Пропада финансирането на завода за електромобили, който откри Кирил Петков в Ловеч

0
201
Снимка: фейсбук

Сочената за партньор на „Петков и Ко” в проекта за електромобили Athena Consumer Acquisition Corp се оттегля от съвместното дружество

Сочената за партньор на „Петков и Ко” в проекта за електромобили Athena Consumer Acquisition Corp се оттегля от съвместното дружество, с което пропада възможността за листване на дружеството на Нюйоркската борса и евентуалното набиране на капитал за строителството на завода за електромобили в Ловеч, пише „Труд news“.

Бившият служебен министър на икономиката и бивш премиер Кирил Петков обяви на 15 юли 2021 г. завода за електромобили за приоритетна инвестиция. Планираното сливане с американската Athena Consumer Acquisition Corp и излизането им на фондовата борса в Ню Йорк, с цел привличане на капитали се провали преди дни. Мотиви за отказа на Athena от сделката официално не бяха обявени. С излизането на борсата се очакваше да бъде набран капитал за строителството на завода за електромобили в Ловеч.

Заводът за електрически автомобили в Ловеч бе гордостта на Кирил Петков като служебен министър на икономиката. На 10 юли 2021 г. Петков свика журналисти и се похвали, че е подписан меморандум с германския производител на електроавтомобили Next.e.GO за производство на електромобили. Той съобщи, че фабриката ще се намира на терена на завод „Балкан” в Ловеч, като трябва да заработи до 2 години. „Планираният капацитет е по 20 000 коли на година, като плановете на инвеститора са тази бройка да бъде сериозно надхвърлена”, обяви Петков.

Съобщението на Кирил Петков за подписан меморандум изпреварва с пет дни решението на Министерски съвет от 15 юли 2021 г., на което служебният кабинет одобрява проект за въпросния меморандум. Това е вторият меморандум след този, с “Джемкорп” със скандални клаузи (виж становището на Десислава Трифонова).

„Труд news” получи обвързващия страната ни договор между правителството и “Некс. е. ГО България” АД, според който България се задължава да даде на инвеститора държавна помощ в размер на 34 млн. евро за периода 2024-2029 г. Предвидено е средствата да са плащат на четири транша – първият за 13 299 644 лв. през 2024 г. Условието е да са произведени първите автомобили и да има поне 250 нови работни места. Вторият транш, за същата сума е за 2025 г., а условието са 365 работни места. Останалите два транша – през 2027 и 2029 г. по 19 949 466 лв.. са при условие, да произведе съответно по 10 000 и 20 000 електромобила за срок от 12 месеца.

Още на 16 юли 2021 г. изданието предупреди, че се очертава „Афера за 34 млн. евро за електромобили”. Бъдещият завод за електромобили в Ловеч бе обявен за приоритетен инвестиционен проект, който предвижда 280 млн. лв. инвестиция в рамките на три години.

Разследване показа, че зад основаната през 2015 г. компания, базирана в Аахен и представена от Кирил Петков като германска, стоят албански милионери, започнали бизнеса си с перални втора употреба, с които са прали униформите на умиротворителните военни сили в Косово.

Експерти коментираха пред „Труд news”, че за да подпише Кирил Петков меморандума е трябвало да има доказано и осигурено финансиране (чл.11 т. 3 от Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите). Самият факт, че търсят финансиране от САЩ доказва, че при подписването на меморандума не е имало осигурено финансиране. В стенограмата на заседанието на служебния кабинет на 15 юли 20221 г. четем следното изказване на Петков: „Инвестицията ще бъде 140 млн. евро, има финансиране за нея. Сто милиона ще бъдат дадени от акционерите, 180 млн. лв. от УниКредит Булбанк, даде писмо, че ще ги финансира.”

Писмо от УниКредит Булбанк няма, твърдят източници от две министерства. Вече е видимо, че няма осигурено финансиране, както и че едва ли ще бъде намерено такова.

Общата държавна помощ за приоритетния инвестиционен проект „Изграждане и управление на иновативен завод за производство на електрически автомобили e.GO в гр. Ловеч” е 66 млн. лева. Това е рекордна държавна помощ – води се инвестиционна държавна помощ.

Меморандумът предвижда изпълнение на инвестицията и след това се плаща, като фирмата е длъжна в петгодишен мониторингов период тази инвестиция да се поддържа, т. е. към момента, когато има плащане тя трябва да е в експлоатация и да са изпълнени всички критерии. Т. е. в деня на плащането те трябва да работят и да са наели всички 365 работници.

Единствената законна разбивка по плащанията е за 2024 г. Проектът трябва да е готов до средата на 2024 г., защото изпълнението му е 3 г. по регламент. В нарушение на закона в меморандума е записано, че през 2025 г. следва да се изплати втория транш на държавната помощ в размер на 13 299 644 лв. при условие, че броят на разкритите работни места достигне 365. По закон всички работници трябва да са назначени още в края на тригодишния период – т. е. през 2024 г. Не може държавата на практика да ги издържа пет години, т. е. в целия период на мониторинга (б. р. меморандумът предвижда траншовете държавна помощ да са до 2029 г., като през 2028 и 2029 г. са по 19 949 466 лв.).

Всички плащания трябва да са през 2024 г. и след това фирмата трябва да си поддържа и работните места и производството, а не ние да им плащаме затова, че са продали определено количество автомобили (б. р. в меморандума е записано, че през 2027 г. фирмата ще получи държавна помощ в размер на 19, 9 млн. лв. в случай, че е продала най-малко 10 000 автомобила за период от 12 месеца). Ако те не си поддържат инвестицията в петгодишен срок – дължат цялата сума. За пръв път чувам в историята на България да има такова нещо – това е в противоречие и с европейския регламент №651/2014 и с насоките на ЕК. ЕК ще признае за допустима държавна помощ само плащането през 2024 г., което означава че всички останали траншове, ако бъдат отпуснати, ще трябва да се върнат или са щета за държавата.

Дружеството „Некст. е. ГО България” е създадено на 2-ри юли 2021 г., с капитал 50 000 лева, който е разпределен в 50 хил. обикновени поименни налични акции с право на глас. Номиналната стойност на всяка акция е 1 лев.

Акционери в него са „Некст. е. Го Мобайл” СЕ – Германия и „Адванс Пропъртис” ООД на братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Основният акционер в българската компания „Некст. е. ГО България” е „Некст. е. Го Мобайл”, която е купена от инвестиционния фонд Nd Industrial Investments B.V. Този инвестиционен фонд през 2020 г. е придобит от ND Group, собственост на сина на най-богатия албанец Лазим Дестани – Назиф Дестани.

Двамата са най-богатите албанци в света с около $3 млрд. състояние.

В българското дружество, създадено заради строителството на завода за електромобили, „Некст. е. ГО Мобайл” притежава 25 001 от акциите, представляващи 50,002% от капитала на дружеството, а „Адванс пропъртис” – 24 999 акции, представляващи 49,998% от капитала.

На 1 март 2022 г. капиталът на „Некст. е. Го България” АД е вдигнат на 2 000 000 като се запазва дяловото участие на “Некст. е. ГО Мобайл” и на “Адванс пропъртис”.

В търговския регистър като собственици са посочени Назиф Дестани, Георги Домусчиев, Кирил Домусчиев, „Адванс пропъртис”, “Некст. е. ГО Мобайл”, д-р Щефан Рудолф, Мартин Клайн и Белко ван дер Лей (последните трима са представители на “Некст. е. ГО Мобайл”). Братята Георги и Кирил Домусчиеви участват с терена на бившия завод „Балкан”, върху който трябва да се изгради новият завод за електромобили.

Не повече от 1500 електрически автомобила e.Go са били произведени в германския град Аахен от 2017 г. насам, когато компанията започна да приема предварителни поръчки за първия си модел e.Go Life. Реално регистрираните автомобили в Германия обаче са двойно по-малко – 771 броя. Серийното производство стартира през 2019-а и е спряно окончателно през есента на 2022 г.

Като причини за прекратяването в германските медии се посочват високата цена на модела (23 900 евро), бавното зареждане на батерията, късият пробег (под 120 км) и високата консумация на енергия в реални условия.

В действителност моделът не е конкурентен и отстъпва на другите малки градски електрически коли по отношение на техническите характеристики и цената.

През 2020 г. производителят изпада в несъстоятелност и производството временно е спряно, за което допринасят и нарушените доставки на части за автомобилите поради кризата с коронавируса.

През 2022 г. за посланик на марката е ангажиран бразилският футболист Неймар и са афиширани поредните гръмки планове за листване на нюйоркската борса и за строеж на завод в Северна Македония.