преобразуван в сектор „Център за настаняване на чужденци“ при дирекция „Миграция“.

Лагерът в Елхово

Но продължава да се ръководи от отдела в Любимец. По разпореждане на Рашков, в сектора са уволнени служители, после част от тях са назначени отново – вече за сътрудници охрана. В сектора в Елхово на дирекция „Миграция“ от 08.07.2022 г. по разпореждане на Рашков са разкрити нови щатове за сътрудник охрана, на които без никакъв опит са назначени 3 жени (бивши перачка и 2 раздавачки на храна). 

 По-рано там са назначени на длъжности по ЗМВР други 4 полицейски служители за охрана. Така не 4, а вече 7 служители се занимават с охрана на сграда и район без чужденци – чудна „оптимизация на реформата“. В момента в центъра има трима украинци, но за тях се грижат над 20 души персонал.

Същевременно четиримата служители с полицейски правомощия не се командироват на границата, където могат да участват без никакви разходи на МВР за пътни, дневни и квартирни, тъй като са местни жители. Такова натрупване на служители без задължения, когато не достигат полицаите на границата, е „много подходящо“ за ефективното противодействие на засиления мигрантски натиск. Възникват въпроси: С какви дейности 7-те служители уплътняват работното си време, как са ръководени и контролирани от техния пряк ръководител – началникът на сектор и как се отчита дейността им в дирекцията, тъй като секторът е пряко подчинен там.

В същото време сред полицаите се говори, че в дирекция „Миграция“ са извършени проверки по заповед на същия бивш министър Рашков. При проверките са установени и тежки злоупотреби с материални средства в отдела в гр. Любимец и неупражнен контрол от директора на дирекция „Миграция“ – старши комисар Николай Николов.

Злоупотребите са извършени при изграждането на обекти в центъра в Любимец. Последвали са дисциплинарни проверки и наказания, включително и на директора. И „за превенция на нарушенията“ в същото време за допуснатите тежки нарушения старши комисар Николов е награден през юли 2022 г. от министъра в оставка Рашков с най-високото отличие – „Почетен знак на МВР“.

Тази награда се дава за постигнати високи резултати и съществен принос в служебната дейност. Другият ръководител, началника на отдел в Любимец – комисар Красимир Иванов, е прекият ръководител – отговорник за допуснатите тежки нарушения, но също като ст. комисар Николов още е в редиците на МВР.

В условията на многократно афишираната от Рашков реформа и съкращения на администрацията, в същата дирекция „Миграция“ значително е увеличен щата на отдел „Противодействие на незаконната миграция“, като в отдела е разкрит нов сектор. Числеността на отдела вече превишава 45 служители с полицейски правомощия. Интересно е с какво точно са заети те и каква е тяхната натовареност. 

За „способностите“ на бившия вицепремиер и министър Рашков да планира, организира и ръководи приоритетните задачи пред държавата и МВР може да се съди и от още един показателен случай. 

Още от началото на м. май 2022 г. беше обществено известно, че бежанците от Украйна в България ще трябва да се преместят от хотелите по Черноморието и на ново Министерски съвет да търси друго решение за настаняването им. С тази дейност бяха основно ангажирани Държавна агенция за бежанците и дирекция „Миграция“ – МВР. Вместо да се планира и организира тази дейност по приема им, макар и временно в обекти на дирекция „Миграция“, до последния момент 01.06.2022 г. продължиха хаосът и неяснотата къде ще бъдат настанени майките с деца и възрастните украинци.

По това време Центърът в Елхово е с нулева готовност да посреща бежанци. Няма никакъв резултат от многократните предложения, още от март 2022 г. от служители пред ръководството на дирекция „Миграция“, относно необходимостта от подготовка на центъра за прием, когато и да възникне необходимост. След изграждането му, в него не са настанявани бежанци и по тази причина са абсолютно необходими довършителни дейности по подготовката му за приема. Още от доставянето им през ноември 2021 г. не са включени електрозахранването, водоснабдяването и канализацията; фургоните не са оборудвани с постелъчни материали и др. При това подготовката им за ползване не изисква значителни допълнителни ресурси, а само добра организация. Безхаберие е водещата причина да се стигне до критичната дата 31.05.2022 г.

Тогава в 16.30 ч. за редовия персонал в центъра пристига спешно разпореждане от ръководството, че на другия ден – 01.06.2022 г. в 09.00 ч. центърът трябва да е готов за посрещане на стотици бежанци. Това налага повече от 20 часов извънреден и изморителен труд на малобройния състав на центъра за подготовката на около 1700 легла в повече от 300 фургона – оборудването им с постелъчни материали и др., включване на електрозахранването и водопроводите, монтиране на противопожарни табла и др. На следващия ден пристигат повече от 600 украински бежанци, за които продължава осигуряването от същия малоброен състав.

В резултат на „доброто управление“ на МВР от Рашков, отново едни служители са претоварени, а други се чудят какво да правят.   

„Реформа по Рашков за образец“ съгласно „изпълненото“ Коалиционно споразумение

По предвидените дейности в Приложение 10 на Коалиционното споразумение (впрочем, както и във всички останали приложения на споразумението) не е изпълнено нищо съществено. 

Рашков и Кирил Петков.

Приетото през декември 2021 г. коалиционно споразумение, на тогава управляващите партии, наподобява приети от тях насоки за работа във всички основни направления на дейност на правителството на Кирил Петков. (Приета програма няма). Бившият вицепремиер и министър на вътрешните работи Бойко Рашков има водеща роля за привеждането в действие на задачите, посочени в коалиционното споразумение по Раздел 10. Но нищо от заложеното в раздел вътрешна сигурност не е изпълнено. Всички рационално мислещи хора видяха РЕЗИЛлтатите от Рашковото управление на МВР. Много служители и граждани го почувстваха на гърбовете си. Дейността на МВР е тежко разстроена. От Рашков останаха само претенциите за реформаторски успехи и заявка за още от същото.

Може би „феноменалните успехи“  дават самочувствие на 68 – годишния пенсионер Бойко Рашков да се изявява като „реформатор, продължаващ промяната“, да обяви официално, че е извършил 98% реформа в МВР, както и да претендира, че е способен да ръководи всяка важна държавна структура в сферата на сигурността.

В такива случаи българският народ казва: „…., ама НАДАЛИ.“

След това пак се налага разчистване на „авгиеви обори“, оставени за 15 месеца престъпно некадърно управление на МВР от бившия вицепремиер и министър Бойко Рашков.